حضرت صادق علیه السّلام مى فرماید؛ روزى پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله رو به اصحاب خود کرده و فرمود: کدام یک از شما، دوره سال را روزه مى گیرید؟
سلمان عرض کرد: من.
پیامبرصلّى اللّه علیه و آله دوباره سؤ ال کرد: کدامیک از شما تمام شب را عبادت مى کنید؟
سلمان گفت: من ،
فرمود: کدام یک از شما روزى، یک ختم قرآن مى خوانید؟
سلمان عرض کرد: من.
یکى از منافقین که در آن مجلس حضور داشت، وقتى این جوابها را شنید و در حالى که خشم خود را نمى توانست پنهان کند، اظهار داشت: یا رسول الله! این شخص عجمى مى خواهد بر ما فخر کند، والاّ دروغ مى گوید؛
غالبِ روزها من دیده ام که چیزى مى خورد و روزه نیست و غالِب شبها را مى خوابد و بسیارى از اوقات ساکت است؛ با این حال چطور ممکن است، روزى یک ختم قرآن بخواند؛ حضرت فرمودند: مَثَل سلمان مَثَل لقمان است در حکمت؛ از خودش علت این ادّعا را سؤ ال کنید.
سلمان، در توضیح مدّعاى خود گفت: من در هر ماهى، سه روز، روزه مى گیریم و خداوند در قرآنش فرموده : (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالُها)1) یعنى کسى که کار خیرى انجام دهد، در برابرش ده اجر، به او داده مى شود.پس، سه روز روزه هر ماه، به منزله آنستکه تمام ماه را روزه گرفته باشم، به علاوه اینکه، من روزه ماه شعبان را همیشه به رمضان متصل مى کنم
امّا عبادتِ شبهاى من، از پیغمبرِ خداصلّى اللّه علیه و آله شنیدم، که فرمودند:
هر کس با وضو بخوابد، مثل آنست که، تا صبح به عبادت بسر برده است.
و من هر شب با وضو مى خوابم؛ و امّا اینکه گفتم ، روزى یک ختم قرآن مى خوانم ، آن هم بر اساس فرموده پیامبر عظیم الشان اسلام صلى اللّه علیه و آله ست، که فرمودند:
هر کس، یک مرتبه (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) را بخواند، مثل آنستکه دو ثلث قرآن را خوانده باشد و هر کس سه مرتبه بخواند مثل آنستکه تمام قرآن را خوانده باشد و از من خواندن روزى، سه مرتبه (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) فوت نمى شود.
و همچنین از پیامبر بزرگوارصلّى اللّه علیه و آله شنیدم که به على علیه السّلام فرمودند:
یا على ! مَثَل تو ما بین امت من همانند (قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ) است، هر کس ترا به زبان دوست دارد، یک ثلث ایمان را داراست و هر کس تو را به زبان و دل، دوست داشته باشد داراى دو ثلث ایمانست و هر کس ترا علاوه بر دل و زبان، در عمل هم موافقت نماید داراى تمام ایمانست.
(2)
برگرفته از:
کتاب جلوه هائى از نور قرآن در قصه ها و مناظره ها و نکته ها