بسم الله الرحمن الرحیم
تفسير آيات الاحكام
تفسير شاهى يا آيات الاحكام تاليف علامه محقق و فقيه اصولى سيد امير ابوالفتح حسينى جرجانى متوفاى سنه 976 هجرى قمرى است .
وى فاضل ، متكلم ، فقيه ، اصولى و مفسرى شيعى است .
صاحب تحقيق و تصنيف و معاصر شاه اسماعيل صفوى و شاه طهماسب موسوى حسينى صفوى اول است . اين تفسير مهمترين تفسير فقهى قرآن مجيد است كه به زبان فارسى به رشته تحرير در آمده است .
آيت الله مرعشى نجفى در باره اين تفسير چنين مى نگارد: ((يكى از بهترين كتابهاى تفسير فقهى دانشمندان شيعى كتاب تفسير شاهى است ، به جان خودم سوگند كه مولف آن مطالب مفيد و مباحث جالب تفسيرى و فقهى را آن چنان در اين كتاب به رشته قلم در آورده كه بالاتر از آن هرگز متصور نمى باشد. وى در اين كتاب آيات احكام قرآن را با بيانى سليس و روان و عبارتى زيبا و شيرين به زبان فارسى به رشته تحرير در آورده است كه گمان نمى رود مانند آن يافت شود.))
دانشمند محقق ميرزا ولى الله اشراقى اين اثر را چنين توصيف مى نمايد:
((تفسير شاهى جامع مطالب مهم و داراى نكات و دقايق كنز العرفان (فاضل سيورى ) و زبدة البيان (محقق اردبيلى ) است مانند قلائد الدرر در موضوع تطبيق فروع با اصول به بيان شيرين و شيوه شگفت انگيز، گوى سبقت را از ساير كتب تفسير فقهى ربوده و آن را به جامعه علم اهداء كرده است . تفسير شاهى حاوى استنباط احكام فرعى از آيات قرآنى و متعرض شرح معانى مفردات و اعراب آيات و نشان دهنده احاديث مروى با آيات نازل شده است . اين تفسير كتابى بى نظير است و خواننده را از تفاسير و ساير آيات الاحكام بى نياز مى كند. در اين كتاب كليه آيات احكام مورد بررسى و تفسير قرار گرفته . به همين سبب حايز اهميت است و از آغاز تاليف مورد توجه دانشمندان بوده است .))
معرفى تفسير
نام اين اثر همانگونه كه مولف در مقدمه آن تصريح نموده ((تفسير شاهى )) است - اما به لحاظ موضوع كتاب كه عهده دار تفسير آيات احكام فقهى قرآن ميباشد، آيات الاحكام هم ناميده ميشود.
در وجه تسميه كتاب به تفسير شاهى گويند: چون شاه طهماسب حسينى موسوى صفوى مفسر را مأ مور به تاليف چنين اثرى مى نمايد، نام آنرا به شاه منسوب مى نمايد.
انگيزه تاليف اين اثر را مفسر چنين گزارش ميدهد:
((شاه طهماسب صفوى بنده ابو الفتح حسينى را مأ مور گردانيد كه آيات احكام را به لغت فارسى تفسير نمايد و در تحقيق و تدقيق الفاظ و معانى آيات مذكوره و توضيح و تنقيح وجه استنباط احكام از ايشان سعى بليغ به تقديم رساند تا همه كس از اين تفسير نفع يابد و چون آفتاب جهان تاب نور فيض آن بر همه كس تابد پس به موجب فرمان شروع در تفسير مذكور نمود و حسب المقدور بدين خدمت قيام نموده در ايجاز و اطناب حد وسط رعايت شد.))