برخي از بزرگان در اين رابطه کتب مستقلي نوشته اند، که از آن جمله است:
1- ارشاد العباد الي الاستحباب لبس السواد علي سيدالشهداء و الأئمة الأمجاد. تأليف: سيد جعفر طباطبائي، نوه ي صاحب رياض، متوفاي 1321 ه، چاپ 1404 ه قم.
2- تبيين الرشاد في استحباب لبس السواد علي الأئمة الأمجاد. تأليف: سيد حسن صدر، متوفاي 1354 ه [3] .
3- سياهپوشي در سوگ ائمه نور. [ صفحه 188] تأليف: علي ابوالحسني منذر -معاصر - چاپ 1375 ش. در 392 صفحه، قم. در اين کتاب علاوه بر بررسي ابعاد مختلف مسأله، فتواي دهها مرجع بزرگ تقليد، از زمان صاحب حدائق و صاحب عروة تا مراجع عصر، از رساله هاي عمليه، کتب فقهيه و استفتاءات موجود نقل شده است.
کتابهاي ديگري نيز در دست است که به گردآوري فتاواي فقها از گذشته دور تا عصر حاضر اختصاص دارد و آنها متن پرسش و پاسخ مراجع بزرگ تقليد با مهر و امضاء آنها چاپ و گراور شده است که از آن جمله است:
4- عزاداري سيدالشهداء عليهالسلام تأليف: سبط حسين زيدي - معاصر - چاپ 1415 ه 216 صفحه. در اين کتاب صدها فتوا از مراجع گذشته و معاصر در مورد ابعاد مختلف عزاداري،از جمله پوشيدن لباس سياه در سوگ سيدالشهداء عليه السلام عينا گراور شده است.
5- عزاداراي از ديدگاه مرجعيت شيعه تأليف: علي رباني خلخالي - معاصر -چاپ 1415 ه 240 صفحه، قم. در اين کتاب نيز فتواي صدها مرجع بزرگ شيعه پيرامون مسائل مختلف عزاداري، از جمله پوشيدن لباس مشکي گردآوري شده است.
همچنين کتابهاي ارزشمند ديگري در دست ميباشد که فصلي را به اين موضوع اختصاص داده، رجحان شرعي سياهپوشي در سوگ امام حسين عليه السلام را به صورت استدلالي و با استناد به فتاواي مراجع، اثبات نموده اند که از جمله است:
6- مجمع الدرر في مسائل اثنيعشر تأليف مرحوم آيةالله حاج شيخ عبدالله مامقاني، متوفاي 1351 ه چاپ سنگي.
7- الدعاة الحسينية تأليف: مرحوم آيةالله حاج شيخ محمد علي نخجواني، متوفاي 1334 ه. گزيده ي اين کتاب اخيرا به پيوست دهها استفتاء از مراجع معاصر در 240 صفحه در قم [ صفحه 189] چاپ و منتشر شده است.
8- نجاة الأمة في اقامة العزاء علي الحسين و الأئمة تأليف: حاج سيد محمد رضا حسيني فحام - معاصر - چاپ 1413 ه، قم. ايشان در اين کتاب و در کتاب ديگرش «أحسن الجزاء في اقامة العزاء علي سيدالشهداء عليهالسلام» (چاپ 1399 ه، قم) مسأله را دقيقا بررسي نموده و بر رجحان شرعي آن استدلال کرده است.