توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جایگاههای مناسب تدبر در قرآن
گل مريم
2015_06_26, 01:42 AM
besmellah8
نام کتاب: پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن
نویسنده: ولی الله نقی پورفر
جایگاههای مناسب تدبر در قرآن
(1) خانه: در روایات تاکید فراوان بر لزوم انس با قرآن، در منزل وارد شده است تا آنجا که از فقدان آن، هشدار داده، آثار بسیار شومش بکرات گوشزد گردیده است و در مقابل از برکات عظیم ارتباط قرآن سخن بمیان آمده است:
1 - تاثیر شگرف بر اهل خانه
قرآن تاثیر فراوان در خانواده همسر و فرزندان و وابستگان نزدیک دارد، صوت نافذ و زیبای قرآن در فضای خانه، روح و روان اهل بیت، خصوصاً کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار داده آنان را بسوی حقیقت طلبی و انس با قرآن سوق میدهد:(41)
من قرا القرآن و هو شاب مومن اختلط القرآن بلحمه و دمه و جعله الله مع السفره الکرام البرره و کان القرآن حجیزا عنه یوم القیمه .... (ب 6 ح 1)
(هر که قرآن بخواند در حالیکه جوانی است مومن، قرآن با گوشت و خونش عجین گشته و خداوند او را با سفیران بزرگوار و نیکو رفتارش قرار دهد و قرآن روز قیامت از او دفاع خواهد کرد...).
41) قرائت با حال و توجه، بطور مستقیم افراد را متحول میکند رویت واقعیت تحول روحی پدر هنگام قرائت، کودکان و نوجوانان مغرور را به راه میکشاند.
گل مريم
2015_06_26, 01:46 AM
2 - دفع شرور و آفات و فزونی برکات قرائت قرآن مایه دفع شرور و آفات و وسوسه های شیاطین و جلب برکات و رحمت الهی میباشد وقتی که صوت زیبای قرآن در خانه بلند میشود، روح ایثار - محبت، صدق و صفا و سلامتی نیت را در افراد خانه میدمد و بد اخلاقی کشمکش و ناراحتی را که زاییده فضای آلوده و مسموم شیطانی میباشد از محیط خانه دور میکند و نور الهی در خانه جلوه گر شده همه را تحت تاثیر قرار میدهد:
البیت الذی یقرا فیه القرآن و یذکر الله عزوجل فیه تکثر برکته و یحضر الملئکه و تهجره الشیاطین و یضییء لاهل السماء الکواکب لاهل الارض.
و ان البیت الذی لا یقرا فیه القرآن و لا یذکر الله عزوجل فیه تقل برکته، و تهجره الملائکه و تحضره الشیاطین. (ب 16 ح 1، 2 و 6)
امام صادق (علیه السلام) از امیر مومنان (علیه السلام) (آن خانه ای که قرآن در آن خوانده میشود و خداوند عزیز و جلیل در آن یاد میشود برکتش فراوان میگردد و فرشته ها در آن حضور مییابند و اهریمنان آن را ترک میکنند و خانه به اهل آسمان روشنی میبخشد همانگونه که ستاره ها برای اهل زمین روشنی میبخشد؛
و بی تردید آن خانه ای که قرآن در آن خوانده نمیشود و خداوند عزیز و جلیل در آن یاد نمیشود برکتش کم میشود فرشته ها آن را ترک میکنند و اهریمنان در آن حضور مییابند و پیوسته فضای روابط را مسموم و مملو از شر و فساد میگردانند).
3 - تعظیم شعائر الهی انس و تدبر و تلاوت قرآن، موجب تعظیم شعائر الهی در جامعه و اعلان موجودیت اسلامی در برابر دیگران میباشد، همانگونه که اهل دنیا با بساط لهو و لعب و موسیقی فاسد، اعلان موجودیت میکنند و این امر باعث جلوه گر شدن عظمت قرآن، در چشم دیگران خواهد بود.(آیت الله خویی، البیان، مقدمه کتاب.)
گل مريم
2015_06_26, 01:47 AM
4 - دفع عذاب قرائت قرآن در خانه کودکان را مشتاق کرده به تعلم میکشاند، تعلم قرآن توسط کودکان مایه رفع عذاب از اهل خانه و از جامعه میشود، در این مورد اصبغ به نباته از امیر مومنان (علیه السلام) نقل میکند:
ان الله لیهم بعذاب اهل الارض جمیعا حتی لا یحاشی منهم احدا اذا عملوا بالمعاصی و اجترحوا السیئات؛
فاذا نظر الی الشیب ناقلی اقدامهم الی الصوات و الولدان یتعلمون القرآن رحمهم فاخر ذلک عنهم. (ب 7 ح 2)
(خداوند قصد عذاب همه اهل زمین را مینماید تا آنجا که احدی را مستثنی نمیگرداند وقتی که با گناهان عمل میکنند و آلودگیها را مرتکب میشوند.
پس وقتی به پیرمردان مینگرد که بسوی مساجد برای نماز قدم بر میدارند و کودکان را میبیند که قرآن را فرا میگیرند برایشان رحمت آورده، آن را (عذاب را) از ایشان به تاخیر میاندازد).
از امام رضا (علیه السلام) روایت شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
اجعلوا لبیوتکم تصیبا من القرآن البت اذا قرء فیه القرآن تیسر علی اهله و کثر خیره و کان سکانه فی زیاده، و اذا لم یقرء فیه القرآن ضیق علی اهله و قل خیره و کان سکانه فی نقصان. (ب 16 ح 5)
(برای خانه هایتان سهمی از قرآن قرار دهید. چرا که خانه وقتی در آن قرآن خوانده شود بر اهلش موجب آسانی و راحتی خواهد شد و خیرش فراوان و ساکنین آن رو به زیادی خواهند رفت و اگر قرآن در آن قرائت نشود بر اهلش تنگ گرفته و خیرش اندک گشته و ساکنین آن رو به کمی خواهند گذارد).
گل مريم
2015_06_26, 01:48 AM
5 - روش یهود و نصاری عادت یهود و نصاری چنین بود که عبادتها را در معابد انجام داده، خانه ها را واگذاشته بودند، در مذمت عمل آنان و تشویق بر عبادت و تلاوت قرآن در منزل رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید:
نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن و لا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی الکنائس و عطلوا بیوتهم،
فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر لاهله و اضاء لاهل السماء کما تضی نجوم السماء لاهل الدنیا. (ب 16، ح 4)
(خانه هایتان را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آنرا همچون گورستان قرار مدهید آنگونه که یهود و نصاری، مرتکب شدند در کنیسه ها و معابشان نماز خواندند و خانه هایشان را معطل گذاشتند. چرا که خانه هرگاه در آن تلاوت قرآن افزون گردد، خیرش فراوان گشته و اهلش به وسعت میرسند (وسعت مالی و روحی، فضایی مملو از صمیمیت و محبت) و برای اهل آسمان روشنی میبخشد، آنگونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا روشنی میبخشند).
گل مريم
2015_06_26, 02:03 AM
(2) مسجد و مکانهای آموزشی:
مسجد خانه خداست و زیارتگاه مخصوص او، و مومنین، با هم نه تنها برادرند و اهل یک خانه، خانه اسلام و ایمان، بلکه اعضای یک پیکرند و دارای روحی واحد؛(43)
پس مسجد، تجلی گاه نور خداست و خانه مومنین؛ خانه ای که به برکت نور خدا در دل ساکنین آن، منور گشته از آن بانگ توحید و صلای ایمان بگوش میرسد؛ مردانی که معیشت زندگی، آنان را از یاد محبوب و توجه به حال برادران باز نداشته، دلهاشان از خوف روز قیامت، در تلاطم و اضطراب بسر میبرد:
فی بیوت اذن الله آن ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو و الاصال رجال لا تلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله وقام اصلوه و ایتاء الزکوه، یخافون یوما تتقلب فیه القلوب و الابصار. (نور / 37 و 36)
(نور خدا در خانه هایی مستقر است که خدا اجازه داده است رفعت یابد و نامش در آن یاد شود، برایش در آن، صبحگاه و شامگاه به تسبیح مشغول هستند مردانی که تجارت و خرید و فروش آنان را از یاد خدا و اقامه نماز و دادن زکات باز نمیدارد در حالیکه از روزی که دلها و دیدگان دگرگون میشود، پیوسته در هراس بسر میبرند).
نوری که در دل مومنین پرتو افشانی میکند نور وحی است و عقل، نور ایمان است و علم، نوری است اعظم که بر فراز نوری عظیم جلوه گر، شده است: نور علی نور. (نور / 35)
در پرتو این دو نور است که خداوند هر که را شایسته بیند رهنمایش میگردد: یهدی الله لنوره من یشاء (نور / 35)
پس مسجد کانون تلاقی نور عقل و نور وحی است و محیط رشد فکر و تحول دل و محل کسب علم و توشه تقوی؛ و از این رو است که در صدر اسلام، معید عالم بود و مدرسه عابد! محکمه قضاوت بود و محل شور حکومتی!
پایگاه کوچ به جبهه بود و پذیرنده سفراء! یعنی که علم و دین، سیاست و عبادت، اجتماع و عزلت و بالاخره، دنیا و آخرت از هم جدا نبوده، اولی مقدمه دومی است اینها همه و همه، اموری است که قرآن بدان رهنمایان میشود و از انس با قرآن بدست میآید:(44)
... من کان القرآن حدیثه و المسجد بیته، نبی الله له بیتا فی الجنه ....(45) (ب 3، ح 7)
(هر که قرآن سخنش و مسجد خانه اش گردد (باشد) خدا برایش خانه ای در بهشت بنا میکند). ما جلس قوم فی مسجد من مساجد الله تعالی یتلون کتاب الله و یتدارسونه بینهم الا تنزلت علیهم السکینه و عشیتهم الرحمه و ذکرهم الله فیمن عنده.... (صلی الله علیه و آله و سلم) (ب 3، ح 20)
(هیچ قومی در مسجدی از مساجد خدا در حالیکه کتاب خدا را تلاوت میکنند و آن را میان خود بحث میکنند، جلوس نکردند مگر آنکه آرامش الهی برآنان بتدریج نازل گشت و رحمت خدا آنان را فرا گرفت و خدا آنان را در زمره مقربین درگاهش یاد نمود!).
در حدیثی مشابه (ح 21) آنان را میهمانان خدا مینامد که فرشتگان با بالهایشان بر آنان سایه افکنده اند مادامی که در مسجد به بحث و تلاوت در قرآن بسر میبرند.
فاما مروه الحضر فتلاوه القرآن و حضور المساجد. (ب 3، ح 3)
(... پس مروت در وطن تلاوت قرآن و حضور در مساجد میباشد).
43) المومن اخ المومن کالجسد الواحد آن اشتکی شیئا وجد الم ذلک فی سائر جسده وان روحهما من روح الله، و آن روح المومن لاشد اتصالا بروح الله من اتصال شعاع الشمس بها. (بح، ج 74، ص 277، ح 9)
44) از این جاست که تنها کسی مساجد خدا را آباد میکند که معرفت و عشق به خدا و عالم آخرت داشته باشد و حقیقت نماز را بپا دارد و حقوق مالی را به خلق خدا بپردازد و در راه خدا از هیچ کس جز خدا واهمه به خود راه ندهد و تازه بعد از این امید میرود که از ره یافتگان بشمار آید! انما یعمر مساجد الله من آمن الله و الیوم الاخره و اقام الصلوه و آتی الزکوه ولم یخش الا الله فعی اولئک آن یکونوا من المهتدین. (توبه / 18) 45) این روایتها همه از مستدرک وسایل، ج 3،ب احکام مساجد میباشد.
vBulletin® v4.2.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.