5- تعظيم و تکريم
جوانان، به خاطر حالت الگوگيرى از مربيان، حتى از حالات و رفتار آنها هم سرمشق و نکته مىگيرند. نحوه برخورد مربيان با اهل بيت در حضور فرزندان، و شاگردان و جوانان، به آنان هم ياد مىدهد. نام ائمه (عليهم السلام) را با تکريم و احترام ياد کردن، همراه اسمشان سلام و صلوات فرستادن، به احترام نام امام زمان (عج) برخاستن و دست بر سرنهادن، روز ميلاد ائمه را جشن گرفتن و بزرگ داشتن، روز وفاتشان حريم نگهداشتن و حرفهاى خندهدار و برخوردهاى شاد نداشتن و در غم و اندوهشان حالت غم داشتن، تاثيرگذار است زيرا کوچکترها به بزرگترها نگاه مىکنند. اين حالت، خصلت شيعه است: «شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا، يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» شيعيان ما از افزوده سرشت ما خلق شدهاند، با شادى ما شاد مى شوند و با اندوه ما غمگين مىشوند. حتى کيفيت نام بردن و لحن ما در اين مساله، مؤثر است. يک وقت مىگوييم: امام رضا فرمود. و يک وقت مى گوييم: حضرت امام رضا عليه السلام فرمود. اين دو با هم خيلى فرق دارد. اگر هنگام شنيدن نام پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) يا يکى از معصومين (عليهم السلام)، زير لب صلوات بر آنها بفرستيم، اين هم نوعى تکريم است و در ديگران، تاثيرگذار. در سالهاى اخير نسبت به برخى از مناسبتها مثلا ايام «فاطيمه» يا «روز زن»، در مورد حضرت فاطمه (سلام الله عليها) بيش از گذشته، کار فرهنگى و تبليغى و گرامي داشت، انجام شده است، يا نسبت به امام زمان (عليه السلام) اين است که مى بينيم، به همين تناسب، محبت فاطمه و مهدى (عليهما السلام) و گرايش به اين دو، نسبت به گذشته بيشتر شده است، بخصوص در ميان جوانان. طبعا زبان و بيان خاص مربوط به نوجوانان و جوانان، چه در سخن و چه در نوشته ها بايد مراعات شود و افق فکر و سطح کودکان در نظر گرفته شود، چه در برنامه هاى راديويى و تلويزيونى، چه در صبحگاهها و مراسم جشن و عزا در خانه ها، مدارس، مساجد و هيئتها.