در واج آرايي، نويسنده متن، علاوه بر اينکه با تکرار آگاهانه حرف، سبب ايجاد موسيقي دروني در متن مي شود؛ معناي مورد نظر خود را نيز بيان مي کند که در اين صورت متن به آرايه ديگري نيز به نام صدا معنايي آراسته مي شود.
به شعر منوچهري دامغاني توجه کنيد که با تکرار حرف«خ» و «ز» واج آرايي و صدا معنايي را به نوعي در هم آميخته است که خواننده متن خود صداي ريزش و خرد شدن برگها را در فصل خزان به خوبي حس مي کند. خيزيد و خز آريد که هنگام خزان است
باد خنک از جانب خوارزم وزان است
آن برگ رزان بين که بر آن شاخ رزان است
گويي به مثل پيرهن رنگ رزان است
قرآن کريم پيشگام در آرائه اين آرايه ادبي است. براي نمونه به تکرار و بسامد حرف «ق» در آيه 27 سوره مائده دقت کنيد.
(واتل عليهم نبأ ابني آدم بالحقّ إذ قرّبا قرباناً فتقبل من أحدهما و لم يتقبّل من الاخر قال لا قتلنک قال إنّما يتقبّل الله من المتّقين)؛ «و داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنان بخوان. هنگامي که هر کدام کاري براي تقرب (به پروردگار) انجام دادند اما از يکي پذيرفته شد و از ديگري پذيرفته نشد».