«قدرت عهد شباب می تواند که مرا تا به خدا پیش برد»
مدير سايت (2013_07_13), گل مريم (2013_07_13), از خاک تا افلاک (2013_07_13), زنبق بنفش (2013_07_13), صبور (2013_07_13)
❤ |
دعای روز «چهارم» ماه مبارک رمضان
«اللهمَ قَوِنی فیهِ عَلی اِقامَةِ اَمرِكَ،
و اَذِقنی فیهِ حَلاوةَ ذِكرِكَ،
و اَوزِغنی فیهِ لِاَدآءِ شُكرِكَ بِكَرَمِكَ؛
وَ احفَظنی فیهِ بِحِفظِكَ و سِترِكَ یا اَبصَرَ الناظِرین»
با نوای «سیدقاسم موسوی قهار»؛
(00:53)
سایت تبیان
اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و تنها دل من
یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی
با ما همراه باشید در
کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
https://دtelegram.me/shahrenuraniquran
کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
https://telegram.me/mokalemeharabik
شرح دعای روز چهارم در بیان آیت الله مجتهدی(ره)؛
عبادت قوه ميخواهد و قوه عبادت غير از قوه جسماني است.
«اللهمّ قوّني فيهِ على إقامَةِ أمْرِكَ واذِقْني فيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وأوْزِعْني فيهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ واحْفَظني فيهِ بِحِفظْكَ وسِتْرِكَ يـا أبْصَرَ النّاظرين»
«خدايا نيرومندم نما در آن روز بهپاداشتن دستور فرمانت و بچشان در آن شيرينى يادت را و مهيا كن مرا در آنروز براى انجام سپاسگزاريت به كـرم خودت نگهدار مرا در اين روز به نگاهداريت و پردهپوشى خودت اى بيناترين بينايان»
شرح فرازهای دعا
مرحوم آیتالله مجتهدی در شرح این دعا گفته است: «اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِکَ» میگوید: خدایا به من قوه بده تا در ماه رمضان بتوانم به خوبی عبادت و امر تو را اطاعت کنم. عبادت قوه میخواهد و قوه عبادت غیر از قوه جسمانی است. امام علی (ع) نمیتوانست نان خشک را بشکند؛ اما قلعه خیبر را فتح کرد. پرسیدند که یا علی (ع) تو شجاعی و قلعه خیبر را فتح کردی، چگونه است که نمیتوانی نان خشک را بشکنی؟ و در پاسخ فرمود: «فتح قلعه خیبر به قوه روحانی بود که متفاوت از قوه جسمانی است. قوه ولایت و قوه روحانی و قوه ولایتی با قوه بدن فرق دارد و من قوه بدن ندارم.»
این استاد اخلاق تأکید میکند: ممکن است شخصی ۶۰ سال سن داشته باشد؛ اما قوه عبادتش از جوانان بیشتر باشد. باید دعا کنیم که در ماه رمضان خدا به ما قوه عبادت عطا کند. در دعای کمیل هم آمده که خدایا قوه بده به من با جوارحم در خدمت تو باشیم.
باید مزه عبادت را چشید
وی بیتوجهی به عبادت را باعث بیبرکتی زندگی عنوان میکند و میگوید: در این دعا میخوانیم «واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِکْرِکَ» یعنی خدایا شیرینی عبادت را به ذائقه ما بچشان تا قرائت دعاهای افتتاح و کمیل و توسل و روزه و نماز به ما مزه کند. روایت قدسی داریم که اگر عالمی و طلبهای به علمش عمل نکنند، کمتر عذابی که میکنم، این است که شیرینی مناجاتم را از دل و قلبش میبرم.
مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی درباره ذکر «وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُکْرَکَ بِکَرَمِکَ» میگوید: خدایا به کرمت کاری کن که من ادای شکرت را بکنم. شکر خدا، تنها گفتن الهی شکر نیست. اگر من از نعمتهای خدا به جا استفاده کنم خدا را شکر کردهام. اگر چشم نامحرم را نبینید و گوشم آواز حرام نشوند، نعمت چشم و گوش را به جا آوردهام.
مردم معنی دعاهایی که میکنند را بدانند
وی همچنین درباره «واحْفَظنی فیهِ بِحِفظْکَ وسِتْرِکَ» میگوید: خدا در این ماه رمضان من را از انجام گناه حفظ کن. مردم این را میخوانند اما معنیاش را نمیدانند. باید این دعا برای مردم معنا شوند. روایت است که اگر گناه بو داشت، دو نفر پیش هم نمینشستند و اگر مردم از عیب هم با خبر بودند، کسی مردهای را دفن نمیکرد.ایمان هم «بو» دارد. پیامبر اسلام (ص) وارد خانه شد و گفت: «من بوی اویس را میشنوم» اویس چون مادرش اجازه نداده بود، منتظر نماند تا پیامبر (ص) به مدینه بازگردد؛ اما بوی خوشش در منزل پیامبر مانده بود. قدیم همه مردم زیبا بودند چون همه اهل نماز شب بودند و چهرهای نورانی داشتند. اما الان چون نماز شب نمیخوانند، چهرهها به زیبایی گذشته نیست.
این استاد اخلاق درباره «یـا أبْصَرَ النّاظرین» میگوید:
ای خدا که از همه کسانیکه نظر میکنند، تو بصیرتر و بیناتری، ای خدایی که تو بینا به همه اعمال ما هستی، به ما توفیق بده که ما در ماه رمضان گناه نکنیم، به حفظ و ستر خودت.
مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.
آیت الله بهجت
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)