) قیس بن سعد انصاری: ابیات شعرش را صحابی بزرگ و رییس قبیله خزرج، قیس بن سعد بن عباده، در جنگ صفین و در پیشگاه امیرالمومنین علیه السلام سروده است. او از اشراف، روسا، سیاستمداران، جنگ آوران، سخاوتمندان، زاهدان و نیز از دانشمندان عرب، و از استوانه های دین و پایه های مذهب به شمار می رفت. همچنین او رئیس طایفه خزرج و از بزرگان این قوم بود. شیخ مفید، این ابیات را در کتاب «الفضول المختاره» روایت نموده و آن گاه می گوید: این اشعار علاوه بر اینکه اعتراف بر پیشوایی و امامت امیرالمومنین علیه السلام است، دلیلی بر سابقه و گذشته شیعه بوده و ادعای معتزله را که از روی لجاجت، وجود شیعه را در آن زمان، انکار می کند، باطل می سازد. این روایت را ابومظفر، سبط بن جوزی حنفی نیز در کتاب « تذکرة الخواص » خود ذکر می کنند.
4) عمرو بن عاص:
ابن ابی الحدید بخشهایی از قصیده او را در شرح نهج البلاغه روایت کرده است. عمرو این اشعار را در پاسخ به نامه معاویه درباره دادن خراج مصر نگاشت و برایش فرستاد. عمرو از چهره های معروف تاریخ اسلام است و نیازی به معرفی او نیست. اعتراف عمرو به فضائل امام علی علیه السلام از آنجا که در اردوگاه امامت نبوده است ارزش خاص خود را دارد.
5) محمد بن عبدالله حمیری:
شیخ الاسلام جموئی در "فرائد السمطین" و عمادالدین طبری در "بشارة المصطفی" آن قصیده مورد نظر را از حمیری روایت کردهاند.
یکی از راه های اثبات تاریخی یک موضوع، بررسی بازتاب آن در آیینه شعر و هنر است و از همین رو علمای ما تلاش کردهاند تا از این سند تاریخی نیز برای اثبات حقانیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام استفاده کنند