کلیشه جدیدی به نام غدیر و تشیع
از غدیر آموختیم که دین کامل دینی است که محدود به عقاید و احکام نیست بلکه عنصری زنده و پویا به نام ولایت اهل بیت علیهم السلام در آن هست که هر لحظه آن را شاداب نگه میدارد که در آن همواره باید به دنبال وظیفه فعلی خود باشیم و از سکون و کلیشهای شدن به دور شویم. عدهای از ما از همین نقطه دچار لغزش میشویم که به جای پرداختن به مفهوم ولایت که نیازمند زنده نگهداشتن قلب خود در مسیر اسلام است، ترجیح میدهیم آن را با یک کار ساده عوض کنیم.
به عبارت دیگر گفتن و نوشتن شعار "علی ولی الله" بسیار بسیار سادهتر از آن است که ولایت امام علی علیه السلام را در درون خود به صورت دائمی، زنده نگه داریم. به بیان دیگر، ممکن است در حقیقت از ولایت امام علی علیه السلام دور باشیم اما زبانمان پر از شعار "علی ولی الله" باشد. این امر زنگ خطری برای همه کسانی است که به دنبال دوستی حقیقی با اهل بیت علیهم السلام هستند.
بنابراین در مقابل هر شعار و هر پرچمی که نام مبارک امام علی علیه السلام را در آن برمیافراشیم، باید از خود این سوال را بپرسیم که:
"آیا واقعاً در مسیر امام علی علیه السلام قرار دارم؟" "آیا ولایت امام علی علیه السلام در فکر و جسم من هم وجود دارد یا فقط در زبان و پرچم من وجود دارد؟"
برای روشن تر شدن این امر، خوب است به تاریخ فرقههای شیعه نگاهی بیندازیم. در طول تاریخ – حتی به طور خاص در زمان خود حضرات ائمه علیهم السلام – افراد و گروههایی پیدا میشدهاند که خود را شیعه مینامیدند اما از امام زمان خود اطاعت نمیکردند. بسیاری از اینان به حادثه غدیر معترف بوده و دم از ولایت حضرت علی علیه السلام میزدهاند؛ اما میدانیم که با دوری جستن از امام عصر خود، فرسنگها با ولایت امام علی علیه السلام فاصله داشتهاند. بنابراین هرگاه نام "علی علیه السلام" به زبان و قلم ما میآید، در کنار امیدی که به مواهب شیعه بودن خود داریم، هرگز نباید از دایره ترس و مراقبت خارج شویم.
مسئولیتی که غدیر به دوش ما میگذارد آن است که ضمن آنکه به احکام دین عمل کنیم و به عقاید ایمان بیاوریم و اخلاق را مراعات کنیم؛ هرگز این امور را کل دین حساب نکنیم، بلکه بدانیم که همه این امور میتواند جنبه عادت یا ژست یا ظاهر به خود بگیرد و ما را از اصل دین دور نگه دارد؛ اصلی که بقای آن به ولایت امام علی علیه اسلام تضمین میشود