بسم الله الرحمن الرحیم
میدونی اصلا برای چی امام غیبت کردند ؟
لطفا از دیدگاه خودتون پاسخ بدهید .
بسم الله الرحمن الرحیم
میدونی اصلا برای چی امام غیبت کردند ؟
لطفا از دیدگاه خودتون پاسخ بدهید .
ملکوت (2013_10_17), مارال (2013_10_18), مشعشع (2013_10_16), گل مريم (2013_10_16), از خاک تا افلاک (2013_10_17)
به نام خدا
یکی گفت ؛ بخاطر اینکه مردم زمانش قدرش رو ندونستند و
خدا هم نعمت ایشان را از همان مردم گرفت .
منتظران پاسخ بدهند .........
یا مهدی ادرکنی عجّل علی ظهورک
ملکوت (2013_10_17), مارال (2013_10_18), مشعشع (2013_10_17), گل مريم (2013_10_18), از خاک تا افلاک (2013_10_17)
❤ |
همراهي نكردن مردم؛
وقتي مردم ارزش پيامبر و امام را ندانند و دستورهاي آنان را انجام ندهند و مخالف گفتار آنان رفتار كنند، خداوند حق دارد او را از مردم بگيرد تا در روزگار پنهان بودنش ارزش او را بفهمند و براي آشكار شدن امام تلاش كنند. مانند ماهي تا وقتي كه درون آب است ارزش آب را نميداند ولي وقتي از آب بيرون ميافتد تازه ميفهمد چه نعمتي را از دست داده است و براي به دست آوردن آن تلاش ميكند.
امام محمد باقر عليه السلام فرمود: «وقتي خداوند همراهي و هم نشيني ما را براي گروهي خوش ندارد، ما را از ميان آنان برگيرد».
با دلِ پُر امید؛چشم انتظاریم هنوز...
مارال (2013_10_18), مشعشع (2013_10_17), گل مريم (2013_10_18), از خاک تا افلاک (2013_10_17), سجادی (2013_10_19)
بسم الله الرحمن الرحیم
بسیار عالیست .
منتظر پاسخ سایر منتظران هستیم .
لطفا مشارکت فرمایید .
یا مهدی ادرکنی عجّل علی ظهورک
سرّى از اسرار الهىغیبت امام زمان – عجل الله تعالی و فرجه شریف – از امورى است که عقل بشر به تنهایى از کشف همه اسرار آن ناتوان است و پیوسته مورد سؤال قرار گرفته و فکرها را مشغول نموده است، ولى باید توجّه داشت که بر اساس برخى روایات علّت و فلسفه واقعى غیبت امام مهدى – علیه السلام -سرّى از اسرار الهى است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم- علیهم السلام – کسى نسبت به آن اطلاع کافى و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور آن حضرت این مطلب روشن خواهد شد.لذا پیامبر اکرم- صلى الله علیه وآله – مى فرماید: (یا جابر! انّ هذا لأمر من أمراللّه و سرّ من سرّ اللّه، مطوّى عن عباده فایّاک و الشّک فى أمر اللّه فهو کفر)«اى جابر! (غیبت امام زمان) سرّى از اسرار الهى مى باشد که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنى، چرا که تردید در امر خدا کفر است.»و چنانکه عبداللّه بن فضل هاشمى روایت کرده که از امام صادق – علیه السلام – شنیدم مى فرمود: « همانا براى «صاحب الامر» غیبتى تخلف ناپذیر است، به طوریکه اهل باطل در آن تردید مى کنند.عرض کردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت مى کند؟فرمود: به علّتى که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم.عرض کردم: چه حکمتى در غیبت اوست؟فرمود: همان حکمتى که در غیبت حجّتهاى پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مى شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتى توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، براى حضرت موسى – علیه السلام -ظاهر نگشت، مگر موقعى که خواستند از هم جدا شوند.»
ویرایش توسط مدیریت محتوایی انجمن : 2013_10_19 در ساعت 01:43 PM
بنابراین هر چند نمى توان به همه اسرار آن حضرت پى برد، امّا با استفاده از روایات معصومین- علیهم السلام – به برخى از این علل و حکمتها اشاره مى کنیم:الف) آزمایش مردمچنان که مى دانیم یکى از سنتهاى ثابت الهى آزمایش بندگان و گزینش صالحان و پاکان است، به طورى که صحنه زندگى همواره صحنه امتحان و آزمایش است تا بندگان از این راه در پرتو ایمان و استقامت و تسلیم خویش در پیروى از اوامر خداوند تربیت یافته و به کمال برسند و استعدادهاى نهفته آنان شکوفا گردد. لذا در برخى از روایات آمده است که فلسفه غیبت امام زمان – عجل الله تعالی و فرجه شریف – آزمایش مردم است، در این زمینه به چند روایت توجه فرمائید:۱) رسول اکرم – صلى الله علیه وآله – مى فرماید: «ذاک الّذى یغیب عن شیعته و اوْلیائه غیْبهً، لا یثْبت فیها على القوْل بامامته الاّ من امْتحن اللّه قلْبه للاْیمان».یعنى: او (امام زمان – علیه السلام -) کسى است که از یاران و شیعیانش غایب مى شود، غیبتى که در آن غیبت کسى در اعتقاد به امامت حضرت ثابت نمى ماند، مگر کسى که خدا قلبش را به ایمان آزموده باشد.
۲) امام على- علیه السلام – مى فرمایداما و اللّه لاقتلنّ انا و ابناى هذان، ولیبعثنّ اللّه من ولدى فى آخر الزمان یطالب بدمائنا، و لیبعثنّ عنهم تمییزاً لأهل الضلاله حتى یقول الجاهل: ماللّه فى آل محمد من حاجه)«به خدا قسم من، و این دو فرزندم (حسن و حسین) شهید خواهیم شد، خداوند در آخر الزمان مردمى از فرزندانم را به خونخواهى ما بر خواهد انگیخت و او مدتى غایب خواهد شد تا مردم آزمایش شوند و گمراهان جدا گردند، تا جایى که نادان مى گوید: خداوند دیگر نیازى به آل محمد ندارد.»۳ـ امام حسین- علیه السلام – مى فرماید: «براى امام مهدى – عجل الله تعالی و فرجه شریف – غیبتى است. در این غیبت برخى از دین بر مى گردند و برخى ثابت قدم مى مانند، هر کس در این غیبت صبر کند و بر مشکلاتى که از سوى دشمنان ایجاد مى شود استقامت کند، به قدرى از اجر خداوند بهره مند مى گردد که انگار در کنار پیامبر- صلى الله علیه وآله – با شمشیر با دشمنان جنگیده است.»
۴ـ پیامبر اسلام- صلى الله علیه وآله – ضمن حدیث مفصلى مى فرماید: «مهدى از دیدگان پیروانش غایب مى شود و جز کسانى که خدا دلهاى آنان را جهت ایمان، شایسته قرار داد، در اعتقاد و امامت او استوار نمى مانند.»۵ـ امام صادق- علیه السلام – فرمود: این غیبت امام مهدى – عجل الله تعالی و فرجه شریف – امتحان پیروان و شیعه است. (ان اللّه عزوجلّ یحبّ أنْ یمتحن الشیعه)۶ـ امام موسى بن جعفر- علیه السلام – مى فرماید: هنگامى که پنجمین فرزندم غایب شد مواظب دین خود باشید، مبادا کسى شما را از دین خارج کند. او ناگزیر غیبتى خواهد داشت، به طورى که گروهى از مؤمنان از عقیده خویش بر مى گردند. خداوند به وسیله غیبت، بندگان خویش را آزمایش مى کند…»۷ـ امام موسى بن جعفر- علیه السلام – در روایت دیگر مى فرماید: (انّما هى من اللّه ـ عزّوجلّ ـ امتحن بها خلقه)[۹]«غیبت امام مهدى – عجل الله تعالی و فرجه شریف – خود مایه امتحان بندگان خداوند بزرگ است.شیخ طوسى(رحمه الله) مى گوید: از سخنان پیشوایان اسلام بر مى آید که آزمایش به وسیله غیبت حضرت مهدى – عجل الله تعالی و فرجه شریف – از سخت ترین آزمایش هاى الهى است.
ب) آزادى از بیعت طاغوت هاى زماندر برخى از روایات اسلامى آمده است که علت و حکمت غیبت امام مهدى- علیه السلام – این است که آن حضرت بوسیله غیبت از یوغ بیعت با طاغوت هاى زمان آزاد مى شود و تعهد و بیعت با هیچ حاکمى را بر عهده ندارد، تا بتواند در زمان قیام خود، آزادانه تلاش کند. دیگر امامان از روى تقیه حکومتها را به رسمیت مى شناختند، ولى امام مهدى- علیه السلام – مأمور به تقیه نیست و به همین جهت با حکومت ها و طاغوت هاى زمان بیعت نمى کند، اگر غیبت آن حضرت نباشد، این امر شدنى نیست.امام حسن مجتبى- علیه السلام – در این باره فرمود: (ما منّا احد الاّ و یقع فى عنقه بیعه لطاغیه زمانه الاّ القائم الّذى یصّلى روح اللّه عیسى بن مریم خلفه فانّ اللّه ـ عزّوجلّ ـ یخفى ولادته و یغیب شخصه لئلاّ یکون لاحد فى عنقه بیعه اذا خرج ذاک التاسع من ولد اخى الحسین…)«هر کدام از ما (امامان اهل البیت- علیهم السلام -) در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوت هاى زمان را از روى تقیه به عهده گرفته ایم، مگر امام مهدى- علیه السلام – که عیسى بن مریم به امامت آن حضرت نماز مى گذارد. خداوند ولادت او را مخفى نگه داشت و براى او غیبتى در نظر گرفت، تا زمانى که قیام مى کند بر گردنش بیعت حاکمى نباشد
ج) حفظ جان امام مهدى – عجل اللّه تعالى فرجه خداوند به وسیله غیبت امام دوازدهم- علیه السلام – جانش را از شر دشمنان حفظ نموده است. اگر مسأله غیبت امام مهدى- علیه السلام – مطرح نبود «معتمد» عباسى که به خون آن حضرت تشنه بود، مانند پدران بزرگوار آن حضرت، امام مهدى- علیه السلام – را نیز شهید مى کرد و زمین از حجت خداوندى خالى مى شد.در این باره روایات فراوانى از امامان معصوم- علیهم السلام – به ما رسیده است.امام پنجم- علیه السلام – فرمود: (انّ للقائم غیبه قبل ان یقوم، قال: قلت: و لم، قال: یخاف.)«براى قائم ما (امام مهدى- علیه السلام -) قبل از آن که به پا خیزد غیبتى است.»راوى پرسید: «براى چه؟» حضرت فرمود: «به جهت این که ترس از کشته شدن او وجود دارد
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)