انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 8 , از مجموع 8

موضوع: درس هفم کتاب نحو روان با حدیث و قرآن( موصول + تفاوت ما مصدری و ما موصول)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض درس هفم کتاب نحو روان با حدیث و قرآن( موصول + تفاوت ما مصدری و ما موصول)




    سلام دوستان چون سؤال در مورد مای مصدری و موصول زیاد هست با اجازه ی استاد هندیانی این درس را جلوتر گذاشتم.



      • موصول#2


      • الف: موصول حرفى#3
      • إنَّ #3


      • ب - موصول اسمى


      • موصولات مختصّه


      • دو تذكر


      • سئوال و تمرين


    ویرایش توسط گل مريم : 2014_12_04 در ساعت 06:48 PM

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض موصول





    موصول


    موصول كلمه‏ اى است كه از جهت معنا به ما بعد خود مرتبط و وصل است

    و در اصطلاح، دو نوع است: حرفى و اسمى.

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض موصول حرفی (أنَّ)




    موصول حرفی:
    حروفی هستند که با صله (1)ی خود به تأویل مصدر می روند و نیاز به عاید(2) ندارند(3) و عبارتند از:


    1- اَنَّ:


    صله «اَنَّ» جمله بعد از آن است كه از اسم و خبر تركيب شده.

    خبرِ «اَنَّ» يا جامد است يا مشتقّ. اگر مشتق باشد، به تأويل مصدر مى ‏رود، مثل «اَوَ لَمْ يَكْفِهِمْ أَنّا اَنْزَلْنا»(4). كه به تأويلِ «اِنْزالُنا» مى‏باشد

    و اگر جامد باشد يا ظرف و مجرور است يا غير آن. اگر ظرف و مجرور باشد به تأويل «استقرار» مى‏ رود، مثل «بَلَغَنى‏ اَنَّكَ فِى الدّارِ» كه تقديرش «بَلَغَنى‏ اِسْتِقْرارُكَ فِى الدّارِ» است و مثل «فَعَلِمُوا اَنَّ الْحَقَّ للَّهِ‏ِ»(5) كه تقديرش «فَعَلِمُوا اِسْتِقْرارَ الْحَقِّ للَّهِ‏ِ» مى‏ باشد.

    و اگر غيرظرف و مجرور باشد به تأويل «كَوْنْ» مى‏ رود، مثل «بَلَغَنى اَنَّ هذا زَيْدٌ» كه به تقدير «بَلَغَنى‏ كَوْنُ هذا زَيْداً» مى‏ باشد و مثل «صَرَفَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ بِاَنَّهُمْ قَوْمٌ لايَفْقَهُونَ»(6) به تقدير «بِكَوْنِهِمْ‏(7) قَوْماً لايَفْقَهُونَ» است.


    تذكّر

    «اَنَّ» مخفّفه (اَنْ) نيز به تأويل مصدر مى‏ برد مثل «اَفَلا يَرَوْنَ اَنْ لايَرْجِعُ اِلَيْهِمْ قَوْلاً»(8) به تقدير «عَدَمَ رُجُوعِ الْعِجْلِ قَوْلاً اِلَيْهِمْ».





    1. صِله (به كسر صاد)، فعل يا شبه فعلى است كه بعد از موصول مى‏ آيد.
    2. «عايد» ضميرى است كه در صله قرار مى‏ گيرد و به موصول بر مى‏ گردد.
    3. تفاوتِ موصولِ اسمى و حرفى از سه جهت است:
    الف: موصولِ اسمى، معرفه و موصول حرفى، نكره است.
    ب: موصول اسمى، با صله‏ اش به تأويل مصدر نمى‏ رود ولى موصول حرفى به تأويل مى‏ رود.
    ج: موصول اسمى به عايد نياز دارد و حرفى، ندارد.
    4. عنكبوت (29) آيه 51: و آيا كفايت نكرد آن‏ها را، نازل كردن ما (قرآن را)؟
    5. قصص (28) آيه 75 «للَّهِ‏ِ» خبر «اَنَّ»، متعلق است به استقرار محذوف. «استقرار» به اسمِ اَنَّ كه «اَلْحَقَّ» است اضافه شده. يعنى پس دانستند كه استقرار حق براى خداوند است.
    6. توبه (9) آيه 127: خداوند قلوبشان را (از هدايت) برگردانيده زيرا آن‏ها گروهى هستند كه نمى‏ فهمند (چون فكر نمى‏ كنند).
    7. مصدر كه كلمه «كَوْن» مى‏ باشد به اسم اَنَّ كه «هُمْ» است اضافه گرديده، «قَوْماً» خبر كون است.

    8. طه (20) آيه 89: آيا گوساله‏ پرستان نمى‏ دانند كه گوساله به ايشان سخنى بر نمى‏ گرداند (جواب آن‏ها را نمى‏ دهد)؟
    ویرایش توسط گل مريم : 2014_12_04 در ساعت 06:45 PM

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض 2- اَنْ:




    2- اَنْ:

    «اَنْ» يكى از چهار حرفى است كه فعل مضارع را نصب مى‏ دهند. صله «اَنْ» ممكن است فعل مضارع يا ماضى باشد و نيز گاهى ممكن است فعل امر باشد.

    مضارع مثل «بَلَغَنى‏ اَنْ تَقُومَ» كه به تأويل «قِيامَكَ» مى‏رود

    و مثل «اَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ»(9) كه به تأويل «صَبْرُكُمْ» است.

    ماضى مثل «بَلَغَنى‏ اَنْ قامَ» كه به تأويل «قِيامُهُ» است

    و مثل «اَوَعَجِبْتُمْ اَنْ جائَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ»(10) كه به تأويل «مَجيئِكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ» است.

    امر مثل «كَتَبْتُ اِلَيْهِ بِاَنْ قُمْ» كه به تأويل «كَتَبْتُ اِلَيْهِ بِالْقِيامِ» است

    و مثل «وَاَوْحَيْنا اِلَيْهِ اَنْ اِصْنَعِ الْفُلْكَ»(11) به تقدير «اَوْحَيْنا اِلَيْهِ صُنْعَ الْفُلْكِ».





    9. نساء (4) آيه 25: صبر كردن شما برايتان بهتر است.
    10. اعراف (7) آيه 69: و آيا تعجب كرديد آمدن پندى را از پروردگارتان؟
    11. مؤمنون (23) آيه 27: و ما به سوى او (حضرت نوح«ع») وحى نموديم ساختن كشتى را.

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض 3 - ما:




    3 - ما:

    اين «ما» مشهور به مصدريّه است و دو نوع مى‏باشد: غير زمانيّه و زمانيّه.

    الف - غير زمانيّه: گاهى بدون كافِ تشبيه است، مثل «لَهُمْ عَذابٌ شَديدٌ بِما نَسُوا يَوْمَ الْحِسابِ»(12) كه به تقديرِ «بِنِسْيانِهِمْ يَوْمَ الْحِسابِ» مى باشد
    و گاهى با كافِ تشبيه است مثل «كَما اَرْسَلْنا فيكُمْ رَسُولاً مِنْكُمْ»(13) كه به تقديرِ «كَاِرْسالِنا فيكُمْ رَسُولاً» است.

    ب - زمانيّه: آن است كه «ما» و صله ‏اش با فعل «دامَ» جانشين زمان شود، مثل «اِجْلِسْ مادامَ زَيْدٌ جالِساً» كه به معناى «اِجْلِسْ مُدَّةَ دَوامِ جُلُوسِ زَيْدٍ» است

    و مثل «اَوْصانى‏ بِالصَّلوةِ وَالزَّكوةِ ما دُمْتُ حَيّاً»(14) به تقدير «مُدَّةَ دَوامِ حَياتى‏» و با فعلِ غير «دامَ»

    مثل «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ»(15) به تقدير «مُدَّةَ اِسْتِطاعَتِكُمْ» و اين به دليل آن است كه مصدرِ غيرِ مؤوّل نيز جانشين زمان مى‏ شود

    مثل «جِئْتُكَ صَلوةَ الْعَصْرِ»(16) به تقدير «جِئْتُكَ وَقْتَ صَلوةِ الْعَصْرِ».



    12. ص (38) آيه 26: براى آن‏ها عذاب شديدى است به جهت فراموش نمودنشان روز حساب (قيامت) را.
    13. بقره (2) آيه 151: مثلِ فرستادن ما، ميان شما رسولى را از خودتان.
    14. مريم (19) آيه 31: (خداوند) مرا در مدّت زنده بودنم به نماز و زكات سفارش كرد.
    15. تغابن (64) آيه 16: بترسيد خدا را (از گناهان پرهيز كنيد) در زمان توانتان.



    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  6. Top | #6

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض 4- لَوْ و 5 - كَىْ:




    4- لَوْ:

    به اين «لَوْ» نيز مصدريّه مى‏ گويند و صله آن فعلِ متصرّفِ غير امر است و بيش‏تر بعد از افعالى كه معناى «حُبّ» دارند مى‏ آيد مثل فعل‏هاى «حَبَّ، وَدَّ، وَمِقَ»

    مانند «يَوَدُّ اَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ اَلْفَ سَنَةٍ»(17) كه به تأويلِ «يَوَدُّ اَحَدُهُمْ تَعْميرَ اَلْفَ سَنَةٍ» مى‏ رود.


    5 - كَىْ:

    به اين «كَىْ» نيز مصدريّه مى‏ گويند و لفظاً يا تقديراً مجرور به لامِ تعليل است. صله «كَىْ» فعل مضارع است،

    مثل «لِكَىْ لايَكُونَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ حَرَجٌ»(18) به تقدير «لِعَدَمِ كَوْنِ حَرَجٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ»

    و مثل «كَىْ نُسَبِّحَكَ كَثيراً»(19) به تقدير «لِتَسْبيحِنا اِيّاكَ».




    17. بقره (2) آيه 96: (از مشركان كسانى هستند كه) دوست دارد يكى از آن‏ها عمر كردن هزار سال را.
    18. احزاب (33) آيه 37: به علّت نبودنِ مشقّتى بر مؤمنين.
    19. طه (20) آيه 33: به جهت تسبيح كردن ما تو را (منزّه دانستن ما تو را از زشتى).

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  7. Top | #7

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض ب - موصول اسمى




    ب - موصول اسمى

    موصولِ اسمى، اسمى است كه به صله نياز دارد و براى صله آن شرايطى است كه بعداً بيان مى‏ شود.

    الفاظ موصولِ اسمى دو قسم است: مشترك و مختص.

    مشترك، لفظى است كه براى هر كدام از مفرد، تثنيه و جمع و نيز مذكر و مؤنث استعمال مى‏ شود و اختصاص به يكى از آن‏ها ندارد.

    الفاظِ موصولِ مشترك عبارت‏اند از: مَنْ، ما، اَلْ، ذُو، ماذا، اَىُّ.

    و مختص، لفظى است كه براى هر كدام از مفرد، تثنيه و جمع و نيز مذكر و مؤنث جداگانه وضع گرديده و عبارت‏ اند از: اَلَّذى‏، اَلَّتى‏، اَللَّذانِ، اَللَّتانِ، اَلَّذينَ، اَلاُلى‏، اللّاتى‏، اللّائى‏.

    كه «اَلَّذى‏» براى مفرد مذكّر، «اَلَّتى‏» مفرد مؤنّث، «اللَّذانِ» تثنيه مذكر، «اللّتانِ» تثنيه مؤنّث، «اَلَّذينَ» و «اَلْاُلى‏» جمع مذكّر، «اَللّاتى‏» و «اَللّائى‏» جمع مؤنّث استعمال مى‏ شود. تفصيل هر كدام از موصولاتِ مختصّه و مشتركه از اين قرار است:

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  8. کاربر زیر برای پست " گل مريم " عزیز صلوات فرستاده:

    عزیزانی (2014_12_04)

  9. Top | #8

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    1.64
    نوشته ها
    6,982
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,215
    مورد صلوات
    10,572 در 4,696 پست
    نوشته های وبلاگ
    175
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض




    ادامه دارد

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تلاوت قرآن
    توسط گل مريم در انجمن آموزش قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 2018_02_13, 04:51 PM
  2. - تلاوت قرآن
    توسط یا علی ابن الحسین در انجمن احادیث معصومین علیهم السلام
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014_07_25, 06:57 PM
  3. عبادت و قنوت موجودات در قرآن
    توسط گل مريم در انجمن نماز
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014_06_23, 10:33 AM
  4. چه صِدقی از عوامل وصول به بهشت است؟
    توسط تسنیم در انجمن بهشت
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2013_04_20, 10:49 AM
  5. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2013_04_20, 10:47 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 12:20 PM