مرحوم آيت الله سيد صدرالدين صدر مى نويسد:
انتظار، مراقبت حصول و تحقق امر مورد انتظار است ، پوشيده نيست كه آثار انتظار ظهور حضرت مهدى عليه السلام از اصلاح خود و اصلاح اجتماعى به ويژه اجتماع اماميه به شرح زير است :
1 - انتظار خود بخود تمرين و رياضت مهمى براى نفس انسان است ، تا آنجا كه گفته شده : الانتظار اءشد من القتل و لازمه انتظار مشغول داشتن ذهن و توجه دادن و جمع كردن نيروى فكر و خيال به سوى مطلب مورد انتظار مى باشد، و اين كار بى شك دو فايده در بردارد:
الف ) نيروى فكر انسان موجب افزايش نيروى عمل مى گردد.
ب ) انسان توانايى و قدرت متمركز كردن حواس و نيروى خود را پيرامون موضوع واحدى پيدا مى كند.
و اين دو فايده از مهم ترين امورى است كه انسان در معاد و معاش خود به آن نياز دارد.
2 - انتظار موجب آسانى مصيبت ها و مشكلات بر انسان مى شود، زيرا مى داند در معرض جبران و برطرف شدن هستند، و چقدر تفاوت است ميان مصيبتى كه انسان بداند جبران مى شود و مصيبتى كه جبران آن معلوم نيست ؛ به ويژه آنكه احتمال جبران نزديك باشد. حضرت مهدى عليه السلام با ظهور خود زمين را پر از قسط و عدل مى سازد و همه مصيبت ها را برطرف مى سازد.