این مطلب برگرفته شده از کتاب معاد
شهيد محراب آيةالله سيد عبدالحسين دستغيب |
قيامت
قيامت به حكم عقل
اگر دليل هاى نقلى بر فرض نداشتيم و همه پيغمبران بر اين كه روز رستاخيزى هست و مردم را به آن دعوت مى كردند كه گفتار و كردار و عقايدتان مورد بازخواست قرار مى گيرد، نيامده بودند، «عقل» بزرگترين شاهد و دليل است كه اين گردش عالم افلاك و خلقت اوليه هر موجودى بدون نتيجه و غايتى نخواهد بود؛ هر عاقلى اطرافش را كه مى نگرد مى بيند شب، روز مى شود و روز شب، مى خورد و مى خوابد و تخليه مى كند و شهوترانى مى كند، بچه بزرگ مى شود و جوان و بعد پير مى شود و مى ميرد.
دستگاه نامتناهى و عريض و طويلى كه مشاهده مى شود آيا منظور همين است! پس انسان را كارخانه نجاست سازى آفريده اند، اين كه عبث و لغو است، براى خوردن و شهوت رانى كه حيوانات بودند احتياجى به انسان نبود.
آنهايى كه منكر آخرتند خداى را به حكمت قبول ندارند (استغفرالله) چون معنى اش اين است كه اين دستگاه بى نتيجه و لغو است( أفحسبتم أنما خلقناكم عبثا و أنكم ألينا لاترجعون مؤمنون: 115. )؛ اما اشتباه كرده اند هر جاى از هر چيزى را كه مشاهده مى كنيم، همراه با هزاران حكمت است كه بشر ممكن است به پاره اى از آن برسد، ضعيفترين اجزاى عالم وجود، بى مصلحت نيست؛ حتى اجزاى زايد، مو و ناخن هم بى حكمت نيست؛ مثلا از جمله حكمت هاى ناخن، عضو به اين كوچكى و بى اهميتى اين است كه براى انگشتان دست به منزله تكيه و اهرم است. وقتى انسان مى خواهد چيزى را بلند كند، به بركت همين ناخن است كه فشار حاصله را از انگشت دست تحمل مى كند و گرنه نمى شد؛ چنانچه اگر گاهى ناخن ها را از ته بگيريد براى برداشتن بعضى اشياء به زحمت مى افتيد، چه رسد به اين كه اصلا ناخن نباشد.
ديگر اين كه اين ناخن براى خارانيدن بدن مورد استفاده قرار مى گيرد. به علاوه از همين ناخن، مواد زايد و كثيف بدن دفع مى گردد. براى همين است كه امر شده اقلاً هفته اى يك بار ناخن ها را (مخصوصا در روز جمعه) بگيرند.
يك مويى از بدن بى مصلحت نيست. حضرت صادق (عليه السلام) به مفضل مى فرمايد:
بعضى از جاهلها گفته اند كه اگر در بعضى جاهاى بدن مو نمى روييد بهتر بود. اينها ندانسته اند كه آن جا محل رطوبات و مجمع كثافات است. اگر مواد زايد و كثيف به صورت مو دفع نشود، شخص مريض مى گردد(توحيد / مفضل: 32-33. )؛ لذا امر شده كه زود به زود (حداكثر دو هفته) ازاله شود.
جميع اجزاى عالم وجود را كه انسان نگاه مى كند، مى بيند غرق در حكمت است.