انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: جلسه هفتم.صرف(اعلال)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض جلسه هفتم.صرف(اعلال)




    به نام خدا


    سلام دانشجویان محترم



    به کلاس درس صرف خوش اومدید.



    عذر خواهی میکنم بابت دیروز که غیبت داشتم.متاسفانه دیروز سرعت اینترنت کم بود و نمیتونستم مطالب رو ارسال کنم.از همگی عذرخواهی میکنم.


    یکی از مباحث اصلی و کاربردی در صرف و به طور کلی در درس عربی مبحث اعلال است که در این جلسه به آن تدریس آن می پردازیم.







    ویرایش توسط تسلیمی : 2013_08_28 در ساعت 10:44 AM

  2. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    bavaran (2013_08_28), مدير سايت (2013_08_28), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_28), گل مريم (2013_08_28)

  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض





    اعلال :



    عبارتست از اعلال به حذف یا قلب یا تسکین حرف علة (الف،واو،یاء)






    نکته :



    حرف الف در همه ی اسماء معرب و افعال اصلی نیست.یعنی یا بطور کلی :



    یازاید است مثل " الف " در( ضارب و کتاب)



    یا مقلوب است مثل (قال و غزا ).






    برعکس دو حرف " واو " و " یاء " که هریک ممکن است :



    اصلی باشد مانند (نور و میل )


    مقلوب باشند مانند (موسر و میزان)



    زاید باشد مانند (صبور و کریم )







  4. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    bavaran (2013_08_28), مدير سايت (2013_08_28), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_28), گل مريم (2013_08_28)

  5. Top | #3

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض





    اعلال به حذف

    حرف های عله در موارد زیر حذف می شود :

    1- وقتی ساکن و بعد از حرکت مجانسش باشد و مابعد آن نیز ساکن باشد مانند : " قُم و خَف " که اصل آن ها " قُوم و خَاف " بوده.

    2- از آخر مضارع مفرد مجزوم مانند " لم یَخشَ "

    3- از آخر امر مفرد مذکر مانند " اِخش "




    دو حرف {واو ، یاء} در موارد زیر حدف می شوند :

    1- از فعل ناقص وقتی به واو جمع یا یاءمخاطب مونث بپیوندد مانند : " رَمَوا و یَرمون " که در اصل {رَمَیوا و یَرمِیون} بوده است.

    2- از آخر ماضی ناقص مفتوح العین وقتی به ضمیر غایب مونث مفرد یا مثنی بپیوندد. مانند : " رَمت و دَعت " که در اصل {رَمَیَت و دَعَیَت
    } بوده است.

    3- از آخر اسم نکره منقوصی که بخواهد تنوین بپذیرد برای اینکه دو حرف ساکن با هم جمع نشوند.مانند "غازٍ " که در اصل {غازِوٌ}بوده است.





  6. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    bavaran (2013_08_28), مدير سايت (2013_08_28), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_28), گل مريم (2013_08_28)

  7. Top | #4

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    حرف " واو " از مثال واوی مجرد معلوم که عین الغعل مضارعش مکسور باشد در دو مورد حذف می شود :

    1- در مضارع و امر مانند : "یَعِدُ و عِد "

    2- در مصدر اگر بر وزن فِعل بیاید که عین الفعل آن مکسور می شود و به جای فاءالفعل آن که حذف می شود تاءتانیث در

    آخرش می آید.مانند : " ثقة و عَدة " که در اصل {وِثقٌ و وِعدٌ} بوده است.





  8. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    bavaran (2013_08_28), مدير سايت (2013_08_28), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_28), گل مريم (2013_08_28)

  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    دوستان اگه سؤالی باشه در من خدمتم







  10. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    bavaran (2013_08_28), مدير سايت (2013_08_28), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_28), گل مريم (2013_08_28)

  11. Top | #6

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همکار قبلی انجمن
    میانگین پست در روز
    0.05
    نوشته ها
    139
    صلوات و تشکر
    441
    مورد صلوات
    478 در 140 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط تسلیمی نمایش پست ها
    حرف " واو " از مثال واوی مجرد معلوم که عین الغعل مضارعش مکسور باشد در دو مورد حذف می شود :

    1- در مضارع و امر مانند : "یَعِدُ و عِد "

    2- در مصدر اگر بر وزن فِعل بیاید که عین الفعل آن مکسور می شود و به جای فاءالفعل آن که حذف می شود تاءتانیث در

    آخرش می آید.مانند : " ثقة و عَدة " که در اصل {وِثقٌ و وِعدٌ} بوده است.


    شماره های 1 و 2 را بیشتر توضیح میدین؟
    یادم ز فای اشجع الناس آید، وز چشم ترم سوده الماس آید
    آید به جهان اگر
    حسین دگری،هیهات برادری چو عباس آید

  12. 3 کاربر برای پست " bavaran " عزیز صلوات فرستاده.

    مدير سايت (2013_08_28), مدیریت محتوایی انجمن (2013_08_28), گل مريم (2013_08_28)

  13. Top | #7

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    سلام خدمت شما
    ببینید در گزینه ی اول اصل فعل ما (وَعَدَ) بوده است که وقتی ما این فعل را صرف میکنیم در صرف مضارع این فعل یَعِدُ میشود.که می بینیم " واو " حدف شده است
    و همینطور در (عِد) که فعل امر است میبینیم که " واو " حذف شده است.یعنی به طور کلی می بینیم که در مثال واوی اعلال به حذف در مضارع و امر این فعل رخ می دهدو به عنوان یک قانون کلی در عربی محسوب میشود.{وَعَدَ یَعِدُ عِد}


    واما در مورد دوم اگر مصدری داشته باشیم که اصل آن بر وزن "فِعل" باشد مانند {وِثق} که یک مثال واوی است،در این حالت "واو" آن حذف می شود و به جای "واو" حذف شده، "ة" گرد به آخر آن افزوده می شود.یعنی در مثال واوی قاعده ی کلی به بدین شکل می باشد(واو حذف شده و ة به آن افزوده میشود)

  14. 2 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 12:21 PM