شيخ مفيد، در پاسخ ، با اشاره به احاديث و ادله اى كه مى گويد زمين نبايد خالى از حجت باشد، استدلال مى كند و مى نويسد:
حجت ويژگيهايى دارد. كسى حجت است كه آن اوصاف را دارا باشد. و در اولاد عباس ، اولاد على و قريش ، كسى با اين اوصاف نيست .
بر اساس اين استدلال عقلى ، حجت بايد فردى ديگرى باشد، هر چند ظاهر و پيدا نباشد. زيرا مسلم است شخصى مى تواند حجت باشد كه از خطا و گناه معصوم باشد.
بنابراين ، لازم مى آيد كه حجت (عج ) غائب باشد.(رسالة ثانية فى الغيبة ))، شيخ مفيد /16.)
در اين رساله ، پنج پرسش مطرح شده كه شيخ ، محكم و متقن از آنها پاسخ مى دهد.
افزون بر آثارى كه از شيخ مفيد درباره مساءله غيبت امام عصر (عج ) بر شمرديم ، آثار ديگرى نيز، از شيخ به جا مانده كه برخى از آنها در ضمن مجموعه اى تحت عنوان : خمس رسائل فى اثبات الحجة از سوى دارالكتب التجاريه نجف اشرف ، در سال 1370. ه ق . به چاپ رسيده است .
در جلد 7 مصنفات شيخ مفيد نيز كه از سوى كنگره نشر يافته ، چهار رساله ، از جمله همين رساله حاضر، به چاپ رسيده است . البته از آن جا كه بنابر معرفى تمام نوشته هاى شيخ مفيد، در اين باره نيست ، به همين اندازه بسنده مى كنيم .