سلام
1-یعنی با مردم انس نمیگیرد .یعنی وابسته به مردم نیست نه اینکه از مردم فرار کند
در بین مردم هست و با مردم زندگی میکند. ولی وابسته و متکی به مردم نیست
2-اصل روایت این است که:
وَ رَوَى أَبُو بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِذَا قَامَ الْقَائِمُ ع هَدَمَ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ حَتَّى يَرُدَّهُ إِلَى أَسَاسِهِ وَ حَوَّلَ الْمَقَامَ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي كَانَ فِيهِ وَ قَطَعَ أَيْدِيَ بَنِي شَيْبَةَ وَ عَلَّقَهَا بِالْكَعْبَةِ وَ كَتَبَ عَلَيْهَا هَؤُلَاءِ سُرَّاقُ الْكَعْبَة(بحار الأنوار، ج52، ص: 338)
چون قائم ظهور كند مسجد الحرام را خراب ميكند و بصورت نخستين آن درمى آورد و مقام را بمحلى كه پيش از اين بوده قرار مي دهد و دست بنى شيبه را كه (از آغاز جاهليت تا قيام حجت كليد دار كعبه بودهاند) جدا مي سازد و قطع مي كند و بر كعبه مى آويزد و بر آنها مي نويسد صاحبان اين دستها، دزدان كعبه بودهاند(ارشاد-ترجمه ساعدى خراسانى، ص: 705)
در صورتی که این روایت را قبول کنیم باید به چند نکته توجه کرد
نکته اول:
به این حدیث دقت شود که:
پیامبر اکرم (ص) می فرماید: زمانی بر امت من خواهد رسید …. که مساجدشان در ظاهر آباد است، در حالی که از هدایت تهی و ویران می باشد… (کافی ج ۸، ص ۳۰۷، چاپ چهارم ، ۱۳۶۵ش.)
با توجه به این حدیث
امام زمان بر اساس وظایف و رسالتی که دارد مساجدی را که مورد رضایت دین نیست پاکسازی می کند، تا بار دیگر مساجد کانون توحید و خدا پرستی گردد.
نکته دوم:
با توجه به حدیث زیر:
ابو بصیر از امام صادق (ع) در حدیثى طولانى روایت نموده که حضرتش فرمود: هنگامى که قائم ما قیام کرد چهار مسجد را در کوفه منهدم مى کند، هیچ مسجد مشرفى را نمى گذارد جز این که کنگره و اشراف آن را خراب مى کند و به حال ساده و بدون اشراف مى گذارد. شاهراهها را توسعه می دهد. هر گوشهاى از خانه ها که واقع در راه عمومى است خراب می کند، و ناودان ها که مشرف به راه مردم است برمی دارد.[ مهدى موعود، ترجمه، ج ۱۳، بحار الانوار ص۱۱۲۱،]
طبق این روایت:
امام زمان(ع)مساجدی را که برای مردم مزاحمت ایجاد می کند را تخریب می کند این عمل نه تنها اشکال ندارد بلکه این عمل نشان می دهد که دین حتی در مقدس ترین امور ضامن حقوق مردم می باشد
نکته سوم:
امام زمان(ع)هم در برخورد با بدعت ها مانند جدشان پیامبر(ص)عمل می کند
مثلا:پیامبر اکرم (ص )هم در شرایطی که احساس می کرد منافقان با ساخت مسجد ضرار سعی در تفرقه داشتند,دستور تخریب مسجد ضرار را صادر کرد،[توبه آیه 107]
امام زمان(ع)هم اگر بداند که مسجدی شبیه مسجد ضرار وجود دارد دستور به تخریب آن می دهد
نکته چهارم:
مساجدی هستند که طبق هندسه اسلامى ساخته نشده است، بلکه به دلیل رقابت با کلیساهاى مسیحى ساخته شده و کلیساهاى مسیحى هم در رقابت با معابد بت پرستان ساخته شده است و چون بررسى عمیقى به میان آید، برخى مساجد و مشاهد همان نقشه ساختمان هاى بت پرستان و تجدید هیکل ها و معابد بت پرستان روم و یونان است و با وضع عبادت عمومى و ساده اسلامى مناسبتى ندارد و اگر حکومت نافذ و اسلامى واقعى بر پا شود آن را خراب مى کند.[ کافى، ترجمه کمره اى، ج ۳، ص ۷۰۷]
نکته پنجم:
طبق روایاتی که می فرمایند امام زمان(ع)مسجد الحرام و مسجدالنبی را ویران می کند,این روایات به این معنا است که مساجد را خراب می کند و از نو تجدید بنا می کند
برای مثال خانه کعبه در طول دوره های مختلف تاکنون دچار دگرگونی شده است و بنا به روایتی پیامبر اکرم (ص) قصد اصلاح آن را داشت، لکن شرایط اجتماعی مانع از این امر بود.[ حلی،العمدة، ص ۳۱۷٫]