به نام خدا
سلام خدمت شما دانشجویان گرامی .وقتتون بخیر.
به جلسه ی پنجم درس نحو خوش آمدید.
جلسه ی قبل راجع بهافعال قلوب صحبت کردیم و یکسری نکات راجع به این افعال بیان کردیم.امروز به نکات دیگری درمورد این افعال
می پردازیم
به نام خدا
سلام خدمت شما دانشجویان گرامی .وقتتون بخیر.
به جلسه ی پنجم درس نحو خوش آمدید.
جلسه ی قبل راجع بهافعال قلوب صحبت کردیم و یکسری نکات راجع به این افعال بیان کردیم.امروز به نکات دیگری درمورد این افعال
می پردازیم
bavaran (2013_08_28), فاطمه (2013_08_15), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_13), گل مريم (2013_08_13)
نکته 1 :
بعضی از افعال قلوب یک مفعول می گیرند و آن زمانی است که از مفعول دوم بی نیاز باشند که در این صورت از افعال متعدی محسوب می شوند.
علمتُ المسألةَ / وجدتُ الضّالةَ
نکته 2 :
منظور از افعال قلوب متصرف تام این است که مشتق باشد یعنی همه ی حالات مضارع ، امر را بگیرد.
فاطمه (2013_08_15), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_13), گل مريم (2013_08_13)
نکته 3 :
افعال قلوب هنگامی که در آخر یا وسط جمله بیاید،عمل کردن و الغاء آن جایز است. یعنی هم می تواند دو مفعول بگیرد و هم یک مفعول.هرچند که این الغاء لفظی است ولی در اصل به عنوان مفعول منصوب است.
_زمانی که عمل کند {آتیاً تعملون الموتَ / آتیاً الموتَ تعملون (آتیاً مفعول اول و الموتَ مفعول دوم است)}
_ در هنگام الغای آن {آتٍ تعلمون الموتُ / آتٍ الموتُ تعلمون (در اینجا آتٍ که آتی بوده است منصوب شده است و الموتُ در اصل منصوب ولی لفظا مرفوع شده است.}
نکته 4 :
اگر بین افعال قلوب متصرف،با جمله ای که باید در صدر کلام باشد فاصله ای بیاید،افعال قلوب عمل نمی کند و لفظا اعراب آن ها مرفوع می شود اما در اصل در محل نصب برای افعال یقین و گمان می باشند.
ظننتُ ما کلامُک صدقٌ (در این جا مای نافیه بین فعل قلوب و جمله فاصله انداخته است که باعث شده کلامُک مبتدا است و صدقٌ خبرو در این جا جمله ی کلامُک صدقٌ به عنوان سدّ مسد دو مفعول و محلا منصوب می شود)
_ از بازدارنده ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
" ما ، إن ،لا نافیه ، لام ابتدا ، لام قسم ، لوشرطیه ، کم خبری ، لعلّ ، استفهام "
ویرایش توسط تسلیمی : 2013_08_13 در ساعت 03:19 PM
فاطمه (2013_08_15), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_13), گل مريم (2013_08_13)
نکته 5 :
هرگاه جمله ای بعد از ادات بازدارنده بیاید ، سد مسد مفعولین می شود
*دو چیز به عنوان سدّ مسد دو مفعول می شود :
1- أنَّ و صله اش بعد از افعال قلوب ...................... (یحسبونَ أنَّهم یُحسنون صنعاً)
2- أن و صله اش بعد از افعال قلوب........................(زعمَ الذین کفروا أن لن یبعثوا)
**این افعال از نظر معنا ملحق به افعال یقین هستند :
نظَرَ - أبصَرَ- تفکَّرَ- سألَ – استنبأ
***این افعال بالا که ملحق به افعال یقین هستند فقط با استفهام بازدارنده می شوند.
****در افعال قلوب جایز است که فاعل و مفعول آن ضمیر متصل باشد.
رأیتنی فی خطرٍ / إن فعلتَ تجدکَ مخطئاً
فاطمه (2013_08_15), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_13), گل مريم (2013_08_13)
خوب دانشجویان محترم اگرسؤالی باشه من در خدمتم.
فاطمه (2013_08_15), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_13), گل مريم (2013_08_13)
سلام استاد عزیز
درس این جلسه کمی مشکل بود...
مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_15), تسلیمی (2013_08_16)
سلام فاطمه ی عزیز
درس عربی از اون درسایی هست که زیباییش به سختیشه(البته مزاح بود)
ولی در کل اگر مشکلی باشه ما درخدمتیم.
مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_16), گل مريم (2013_08_16)
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)