انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4

موضوع: ضمانت

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.04
    نوشته ها
    125
    صلوات و تشکر
    1,106
    مورد صلوات
    616 در 124 پست
    دریافت کتاب
    11
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض ضمانت












    ضمانت

    واژه (ضمان ) در فقه به دو معنا به كار مى رود:

    1- (تعهد و برعهده گرفتن )، كه اين ضمان در حقيقت جنبه اختيارى دارد و در فقه به عنوان عقدى مستقل مطرح است .
    2- (تاوان و غرامت دادن )، كه جنبه قهرى دارد(1) و شامل عقد خاصى نمى شود و بيشتر در جايى مطرح است كه حق كسى از روى تقصير ضايع شده باشد.(2)

    ضمان به معناى (تعهد) بر دو گونه است :

    الف- (ضمانت در نفس )، كه در فقه آن را (كفالت ) گويند؛ مثل اين كه شخص متعهد شود كه ديگرى را در وقتى معيّن يا هر وقت صاحب حق بخواهد، احضار كند.
    ب- (ضمانت در مال ) و آن نيز دو صورت دارد:


    (حواله ) و آن جايى است كه كسى طلبكار خود را به شخص سوّمى ، كه خود از او طلب دارد، ارجاع دهد و آن شخص بپذيرد.
    (ضمان خاص ) و مصطلح ، و آن جايى است كه ضامن ، به شخصى كه مورد ضمانت قرار مى گيرد، بدهى ندارد، ولى با اين حال ، بدهى او را برعهده گيرد.(3)

    مقصود ما از (ضمانت )، در اينجا ، صورت اخير ضمان خاص است كه به (ضمان عقدى ) نيز شهرت دارد.





    1- اين معنا، ضمانت پرداخت ديه را، كه در باب ديات مطرح است ، شامل مى شود.
    2- فرهنگ معارف اسلامى ، سيد جعفر سجّادى ، ج 2، ص1158.
    3- جواهر الكلام ، محمدحسن نجفى ، تحقيق عباس قوچانى ، ج26، ص 114.

  2. 4 کاربر برای پست " از خاک تا افلاک " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_06_10), مشعشع (2013_06_08), گل مريم (2013_06_09), شهاب ثاقب (2013_06_08)

  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.04
    نوشته ها
    125
    صلوات و تشکر
    1,106
    مورد صلوات
    616 در 124 پست
    دریافت کتاب
    11
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض








    ↶تعريف ضمانت

    (ضمانت )، تعهد كردن مالى است كه بر عهده شخصى نسبت به شخص ديگر ثابت شده باشد.(1)
    تحقق قرارداد ضمانت ، به ايجاب ضامن و قبول صاحب حق ، نياز دارد، ولى قبول مديون ، لازم نيست و هر لفظى كه از نظر عرف چنين تعهدى را برساند و بر رضايت دلالت كند، كافى است .(2)

    فايده ضمانت ، نقل مال از ذمّه مديون به ذمّه ضامن است به گونه اى كه دَين از مديون ساقط و بر عهده ضامن مستقر مى گردد.


    ↶شرايط ضمانت

    شرايط عمومى ضمانت اين است كه ضامن و صاحب حق ، هر دو، بالغ ، عاقل ، رشيدو صاحب اختيار باشند.(3) افزون بر اين ، شرايطى ديگر نيز در ضمانت مطرح است كه فقدان آن موجب بطلان ضمانت خواهد شد. اين شرايط عبارتند از:

    1- تنجيز (قطعيّت ): ضامن بايد قاطعانه و بدون هيچ تعليق و قيد و شرطى ، ضمانت را بپذيرد. اگر ضمانت را بر امرى معلّق كند، مثلاً بگويد: (من ضامن هستم ، اگر پدرم اجازه دهد.) يا (اگر مديون ، تا فلان مدّت پرداخت نكند) و يا (اگر اصلاً پرداخت نكرد) و... چنين ضمانتى باطل است (
    4)

    2- ثابت بودن دَين : در حال ضمانت ، دَين بايد بر گردن بدهكار ثابت باشد. خواه اين ثبوت به صورت مستقر باشد؛ مانند قرضى كه گرفته است ، و يا متزلزل باشد؛ همانند معامله بيع خيارى كه خريدار و فروشنده در آن ، از حق فسخ معامله برخوردارند. در هر دو مورد مستقر و متزلزل دَين برعهده مديون ثابت است . ولى اگر بخواهد در آينده قرض بگيرد و يا به شكلى زير دَين برود، ضمانت چنين دَينى به دليل عدم ثبوت آن صحيح نيست . پس ، اگر ضامن بگويد: (به فلان شخص قرضى بده يا به صورت نسيه چيزى بفروش ، من ضامن هستم )، اين ضمانت صحيح نيست .(5)

    3- تعيين : در ضمانت ، هم دَين و هم مديون و طلبكار بايد معيّن و مشخّص باشند. پس ، ضمانت كردن يكى از دو دين ، اگرچه طلبكار و بدهكار مشخص باشند، صحيح نيست ؛ زيرا دَين مشخص نشده است ؛ چنان كه ضمانت كردن براى يكى از دو نفر طلبكار و يا يكى از دو بدهكار بدون تعيين ، موجب بطلان ضمانت است .(6)






    1- تحريرالوسيله ، ج 2، ص 22،قبل از مساءله 1.
    2- همان .
    3- همان ، م 1.
    4- همان ، م 2.
    5- تحريرالوسيله ، ج 2، ص 22،قبل از مساءله 2.
    6- همان ، م 2.

  4. 4 کاربر برای پست " از خاک تا افلاک " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_06_10), مشعشع (2013_06_08), گل مريم (2013_06_09), شهاب ثاقب (2013_06_09)

  5. Top | #3

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.04
    نوشته ها
    125
    صلوات و تشکر
    1,106
    مورد صلوات
    616 در 124 پست
    دریافت کتاب
    11
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض








    شرايط رجوع ضامن به مديون

    1- اگر كسى با اجازه بدهكار ضامن شود كه بدهى اش را بدهد، مى تواند مقدارى راكه ضامن شده از او مطالبه كند.
    2- در ضمانت ، رضايت بدهكار شرط نيست و اگر كسى بدون اجازه بدهكار ضامن شود كه بدهى او را بدهد، نمى تواند چيزى از او بگيرد.
    3- اگر طلبكار طلب خود را به ضامن ببخشد، ضامن نمى تواند از بدهكار چيزى بگيرد، و اگر مقدارى از آن را ببخشد، نمى تواند آن مقدار را مطالبه كند.(1)



    انصراف از ضمانت

    1- اگر انسان ، ضامن شود كه بدهى كسى را بدهد، نمى تواند از ضمانت خود برگردد.(2)
    2- هرگاه انسان در موقع ضمانت ، بتواند طلب طلبكار را بدهد؛ اگرچه پس از ضامن شدن فقير شود، طلبكار نمى تواند ضمانت او را بر هم بزند و طلب خود را از بدهكار اوّل مطالبه نمايد. همچنين است اگر در آن موقع نتواند طلب او را بدهد، ولى طلبكار بداند و به ضامن شدن او راضى شود.(3)
    3- ضامن و طلبكار مى توانند شرط كنند كه هر وقت بخواهند ضمانت را برهم بزنند.(4)






    1- تحريرالوسيله ، ج 2، ص 22، م 7.
    2- تحريرالوسيله ، ج 2، ص 23، م 4.
    3- توضيح المسائل ، م 2318.
    4- تحريرالوسيله ، ج 2، ص 23، م 5.

  6. 4 کاربر برای پست " از خاک تا افلاک " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_06_10), مشعشع (2013_06_08), گل مريم (2013_06_09), شهاب ثاقب (2013_06_09)

  7. Top | #4

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.04
    نوشته ها
    125
    صلوات و تشکر
    1,106
    مورد صلوات
    616 در 124 پست
    دریافت کتاب
    11
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض






    احكام ضمانت


    رجوع طلبكار به بدهكار پس از قبول ضمانتِ ضامن ، جايز نيست ، بلكه با اجراى ضمانت ، حق از گردن مديون اصلى ساقط و بر گردن ضامن قرار مى گيرد و طلبكار مى تواند براى دريافت حق خود، به ضامن رجوع كند.
    اگر طلبكار بخواهد از طلب خود صرف نظر كند، بايد ضامن را تبرئه كند؛ زيرا دَين به واسطه ضمانت به او منتقل شده است . بنابراين ، تبرئه مديونِ اصلى ، كارى لغو است .(1)
    در ضمانتِ زنجيره اى ، اشكالى نيست ؛ مانند اين كه ضامن را شخصى سوم ضمانت كند و شخص سوم را شخص چهارم . در چنين ضمانتى ، طلبكار بايد براى وصول طلب خود به آخرين ضامن رجوع كند و چنانچه بخواهد از طلب خود چشم بپوشد، بايد آخرين ضامن را تبرئه كند. در غير اين صورت ، تبرئه ثمرى نخواهد داشت .(2)
    پس از آن كه ضمانت انجام گيرد، نفر سوم نمى تواند از نفر اوّل دوباره ضمانت كند؛ زيرا با ضمانت نفر دوم ، ذمّه نفر اوّل تبرئه شده است و ديگر دَينى برعهده ندارد تا ضمانت صحيح باشد.(3)
    با انجام گرفتن ضمانت ، مالى كه مديون نزد طلبكار گرو گذاشته است ، خود به خود آزاد مى شود و بدهكار مى تواند آن را پس بگيرد.(4)







    1- همان ، م 3.
    2- همان ، ص 24، م 11.
    3- تحرير الوسيله ، ج 2، ص 25، م 13.
    4- همان ، ص 26، م 19.

  8. 4 کاربر برای پست " از خاک تا افلاک " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_06_10), مشعشع (2013_06_08), گل مريم (2013_06_09), شهاب ثاقب (2013_06_09)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 06:45 PM