در سوره بقره میخوانیم: هر زمان كه ميوهاى بهشتی، به بهشتیان داده شود، مىگويند اين همان است كه قبلاً به ما روزى شده بود. این آیه نشانگر چه واقعیتی است؟
قرآن کریم درباره قيامت و توصیف نعمتهاى بهشتی که مؤمنان از آن بهرهمند خواهند شد میفرماید: «وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ»؛[1] به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام دادهاند، بشارت ده كه باغهايى از بهشت براى آنها است كه نهرها از زير درختانش جاری است. هر زمان كه ميوهاى از آن، به آنان داده شود، میگويند: «اين همان است كه قبلا به ما روزى شده بود. (ولى اينها چقدر از آنها بهتر و عالیتر است)». و ميوههايى كه براى آنها آورده میشود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاک و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود.
در اينجا مانند آيات فراوان ديگر، ايمان و عمل صالح به عنوان دو ارزش مطرح مىشوند كه همواره بايد در كنار هم و توأمان باشند و هر يک به تنهايى كارساز نيست. به عبارت دیگر؛ میتوان گفت كه ايمان به منزله روح و عمل صالح به منزله جسم است و خداوند مشترىِ آن عمل شايستهاى است كه ناشى از ايمان به او باشد و گرنه ارزش معنوى ندارد. همچنين ايمانى كه منشأ اعمال صالحه نباشد ارزشى ندارد و ايمان بدون عمل نمیتواند نجات بخش انسان باشد.
در اينكه حقيقت ايمان چيست؟ و آيا عمل، جزء مفهوم ايمان است و يا حقيقت ديگرى است، رجوع کنید به مفهوم ايمان، ۱۲۰،درجات ایمان، ۲۶۷۱۶.
به هر حال خداوند در اين آيه كسانى را كه ايمان و عمل صالح داشته باشند به چهار نعمت بهشتى مژده میدهد. البته حقيقت نعمتهاى بهشتى براى ما روشن نيست، ولى براى تفهيم نسبى و ترسيم دورنمايى از آن، در قرآن و احاديث، نعمتهاى بهشتى را با نعمتهاى اين دنيا مقايسه میكند و با زبانى كه براى ما قابل فهم باشد آنها را میآورد.