داستانهایی حاکی از علاقه زیاد محمد به عایشه و همچنین از عایشه در مورد وقف کردن خودش به خدمت به محمد در سالهای بعدی زندگی محمد ذکر شده است. اما در این داستانها دخالتهای وی در فتنه های سیاسی و تاثیر وی بر روی محمد توجیه نمی شود.
به نظر می رسد که در میان زنان محمد دو دسته وجود دارد، دسته اول به سرکردگی عایشه و حفصه که سیاستهای پدرهایشان ابوبکر و عمر را دنبال می کردند
دو دسته دیگر به سرکردگی ام سلمه از قبیله ای در مکه به نام بنی مخزوم بوده است. با این حال این رقابت چندان تاثیر سیاسی ای نداشته است. وقتی محمد مرگ خود را نزدیک می دید از زنان دیگرش خواست که اجازه دهند روزهای آخر را در خانه عایشه باشد. عایشه در این روزها از وی پرستاری می کرد و سرانجام محمد در خانه عایشه (حرم النبی امروزی) دفن گردید. ابوبکر و عمر نیز همین جا دفن شدند.
بعد از افزایش قدرت محمد، زن های او زندگی آسوده تری یافتند و در اجتماع جایگاه بالاتری پیدا کردند . عنوان مادر ایمان آورندگان (ام امؤمنین) را دریافت کردند(سوره احزاب، آیه ۶) ولی از ازدواج مجدد منع شدند (سوره احزاب، آیه ۵۳) . بنابر همین (آیه) عایشه در سن ۱۸ سالگی بصورت بیوه بی فرزند رها شد
و این علاقه شدید پیامبر به او اما بعد از پیامبر عایشه تصویر متفاوتی به ما میدهد
عایشه دو سال خلافت ابوبکر و ۱۰ سال خلافت عمر را گذراند و دوران خوبی را با این دو خلیفه گذراند و فعالیتی سیاسی در این دوران نداشت.
پس از مرگ حضرت محمد (ص) در سال ۶۳۲ میلادی، عایشه از مدافعان خلافت ابوبکر و عمر بود.
در حالی کهابوبکرفدک را از فاطمه گرفت ، از سهمالارث حضرت محمد(ص) زمینهایی را به دخترش عایشه بخشید.همچنین در اوایل خلافت ابوبکر، عایشه در حدود ۵۰۰ حدیت نوشتهشده از محمد را جمعآوری، و برای سوزاندن به پدرش تحویل داد.
عمربن خطاب نیز در حالی که به مستمری ۱۰۰۰۰ درهم برای زنان محمد از سهمالارث وی تعیین کردهبود، عایشه را مستثنی و مستمری ۱۲۰۰۰ درهم برای وی در نظر گرفت.
عایشه از مخالفان سیاستهای عثمان بود. با این حال نه طرفدار گروهی که بر عثمان شورش کرده بودند و نه طرفدار علی بود. وی رسما اعلام کرد که عثمان باید کشته شود اما با این حال به حج رفت. عزیمت وی به مکه باعث شد که جنبش های سیاسی زیادی به رهبری وی در مکه شکل بگیرد.
عایشه در قضیه شورای شش نفره برای تعیین جانشینی عمر، تمایل به انتخاب عثمان بجای علی داشت، اما این تمایل خیلی زود تغییر کرد. عثمان در روزهای اول خلافتش، با یادآوری توصیه عایشه به پدرش برای امتناع از دادن سهمالارث به فاطمه، از دادن مستمری سهمالارث زنان محمد به او سرباز زد و این ماجرا آغاز ناخشنودی عایشه از عثمان بود.عایشه مردم را به کشتن عثمان ترغیب میکرد و درباره وی میگفت:
این نعثل (پیر خرفت) را بکشید، که او کافر شدهزمانی که مخالفان عثمان زیاد شدند، عایشه هم در رهبری بخشی از آن ایفای نقش کرد. او با نوشتن نامه به قبایل مختلف، آنان را ترغیب به کشتن عثمان میکرد. در زمان محاصره عثمان، از او خواستهشد که در مدینه بماند، اما با بیتوجهی به این قضیه راهی مکه شد. هنگاهی که عایشه خبر کشتهشدن عثمان را شنید، در حالی که هنوز از انتخاب علی به خلافت توسط مردم بیخبر بود، در باره عثمان چنین گفت:عثمان عاقبت شومی را برای خاندانش (بنیامیه) بجا خواهدگذاشت اما هنگامی که از خلیفهشدن علی آگاهی یافت، دیدگاهش را برگرداند و خواستار انتقامگیری از قاتلان عثمان شد
عثمان در ذی الحجه ۳۵ ه.ق/۶۵۶ م کشته شد. حدود ۴ ماه بعد عایشه مکه را به سمت بصره با هزار مرد قریشی ترک کرد تا انتقام قتل عثمان را بگیرد.مدتی کوتاهی قبل تر هم طلحه و زبیر به او پیوسته بودند و این ۳ نفر رهبری جنبش مخالفان علی را تشکیل دادند.
آنها توانستند کنترل بصره را با بسیاری از مسلمانان بصره به دست بگیرند . آنها به حومه شهر پیشروی کردند تا با علی - که در همان زمان مدینه را به سمت کوفه ترک کرده بود و به سمت آنها پیشروی می کرد - مواجه شوند.
نبرد در جمادی الثانی ۳۵ ه.ق/۶۵۶ م در گرفت. این جنگ از این رو جمل نام گرفتکه شدت جنگ حول شتری بود که هودجی که عایشه در آن بود را حمل می کرد. علی در جنگ پیروز شد و سپاهیان عایشه پراکنده شدند و با احترام با عایشه رفتار شد ولی طلحه و زبیر جانشان را از دست دادند
بعد از این شکست، عایشه اجازه یافت آرام و بی صدا در مدینه زندگی کند و در سکوت در مدینه به مدت ۲۰ سال زندگی کرد. او دیگر فعالیت سیاسی نداشت ولی با علی از در آشتی در آمد و با معاویه هم مخالفتی نکرد . موافقت یا مخالفتش - به هر حال - به نظر می رسد دلیلی داشته است. او در رمضان ۵۸ ه.ق / جولای ۶۷۸ م در گذشت. او بعدها به عنوان سمبل تقوا مطرح گردید، اما دلیل این دیدگاه هنوز معلوم نیست.
حسن بن علی وصیت کرده بود که پس از مرگش در مسجدالنبی و در کنار پدربزرگش محمد دفن شود. هنگام تشییع جنازه بسوی حرم نبوی، عایشه که با خاندان علی دشمنی داشت، سوار بر قاطری راه را بر تشییعکنندگان بست و با فریاد اعلانکرد که اجازه نخواهد داد نوه خدیجه در کنار پیامبر بهخاک سپردهشود و این ممانعت عایشه باعث دخالت مامورین بنیامیه شد و جسد را تیرباران کردند. در نتیجه این کشمکش جسد حسن برای دفن به بقیع منتقل شد.
پس از اعلان وراثتیشدن خلافت و انتخاب یزید توسط معاویه، عایشه با مخالفت به وی برخاست. معاویه که از نفوذ عایشه بین مردم نگران بود، نقشه قتل وی را کشید. او با حفر و پوشاندن چالهای برسر راه عایشه به عمرش پایان داد. قبر او در بقیع است.سنی ها او را به عنوان همسر مورد احترام محمد قبول دارند.
او با سقف ۱۲۱۰ حدیث نقل شده و صاحب بودن نسخه قدیمی قرآن اعتبار یافته است. ولی به طور خالص ۳۰۰ تا از این احادیث توسط بخاری و مسلم ضبط شده است. گفته می شود که تعدادی از نوشته ها (آیات فعلی قرآن) مربوط به نسخه قرآنی او می باشد. در منابع به دانش شاعری و توانایی بیان کردن آن و همچنین فصاحت و سخنوری عایشه اشاره شده و وی موضوع اشعار تاریخ عرب و غیره بوده است.