بیانات حضرت آیت الله العظمی علوی بروجردی در دیدار با جمعی از افسران ارشد سپاه شرکت کننده در دوره تربیت و تعالی
ورود فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم، برای این شهر و کشور، برکات بسیار زیادی را به همراه داشت
بسم الله الرحمن الرحیم
آثار و برکات حضرت معصومه در قم
حضرت آیت الله علوی بروجردی سلمه الله ضمن خیر مقدم به عزیزان سپاهی شرکت کننده در دوره تربیت و تعالی، با اشاره به سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم فرمودند: ورود فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم، برای این شهر و کشور، و بلکه برای همه شیعیان، برکات بسیار زیادی را به همراه داشت؛ چه اینکه آن حضرت، شخصیتی هستند که قبل از ولادتشان، امام صادق علیه السلام به ظهور این وجود مبارک و نیز به دفن بدن مطهر ایشان در شهر قم خبر داده بودند و آن حضرت، این خطّه را نیز حرم اهل بیت علیهم السلام نامیدند. از این رو، ورود ایشان به این شهر، تحولی بزرگ را قرین خود ساخت. استقبال ایرانیان از امام رضا و فاطمه معصومه
مردم قم در آن زمان، ورود حضرت معصومه را به شهر خودشان بسیار گرامی داشته و همه آنها به استقبال ایشان رفتند و از این که سلالهای از آل رسول صل الله علیه و آله و فرزند موسی بن جعفر علیه السلام و خواهر علی بن موسی الرضا علیه السلام به شهرشان وارد شده، افتخار میکردند. کما اینکه همین خیرمقدم گویی و گرامی داشتن، پیشتر در سفر امام علی بن موسی الرضا علیه السلام به ایران نیز رخ داده بود، با اینکه همه مردم در آن روزگار، شیعه و یا پیرو اهل بیت علیهم السلام نبودند. ولی، در هر نقطهای که علی بن موسی الرضا علیه السلام میرسیدند، مردم از دور و نزدیک برای دیدن ایشان هجوم میآوردند، یا از استماع حدیث و سخنان ایشان، فوق العاده استقبال میکردند که این تعبیر که مردم، خاک قدم ایشان را طوطیای چشم کردند، گزافه نیست. فلسفه گرامیداشت اهل بیت در نزد ایرانیان
سوال اصلی آن است که چرا و به چه علت مردم ایران نسبت به اهل بیت این گونه بودند؟ به راستی، اسلام در این کشور و این منطقه به چه صورتی آمده بود؟ چرا که شخص پیامبر صل الله علیه و آله به ایران نیامدند تا اسلام را عرضه کنند و اسلام را در مکه تبلیغ فرمودند، پس، اسلام به وسیله چه کسانی به ایران آمد؟ با مطالعه در تاریخ این کشور روشن میشود که از ابتدا علاقهای خاص در وجود این مردم نسبت به اهل بیت علیهم السلام و شخص امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب سلام الله علیه بود؛ یعنی مردم این سرزمین از روز اول، اسلام را از دیدگاه علی بن ابی طالب و اهل بیت علیهم السلام دیدند، و همین اسلام اصیل در دل و جانشان قرار گرفت. در جنگهایی که میان عربها با ایرانیان رخ داده، مثل جنگ قادسیه یا جنگ نهاوند که عربها آن را فتح الفتوح نامیدند، نظام ساسانی در ایران که یکی از ابر قدرتهای بزرگ آن روزگار بود، و همه تجهیزات و امکانات را نیز دارا بود، ولی شکست خورد؛ در حالی که سپاه آنان قابل مقایسه با لشکر اسلام نبود؛ چرا که فرماندهانی داشتند که جنگدیده بودند و در مقابل، سپاه اسلام، عدهای عرب پا برهنه بودند و سطح جنگهایی که قبلا داشتند، خیلی پایین بود، اما لشکر ساسانی شکست خورد و عجیب هم شکست خورد؛ یعنی به گونهای شکست خورد که لشکر و سپاهش از بین رفت و سربازان ساسانی دست از تنعم دنیوی برداشته و دسته دسته، از صمیم قلب تسلیم مسلمانان میشدند و این تسلیم شدن را آغاز رهایی خود میدانستند. آوای برابری و عدم تبعیض، عامل اول در نفوذ اسلام در ایران
ادامه مطلب ...