نوشته اصلی توسط
zahra46
چرا عایشه که زن پیامبر صلی الله علیه واله جزئ اهل بیت معرفی نشده است/ و موارد دیگر اختلاف را نمیدانم ممنون میشم اگر توضیح دهید/
سلام بر شما
در این آیه ادعا شده است که این جمله إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيراً } خداوند فقط مى خواهد پليدى و گناه را از شما اهل بيت دور كند و كاملًا شما را پاك سازد.)مطابق جمله ما قبلش درباره زنان پیامبر است
پاسخ:
اولا: ضمایر در آیه تطهیر همگی مذکر هستند"عنکم"یطهرکم" اگر قرار بود این آیه در شان زنان پیامبر بود ضمایر را به صورت جمع مونث می آورد"عنکن"یطهرکن"
قرآن هيچ كارى را به گزاف نمى كند. اولًا در آیه تطهیر كلمه «اهل البيت» آورده و قبلًا همه اش نساءالنّبى است: يا نِساءَ النَّبِيِّ. يعنى عنوان نساءالنبى تبديل شد به عنوان اهل البيت.
ثانياً: ضمير مؤنث تبديل شد به ضمير مذكر. [اينها] گزاف و لغو نيست، لابد مطلب ديگرى مى خواهد بگويد غير از آنچه كه در آيات پيش بوده است. آيات قبل و بعد از اين آيه، همه تكليف و تهديد و خوف و رجاء و امر است راجع به زنان پيغمبر.پس اگر یک دفعه لحن آیه عوض شود و تعبیر به "اهل بیت" بشود و دوباره در آیه بعد درباره زنان پیامبر صحبت کند، لابد مطلبی جدید بوده است
اهل سنت که راه فراری برای توجیه ضمائر نداشتهاند به توجیه دیگری پناه بردهاند و آن اینکه: آیه تطهیر علاوه بر همسران پیامبر شامل محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین سلام الله علیهم هم میشود، در این صورت اشکالی ندارد که ضمایر را به صورت جمع مذکر آورد، چرا که عرب در جایی که هم مرد و هم زن باشد ضمیر جمع مذکر میآورد
پاسخ:
۱- با آیه تطهیر عصمت پنج تن ثابت میشود
قرآن در آیه تطهیر میفرماید: "الرجس"این کلمه یعنی پلیدی و (ال) برای جنس است یعنی اراده خدا بر این است که مطلق پلیدی را از شما دور کند (یعنی جنس پلیدی و بدی از اهل بیت دور است. به تعبیر دیگر اهل بیت معصوم هستند) اما زنان پیامبر به نص قرآن معصوم نبودند. قرآن در آیهای میفرماید: «إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ»؛ «اگر شما (همسران پيامبر) از كار خود توبه كنيد (به نفع شماست، زيرا) دلهايتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهيد، (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور اوست و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتيبان اويند.» [تحریم، آیه ۴]
۲-بخارى در روايتی به نقل از خليفه دوم مىنويسد كه آن دو زنى كه بر ضد رسول خدا هم پيمان شده بودند، عائشه و حفصه بودند: «حدثنا عَلِيٌّ حدثنا سُفْيَانُ حدثنا يحيى بن سَعِيدٍ قال سمعت عُبَيْدَ بن حُنَيْنٍ قال سمعت بن عَبَّاسٍ رضي الله عنهما يقول أَرَدْتُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ فقلت يا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ من الْمَرْأَتَانِ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا على رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فما أَتْمَمْتُ كَلَامِي حتى قال عَائِشَةُ وَحَفْصَةُ.»؛ «از ابن عباس نقل شده است كه مىگفت: مىخواستم از عمر سؤال كنم كه اى اميرمؤمنان ! آن دو زنى كه بر ضدّ رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم پيمان شدند، چه كسانى بودند؟ سخنم را تمام نكرده بودم كه عمر گفت: حفصه و عائشه بودند.»(صحيح البخاري، ج ۴، ص ۱۸۶۸، ح۴۶۳۰
)
آیا کسی که طبق تصریح قرآن قلبش از حق منحرف شده می شود می تواند مصداق آیه تطهیر باشد؟
۳- در تفاسیر اهل سنت هم آمده است که این قسمت از آیه" إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ..." اشاره به پنج تن دارد
«عَنْ جُمَيْعِ بْنِ عُمَيْرٍ قَالَ انْطَلَقْتُ مَعَ أُمِّي إِلَى عَائِشَةَ فَسَأَلَتْهَا أُمِّي عَنْ عَلِيٍّ. قَالَتْ: مَا ظَنُّكِ بِرَجُلٍ- كَانَتْ فَاطِمَةُ تَحْتَهُ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ ابْنَيْهِ، وَ لَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص الْتَفَّ عَلَيْهِمْ بِثَوْبِهِ- وَ قَالَ: اللَّهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِي أَذْهِبْ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهِّرْهُمْ تَطْهِيراً»؛ «جميع بن عمير گفت: با مادرم نزد عايشه رفتم، مادرم از او در باره على پرسيد، او گفت: چه گمان مى برى در باره كسى كه فاطمه همسر او و حسن و حسين دو پسر او بودند؟ و من پيامبر خدا را ديدم كه با لباس خود آنان را پوشانيد و گفت: خدايا اينان اهل بيت من هستند پليدى را از آنان ببر و آنان را پاكيزه كن،» (كشف الأسرار و عدة الأبرار، ج۸، ص: ۴۵)
۴-در هیچ روایتی دیده نشده است که زنان پیامبر گفته باشند که آیه تطهیر در شان آنها نازل شده است
بعضي اوقات انسان کاري ميکند که خود را از از ليست"اهل بيت"خارج ميکند،در قرآن ميخوانيم که خدا به حضرت نوح ميفرمايد: قالَ يا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِك(هود آيه 46) فرمود: "اى نوح! او از اهل تو نيست"
در اين آيه پسر حضرت نوح اعمال بدي انجام داد که خود را از ليست"اهل"بودن خارج کرد
چه اشکالي دارد که طبق اين آيه: إِنْ تَتُوبا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما وَ إِنْ تَظاهَرا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْريلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمَلائِكَةُ بَعْدَ ذلِكَ ظَهيرٌ (تحريم آيه 4)" اگر شما (همسران پيامبر) از كار خود توبه كنيد (به نفع شماست، زيرا) دلهايتان از حق منحرف گشته؛ و اگر بر ضدّ او دست به دست هم دهيد، (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور اوست و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنان پشتيبان اويند.
همسران پيامبر با اعمالي که انجام دادند،قلبهايشان از حق منحرف شد،به همين علت به آنها اهل بيت واقعي گفته نميشود
البته در عرف هم اين نمونه امور جاري است،فرزند به علت کار بدي که انجام ميدهد،پدر به او ميگويد از من دور شو،تو فرزند من نيستي
3-زن انسان جزء اهل بيت محسوب نمي شود
در صحيح مسلم آمده که از زيد بن ارقم سؤال شد آيا به زنان پيامبر (ص) اهل بيت پيامبر گفته مي شود يا خير؟ پاسخ داد همسر يک مرد از اهل بيت آن به حساب نمي آيد زيرا چه بسا زني با مردي يک عمر زندگي مي کند ولي در آخر عمر طلاق گرفته و به خانه پدرش رفته و جزء اهل بيت پدر محسوب مي شود:
إنّ زيد بن أرقم سئل عن المراد بأهل البيت هل هم النساء ؟ قال: لا / وأيم اللّه ، إنّ المرأة تكون مع الرجل العصر من الدهر ، ثمّ يطلّقها ، فترجع إلى أبيها وقومها.
صحيح مسلم: ج 7 ص 123، (رقم 6381)، كتاب فضائل الصحابة