@shahrenuraniquran
در تفسير واژه «سفيه»، ديدگاه ها متفاوت است:👇🏽👇🏽
1. گروهى برآنند كه مقصود، زنان وكودكان مى باشند. اين ديدگاه از ششمين امام نور علیه السلام نيز روايت شده است.
«ابن عبّاس» گفته است: هر گاه كسى بداند كه همسر و فرزندش از فكر اقتصادى بى بهره اند و دارايى خود را تباه مى كنند، نبايد مال آنان را در اختيارشان نهد تا نابود كنند.
2. جمعى بر اين اعتقادند كه منظور از اين واژه، تنها زنان مى باشند.
از «انس بن مالك» نقل كرده اند كه: بانويى سياهپوست و خوش سخن به حضور پيامبر شرفياب شد و گفت: «بايى انت و امّى يا رسول الله! قل فينا خيراً...»
(پدر و مادرم به فدايت باد اى رسول خدا! در سخنان خود با مردم، از خوبى زنان و در جهت حقوق و منافع آنان بيشتر سخن بگو!).
پيامبر گرامى ضمن سخنانى، فرمود: «أما يكفى احدا كن انّها اذا حملت كان لها كاجرالمرابط فى سبيل اللّه...؟»
آيا اين افتخار براى شما بس نيست كه هرگاه يكى از شما باردار مى شود، پاداشش بسان پاداش مرزبانى است كه درراهِ خدا پيكار مى كند و مرزها را پاس مى دارد؟
و هنگامى كه كودكش را بدنيا مى آورد، پاداشش بسان پاداش كسى است كه درراه حقّ و عدالت به خون خويش غلطيده است؟ و زمانى كه كودك خود را شير مى دهد، دربرابر هر جرعه از شيرش، پاداشى بسان پاداش آزادساختن برده اى از فرزندان اسماعيل دارد؟
و هنگامى كه براى پرستارى كودكش از خواب برمى خيزد، پاداش بسيارى دارد...؟
آرى؛ اين است پاداش بانوان باايمان، خداترس و شكيبايى كه با درايت و درستكارى عمل مى كنند و پاداش خويش را تباه نمى سازند.
آن زن پس از شنيدن سخنان پيامبر گفت: آرى؛ اگر اين شرايط را بدنبال نداشت، چه مقام والايى بود!
3. و پاره اى گفته اند: واژه «سفيه» در آيه شريفه، كودك، ديوانه، بيخرد، و نيز هر كه را كه به سبب افراط و تفريط در مصرف مال و ندانم كاريهاى زيانبار، از تصرّف در مالش ممنوع مى شود، دربر مى گيرد.
روايت كرده اند كه حضرت صادق مشروبخوار و كسانى را كه در مصرف مال خويش افراط و تفريط مى كنند، سفيه خواند؛ و فرمود: «انّالسّفيه شارب الخمر و من جرى مجراه»
👈و اين ديدگاه كه هر سبك مغز و ندانم كار و بيخرد اقتصادى را «سفيه» بنگريم، بهتر و با مفهوم آيه شريفه سازگارتر است.
@shahrenuraniquran