انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: تفسير " ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن "

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    2.23
    نوشته ها
    6,958
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,190
    مورد صلوات
    10,559 در 4,686 پست
    نوشته های وبلاگ
    174
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض تفسير " ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن "






    بسم الله الرحمن الرحیم

    تفسير " ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن "

    مفسر تفسير ((ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن )) شيخ محمد فرزند حبيب الله سبزوارى نجفى عزيزى (1318- 1409 ق ) از مفسران معاصر قرآن مى باشد.


    معرفى تفسير و روش آن


    تفسير ((ارشاد الاذهان فى تفسير القرآن )) به زبان عربى و در صدد تفسير تمامى قرآن به شيوه اختصار و ايجاز در يك مجلد بزرگ (قطع رحلى ) مى باشد. اين تفسير به مثابه خلاصه تفسير ((الجديد)) مصنف مى باشد كه در 7 جلد تدوين شده است تفاوت اين تفسير با الجديد فقط در تلخيص آن است ، و از جهت روش و شيوه ورود و خروج به بحثها تفاوت چندانى با آن ندارد.

    تلخيص هاى انجام گرفته در مواردى از قبيل :
    خلاصه كردن احاديث نقل شده ، عدم تعرض به اقوال كه در الجديد به وفور به چشم مى خورد، حذف توضيحات ، حذف دسته آيات ابتداى هر بحث ، حذف برخى وجوه و احتمالات ، مى باشد.

    مصنف سعى نموده عين كلمات و جمله ها را بكار برد و در واقع اين تفسير با كنار هم گذاشتن عباراتى از الجديد، پديد آمده است . البته طرح نشر آن بصورت وسط بودن مصحف و تعبيه تفسير همان آيات در اطراف آن ، از طرف ناشر (كه فرزند مفسر مى باشد) ارائه شده است .

    روش اين تفسير به مانند ((الجديد)) تحليلى ، اجتهادى مى باشد، منتهى با برگزيدن روش اختصار و ايجاز، مخاطب اين تفسير كسانى هستند كه آگاهى كافى به زبان عربى داشته و طالب فهم بيشتر آيات قرآنى هستند، و براى متوسطين از مردم قابل استفاده خواهد بود. قلم مفسر، شيوا و بدون تعقيد است و اين ، فهم آن را براى مخاطب سهل و آسان نموده است . مفسر سعى نموده مباحث خود را در محدوده ظاهر الفاظ و معانى حقيقى و مجازى آن مطرح نمايد، بنابراين از تأويلات و مطرح كردن بطون گوناگون ، پرهيز نموده است .

    روش عمومى مفسر در هر سوره با ذكر نام آن ، مكى ، مدنى بودن ، عدد آيات به همراه فضل سوره و وجه تسميه آن ، آغاز مى گردد. سپس به تفسير آيه به آيه به شكل مختصر مى پردازد.
    با وجود اختصار، توجه خود را به بحثهاى لغوى و ادبى نشان مى دهد، و در بيان معانى برخى لغات از آيات ديگر نيز به عنوان تأ ييد و استشهاد كمك مى گيرد. مانند معناى هدايت در صفحه 6. نقل روايات را نه به تفصيل و كثرت ((الجديد)) بلكه به شكل كم و خلاصه در اينجا حفظ نموده تا رنگ روايى بودن منش تفسيرى وى ، پابرجا بماند. از شيوه تفسير قرآن به قرآن نيز بهره گرفته ، در تفسير آيات ، گاه به آيات ديگر استناد مى نمايد مانند آيه 58 سوره بقره ص 14. البته در دو بخش اخير، جنبه عمومى نداشته است .

    داستانها و قصص قرآنى را در حد آيات مطرح نموده و مختصر توضيح اضافى را در آنها دارد، مانند آيه 67 سوره بقره ص 16، داستان بقره . شأ ن نزول آيات را به ميزان كم ، مطرح مى نمايد و از آن در توضيح آنها كمك مى گيرد، مانند ص 20 آيه 133 سوره بقره .

    ديدگاه شيعى خود را به طور ملايم و بدون ايجاد حساسيت و يا توهين به مخالفين ، در آيات فقهى مانند وضو و خمس و آيات ولائى مانند آيه مباهله ، آيه اكمال ، آيه برائت و...، نشان مى دهد.

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  2. کاربر زیر برای پست " گل مريم " عزیز صلوات فرستاده:


  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    2.23
    نوشته ها
    6,958
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,190
    مورد صلوات
    10,559 در 4,686 پست
    نوشته های وبلاگ
    174
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض






    نسخه شناسى


    نسخه حاضر تفسير ((ارشاد الاذهان )) توسط دار التعارف للمطبوعات بيروت در يك جلد به قطع رحلى چاپ و نشر گرديده است . چاپ اوّل آن در سال 1419 ه مطابق با 1998 م به بازار كتاب عرضه شده است . اين نسخه حاوى مقدمه اى مختصر از ناشر (كه فرزند مفسر مى باشد.) است ، كه به خصوصيت تفسير و شيوه نشر آن پرداخته است . مصحف مورد استفاده قرار گرفته در اين نسخه ، مصحف معروف به خط عثمان طه مى باشد، كه در پايان فهرستى از كتاب بر اساس سور قرآن ، ارائه كرده است . تعداد صفحات تفسير 609 صفحه مى باشد.


    منابع مقاله

    1- المفسرون حياتهم و منهجهم سيد محمد على ايازى ص 414
    2- تفسير ارشاد الاذهان
    3- تربت پاكان قم / ج 3 ص 8- 165

    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  4. کاربر زیر برای پست " گل مريم " عزیز صلوات فرستاده:


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ""به طه به یاسین"" (چشم امید 1)
    توسط گل مريم در انجمن مناجات
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014_01_02, 02:22 PM
  2. مجموعه مقالات در رابطه با " الدخان " در قرآن كريم
    توسط گل مريم در انجمن تدبر در قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2013_11_19, 11:39 PM
  3. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_11_16, 01:46 PM
  4. چرا "انا القتیل العبرات" ؟؟
    توسط صبور در انجمن پرسش و پاسخ فقهی و احکام
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2013_11_14, 12:38 PM
  5. ماجرای نبش قبر"حر"توسط شاه اسماعیل
    توسط مهدی در انجمن امام حسین علیه السلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_05_28, 12:01 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 11:35 AM