با سلام و تشکر
از چه راهى مى توانيم به ويژگيهاى عالم آخرت , پى ببريم ؟
❤ |
با سلام و تشکر
از چه راهى مى توانيم به ويژگيهاى عالم آخرت , پى ببريم ؟
اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و تنها دل من
یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی
با ما همراه باشید در
کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
https://دtelegram.me/shahrenuraniquran
کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
https://telegram.me/mokalemeharabik
مهاجر (2013_08_12), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_12)
اگر اصل معاد ثابت شود,ویژگیها و مشخصات معاد در قرآن و روایات بیان شده است
اما اثبات اصل معاد
نکته اول:
اگر بخواهیم یک وجودی را ثابت کنیم احتیاج به 3 مقدمه است
الف: امكان شدن آن شی وجود داشته باشد
ب: دلائل وقوع
ج: نبود مانع برای به وجود آمدن آن شی
نکته دوم:
بنابراين بهتر است ببينيم اساساً معاد يك واقعيّت شدنى است يا نشدنى؟ يعنى آيا از نظر عقل محال نيست؟ و بعد از آنكه امكان آن براى ما روشن شد، دليل معاد چيست؟ زيرا تنها ممكن بودن كافى نيست، بلكه هر كار ممكنى تا دليل و علّت نداشته باشد واقع نمىشود، و در مرحله سوّم بحث دراين است كه مانعى براى معاد نيست.
نکته سوم:
اما برویم سراغ مقدمه اول از 3 مقدمه:
الف: امكان معاد
تنها چيزى كه مخالفان معاد زمزمه مى كنندآن است كه مگر مى شود انسانِ مردهاى كه ذرّاتش پوسيده و پخش شده است بار ديگر زنده شود؟ آيا اين محال نيست؟
پاسخ:
بدون شك و ترديد اين كار شدنى است، زيرا هم در فكر قابل تصوّر است و هم دائماً در شبانه روز نمونه هايى از زنده شدن مردگان را به چشم خود مى بينيم.
امام جواد عليه السلام مى فرمايد: خوابيدن و بيدارشدن، بهترين نمونه اى است كه مردن و زنده شدن را براى ما قابل درك مى كند. آرى مرگ يك خواب طولانى و شديدى بيش نيست.
بهار و پائيز درختان، نمونه ديگرى از زنده شدن و مردن گياهان است، در سوره فاطر مى خوانيم: خداست كه بادها را مى فرستد تا ابرها را برانگيزد و آنرا به شهرها و مناطق مرده روانه مى كند و پس از باريدن، آن شهر مرده را زنده مى كند، سپس مى فرمايد: «كذلِكَ النُّشور» « سوره فاطر، آيه 9» يعنى زنده شدن مردگان هم مانند زنده شدن درختان و گياهان است.
ملکوت (2013_10_04), مهاجر (2013_08_12), مدير سايت (2013_08_13), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_12), گل مريم (2013_08_13)
دقت کنید در سوره فاطر آیه 9 می فرماید:وَ اللَّهُ الَّذِى أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سحََابًا فَسُقْنَاهُ إِلىَ بَلَدٍ مَّيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتهَِا كَذَالِكَ النُّشُور---خداوند كسى است كه بادها را فرستاد تا ابرهايى را به حركت درآورند سپس ما اين ابرها را به سوى زمين مرده اى رانديم و به وسيله آن، زمين را پس از مردنش زنده مى كنيم رستاخيز نيز همين گونه است!
نکات قابل توجه این آیه:
نکته اول:
نظام حساب شده اى كه بر حركت بادها، و سپس حركت ابرها، و بعد از آن نزول قطره هاى حياتبخش باران، و به دنبال آن زنده شدن زمينهاى مرده حاكم است، خود بهترين دليل و خود بهترين گواه بر اين حقيقت است كه دست قدرت حكيمى در پشت اين دستگاه قرار دارد و آن را تدبير مى كند
نکته دوم:
خدایی که از موجودى ظاهرا پست و بى ارزش موجوداتى زنده و بسيار متنوع و زيبا، خرم و سرسبز، مفيد و پر بار به وجود مىآورد كه هم دليلى است بر قدرت او، و هم گواهى است بر حكمت او، و هم نشانه اى است از رستاخيز بزرگ!
نکته سوم:
در حديثى از پيامبر اسلام ص چنين مى خوانيم: يكى از اصحاب عرض كرد
يا رسول اللَّه كيف يحيى اللَّه الموتى و ما آية ذلك فى خلقه؟:
" اى رسول خدا! چگونه پروردگار مردگان را زنده مى كند و نشانه و نمونه آن در جهان خلقت چيست"؟! پيغمبر فرمود:
اما مررت بوادى أهلك محلا ثم مررت به يهتز خضرا؟
" آيا از سرزمين قبيله ات گذر نكرده اى در حالى كه خشك و مرده بوده، و سپس از آنجا عبور كنى در حالى كه از خرمى و سرسبزى گويى به حركت در آمده"
قلت: نعم! يا رسول اللَّه:
" گفتم آرى اى پيامبر".
قال: فكذلك يحيى اللَّه الموتى و تلك آيته فى خلقه:
" فرمود اينگونه خداوند مردگان را زنده مى كند و اين نمونه و نشانه او در آفرينش است( تفسير قرطبى جلد 8 صفحه 540)
مهاجر (2013_08_13), مدير سايت (2013_08_13), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_12), گل مريم (2013_08_13)
اما ویژگیهای عالم آخرت طبق نظر قرآن
به چند مورد از باب نمونه اشاره می کنم
قرآن درباره نعمتهای بهشت می فرماید:
فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزاءً بِما كانُوا یَعْمَلُونَ (سجده آیه 17)
هیچ كس نمى داند چه پاداشهاى مهمّى كه مایه روشنى چشمهاست براى آنها نهفته شده، این پاداش كارهایى است كه انجام مى دادند
در حدیثی می خوانیم که:
«برای بندگانم در بهشت، چیزهایی را آماده کرده ام که هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و حتّی به قلب کسی هم خطور نکرده است.(کنز العمال، ج 14، ص 455؛ بحارالانوار، ج 8، ص 191.)
درباره هوای بهشت در قرآن آمده است که:
نسیم بهشتى بسیار دلربا و ملایم است،
«لایَروْنَ فِیهَا شَمساً وَلا زَمهَرِیراً» «. سوره انسان، آیه 13»
در بهشت، نه خورشیدى دیده مى شود تا از گرمى آن ناراحت شوند و نه زمهریر و هواى بسیار سردى در كار است كه از سرماى آن رنج ببرند.
در مورد هواى بهشت قرآن در آیات متعددی می فرماید«جَنّاتٌ
تَجرِى مِن تَحتِهَا الانهار»(بقره آیه 25)
باغهایى از بهشت براى آنهاست كه نهرها از زیر درختانش جاریست
در آیه ای دیگر می فرماید:
«فِى سِدرٍ مَخضُودٍ»واقعه 28
آنها در سایه درختان «سِدر» بىخار قرار دارند،
«وَ طَلحٍ مَنضُودٍ» واقعه آیه 29
و در سایه درخت «طلح» پربرگ [درختى خوشرنگ و خوشبو]،
خودمان حساب کنیم که این هوا با وجود این درختان چقدر لطیف و ملایم است
ویرایش توسط معمار : 2013_08_12 در ساعت 08:40 PM
مدير سايت (2013_08_13), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_12), گل مريم (2013_08_13)
درباره طبقات جهنم قرآن می فرماید:
لهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكلُِّ بَابٍ مِّنهْمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ(حجر 44)هفت در دارد و براى هر درى، گروه معيّنى از آنها تقسيم شده اند
حضرت صادق علیه السّلام، از پدرش از جدّش علیهماالسّلام که: جهنّم هفت در دارد: از یک در فرعون و هامان و قارون داخل می شوند، و از یک در مشرکین و کافرینی که به قدر یک چشم بر هم زدن ایمان نیاورده اند، و از یک در بنو امیه وارد می شوند که اختصاص به آنان دارد و کسی در آن در با آنها شریک نیست(خصال-ترجمه جعفرى، ج2، ص: 37)
در آیه ای از قرآن می خوانیم که:
فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتي وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكافِرينَ
از آتشى بترسيد كه هيزم آن، بدنهاى مردم (گنهكار) و سنگها [بتها] است، و براى كافران، آماده شده است
تفسیر و نکته های این آیه:
*************************
" وقود" به معنى" آتشگيره" است يعنى ماده قابل اشتعال مانند هيزم.
در آيه مورد بحث تصريح كرده: به اينكه آتش گيرانه دوزخ، انسانهايند، كه خود بايد در آن بسوزند، پس انسانها هم آتش گيرانه اند، و هم هيزم آن پس
معلوم مي شود كه انسان در آتشى معذب مى شود، كه خودش افروخته است( الميزان، ج1، ص: 139)
در تفسیر نمونه می خوانیم که: آتش دوزخ از درون خود انسانها، و سنگها، شعله ور مى شود، و با توجه به اين حقيقت كه امروز ثابت شده همه اجسام جهان در درون خود، آتشى عظيم نهفته دارند، (يا به تعبير ديگر انرژيهايى كه قابل تبديل به آتشند) درك اين معنى مشكل نيست، و لزومى ندارد كه آن آتش سوزان را شبيه آتشهاى معمولى اين جهان بدانيم (تفسير نمونه، ج1، ص: 127
دلیل این تفسیرچیست
در سوره همزه آيه 6 و 7 می خواینم که( نارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ)
آتش سوزان پروردگار كه از درون دلها سرچشمه مى گيرد و بر قلبها سايه مى افكند، و از درون به برون سرايت مىكند" (به عكس آتشهاى اين جهان كه از بيرون به درون مى رسد)
***********************
انس گويد: رسول خدا (ص) به دنبال قرائت اين آيه «وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ» فرمود: آتش [جهنم] را هزار سال شعله ور كردند تا سرخ گشت. و هزار سال شعله ور نمودند تا سفيد گشت و هزار سال شعله ور كردند تا سياه گشت پس آن آتش سياه و ظلمانى است و شعله آن خاموش نمى شود». (الدر المنثور، ج 1، ص 90)
مدير سايت (2013_08_13), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_12), گل مريم (2013_08_13)
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)