سلام این حدیث را تفسیر بکنید ممنون
توسط در تاریخ 2014_10_07 در ساعت 08:07 AM (6979 نمایش)
، مىتوان آرزوها را به «سراب»تشبيه كرد ؛ سرابى كه انسان را به دنبال خويش مىكشاند و در پايان ، وى را تشنهتر از قبل و نااميد و خسته رها مىكند . امام على عليهالسلام مىفرمايد:
الأَمَلُ كَالسَّرابِ ، يَغَرُّ مَن رَآهُ ويُخلِفُ مَن رَجاهُ . آرزو مثل سراب است ؛ كسى را كه به آن نگاه كند ، مىفريبد و كسى را كه به آن اميد بندد ، نااميد مىسازد .
بديهى است چنين پديدهاى ، موجب تلخ كامى و آزردگى روحى مىگردد و در نتيجه رضايت از زندگى را به مخاطره مىاندازد . امام على عليهالسلام در اين باره مىفرمايد:
مَن أمَّلَ الرَّيَّ مِنَ السَّرابِ ، خابَ أمَلُهُ وماتَ بِعَطَشِهِ .هركس از سراب ، آرزوى سيراب شدن داشته باشد ، آرزويش نااميد مىشود و با تشنگى مىميرد .
و در كلام ديگرى مىفرمايد:
مَن سَعى في طَلَبِ السَّرابِ طالَ تَعَبُهُ وكَثُرَ عَطَشُهُ هركه در پى سراب روان شود ، زحمت او طولانى گردد و تشنگىاش افزون شود .
و پر واضح است كه هر چه بر ميزان «آرزوها»افزوده شود، انسان به زحمات و سختىهاى بيشترى دچار مىگردد. چنانچه اميرمؤمنان عليهالسلام نيز به اين واقعيت نيز اشاره كردهاند:
1 - غرر الحكم ، ح7207 ؛ عيون الحكم والمواعظ، ص57 .
2 - غرر الحكم ، ح2374 ؛ عيون الحكم والمواعظ، ص425 .
3 - غرر الحكم ، ح2375 ؛ عيون الحكم والمواعظ، ص425 .
مَن كَثُرَ مُناهُ كَثُرَ عَنائُهُ . 1 هر كس آرزوهايش زياد شود، سختىهايش نيز زياد مىشود.
اين پديده ، بر حزن و اندوه انسان مىافزايد و در چنين وضعيتى ، ميزان رضايت از زندگى ، به شدّت كاهش مىيابد . انسان مىخواهد با گسترش دامنه آرزوهايش به زندگى بهترى دست يابد و درجه رضامندى خود را بالا برد ؛ اما غافل از اينكه اين كار ، نتيجهاى جز افزايش حزن و اندوه و نااميدى ندارد. امام على عليهالسلام مىفرمايد :
الأَمَلُ المُمَثَّلُ فِي اليَومِ غَدا أضَرَّكَ في وَج وَجهَينِ : سَوَّفتَ بِهِ العَمَلَ وزِدتَ بِهِ فِي الهَمِّ وَالحُزنِ . 2 آرزوى نمايانِ امروز، فردا از دو جهت به تو زيان مىرساند: به خاطر آن ، عمل [صالح] را به تأخير مىاندازى و به وسيله آن، بر انديشناكى و اندوه خود مىافزايى .
5 . كوچك سازى داشتهها
كسى كه صاحب آرزوهاى طولانى است ، همواره لذّت را در چيزى مىداند كه ندارد و به همين جهت ، از آنچه دارد بهرهمند نمىشود . چنين افرادى همواره از آنچه دارند ، نالان و ناراضىاند و چيزهايى را آرزو مىكنند كه ندارند . مهم نيست كه چه دارند ، مهم آن است كه همواره آنچه را ندارند ، مايه خوشبختى مىدانند و وقتى به آنچه زمانى آرزويش را داشتند ، دست يافتند ، باز هم احساس بهرهمندى و خوشبختى نمىكنند و به آنچه در دور دستها وجود دارد ، مىانديشند .
براى احساس بهرهمندى ، داشتن فلان نعمت ، كافى نيست ؛ بايد انسان از وجود نعمت ، باخبر شود و از داشتن آن ، احساس بهرهمندى كند ، تا لذّت آن را بچشد . چه بسا نعمتهايى كه وجود دارند ، ولى كسى از وجود آنها خبر ندارد و يا از داشتن آنها لذّت نمىبرد . ناخشنودى بسيارى از كسانى كه از زندگى خود راضى نيستند ، نه به دليل ندارى
1 - غررالحكم، ح7306 ؛ عيون الحكم والمواعظ، ص459 .
2 - بحار الأنوار ، ج73 ، ص112 ، ح109 .
و محروميت ، بلكه به دليل ناچيز شمردن و اهميت ندادن به چيزهايى است كه دارند .
اگر روحيه فرد ، اين گونه باشد كه آنچه را دارد ناچيز مىشمارد و لذّت خود را در آن چيزى مىداند كه ندارد ، در اين صورت ، راه تحقّق رضايت از زندگى ، تأمين خواستهها و افزايش سطح زندگى نيست ؛ زيرا او به هر سطحى از زندگى كه برسد ، باز همين الگوى فكرى را دارد كه : «آنچه دارم ناچيز است و خوشبختى در چيزهاى بالاترى است كه ندارم».
اين الگوى فكرى ، موجب پيدايش آرزوهاى دور و دراز مىگردد . به همين جهت ، امام على عليهالسلام مىفرمايد:
تَجَنَّبُوا المُنى فَإِنَّها تَذهَبُ بِبَهجَةِ نِعَمِ اللّهِ عِندَكُم وتُلزِمُ استِصغارَها لَدَيكُم وعَلى قِلَّةِ الشُّكرِ مِنكُم . 1 از آرزوها(ى طولانى) بپرهيزيد زيرا نشاط آورى نعمتهاى الهى را كه داريد از ميان مىبرد و آنها را نزد شما كوچك مىسازد و شما را به كمسپاسى وامىدارد .
ناسپاسى يا كمسپاسى ، ويژگى كسانى است كه آرزوهاى طولانى دارند و از زندگى خود ناراضىاند ؛ زيرا آنان چيزى نمىبينند كه قابل سپاسگزارى باشد و آنچه را دارند ، بىاهميت مىدانند . آنان همواره احساس محروميت مىكنند و كسى براى اين احساس ، سپاسگزارى نمىكند . خلاصه اينكه ، صاحبان آرزوهاى دور و دراز ، همواره لذّت را در آينده و در آنچه ندارند مىبينند و از اينرو ، هيچ گاه به احساس خوشايندى از زندگى دست نمىيابند.
برچسب ها:
5 . كوچك سازى داشتهها
- دسته بندی ها
- دسته بندی نشده