تفسیر نور
در اين آيه هم توحيد، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «يُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم اميد به رحمت الهى، «يرجوا» هم تلاش در رسيدن به آن، «فليَعمل» و هم اخلاص در عمل «لايُشرك» آمده است.
از اين جهت پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اگر تنها آيه ى آخر سوره ى كهف بر امّت من نازل مىشد، براى آنان كافى بود.
در روايات بسيارى در ذيل اين آيه، از اهميّت اخلاص و خطر ريا و شرك خفىّ، سخن به ميان آمده است.
امام رضا عليه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن ديد كه غلامش روى دست او آب مىريزد، امام با تلاوت جمله ى «ولا يشرك بعبادة ربّه احداً» به او فهماند كه در وضو و كارهاى عبادى، كمك گرفتن شرك، و موجب بطلان عمل است.
در حديث آمده است: هر كس هنگام خوابيدن اين آيه را بخواند، هر ساعتى كه بخواهد از خواب بيدار مىشود.
1- نبايد خود را بيش از آنچه هستيم معرّفى كنيم، پيامبران خود را بشر مىدانستند. «أنا بشر مثلكم»
2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پيامبر در عمل نيز الگوى ديگر انسانها باشد. «أنا بشر مثلكم»
3- رهبران الهى بايد جلو غُلوّ و مبالغهها را بگيرند. «أنا بشر مثلكم»
4- براى كار خدايى كردن، حتّى اميد به پاداش الهى كافى است گرچه يقين نباشد. «فمن كان يرجوا... فليعمل»
5 - اميد در انسان بايد به صورت يك حالت دائمى و پيوسته باشد، نه لحظه اى. «فمن كان يرجوا»
6- اميد بدون عمل، كارساز نيست. «يرجوا، فليعمل»
7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «يرجوا لقاء ربّه»
8 - شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لايشرك بعبادة ربّه احداً»
9- ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده ى كار ونيّت و هدف آن. در اين آيه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من كان يرجوا، و لايشرك بعبادة ربّه»
10- اين آيه، هم توحيد در الوهيّت را بيان مىكند، «الهكم اله واحد» هم توحيد در ربوبيّت و عبادت را. «لا يشرك بعبادة ربّه احداً»