اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6

موضوع: جلسه سوم.نحو(علاقات خبر و مبتدا)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض جلسه سوم.نحو(علاقات خبر و مبتدا)





    به نام خدا



    با سلام و عرض پوزش خدمت شما دانشجویان محترم.طاعات و عبادتتون قبول.


    ازاین که با تاخیر کلاس رو شروع کردیم واقعا عذر خواهی می کنم.به دلیل مشکلاتی که سایت داشت نتونستم صبح در خدمتتون باشم.

    جلسه امروز رو میخواییم بهعلاقات خبر و مبتدا اختصاص بدیم.



    خبر در جملات اسمیه به سه نوع تقسیم بندی می شود:



    1- مفرد
    {جامد و مشتق}



    2- جمله
    {خبری(اسمیه و فعلیه) ،انشایی}



    3- شبه جمله
    {ظرف و جارومجرور}





    نکته :



    1- منظور از مشتق ،اسم فاعل و مفعول و صفت مشبهه و اسم تفضیل است.



    2- اگر خبر مفرد مشتق باشد و بعد از آن اسم ظاهر مرفوعی نیامد ضمیر آن به مبتدا بر می گردد.



    العلمُ نافعٌ (هو مستتر در نافع به علم بر می گردد.)



    3-اگر خبر مفرد مشتق بود و اسم مرفوع ظاهری بعد از آن آمد ، متضمن ضمیر نمی باشد و به عنوان فاعل برای اسم مشتق محسوب می شود.



    هندٌ قایمٌ أبوها (أبوها در اینجا فاعل برای اسم قایم که اسمی مشتق می باشد،است)



    4- اگر خبر جامد بود ، ضمیری در آن وجود ندارد که به مبتدا بر گردد.



    5- اگر خبر جامد باشد و بتوان مشتقی به جای آن قرار داد
    (جامد مؤوّل به مشتق) ، ضمیری در آن وجود دارد که می تواند به مبتدا بر گردد.



    " زیدٌ أسدٌ " را میتوان به صورت " زیدٌ شجاعٌ " نوشت و بنابراین {هو} در شجاعٌ به زید بر میگردد.





  2. 3 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.


  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض






    6- اگر خبر متضمّن ضمیری بود که به مبتدا برگردد ، مطابقت آن در تمامی احوال واجب است.



    زیدٌ قایمٌ / مریم ٌ قایمةٌ / الزیدان قایمان / المریمات ُ قایماتٌ



    7- اگر خبر اسم جامد بود یا مشتقی که بعد ازآن اسم مرفوع ظاهری بود ، نیازی به مطابقت نیست.


    الوانُ سبعةٌ / الجملة نوعان / الزیدونَ قایمةٌ اُمّهم

    8-اصل در جمله ی خبریه این است که خبر ما ، خبری باشد جدای از این که اسمیه باشد یا فعلیه.

    الظلمُ مرتعُه وخیم { مرتعه وخیم ،جمله ی اسمیه است}

    العدلُ یشبُتُ ارکان الممالک {یشبتُ ، جمله ی فعلیه است }

    9-در بعضی مواقع ممکن است که خبر ، جمله انشایی باشد( امر یا نهی یا طلبی )




  4. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_27), گل مريم (2013_07_27), از خاک تا افلاک (2013_07_27), عزیزانی (2014_10_09)

  5. Top | #3

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض





    10- هنگامی که خبر جمله باشد نیازی دارد به این که ضمیر به مبتدا ربط داشته باشد :


    _حال یا این ضمیر،ضمیر بارز است.
    {"العالمُ مقامُه رفیع"،که در این جا ه در مقامُه به العالم بر می گردد}


    _ یا این که ضمیر مستتر است.
    {"العلمُ یرّقی الاُمم" ، که در این جا هو مستتر در یرقّی به العلم بر می گردد.}


    _ یا این ضمیر
    محذوف است.
    {"الؤلؤ المثقالُ بدینار" }


    11-خبر می تواند به مبتدا ربط داده شود با غیر از ضمیر :



    _ خود لفظ مبتدا تکرار شود.
    "القارعة ما القارعة"


    _یا معنای مبتدا تکرار شود.
    "الذین یزرعون الفتنَ لا نُهملَ عقابَ المفسدین"(المفسدین همان الذین است.)


    _ اگر مبتدا یک لفظ عام باشد که خبر نیز جزیی از آن به حساب بیاید.
    "التصویرُ نعمَ الفنَّ"(که در این جا تصویر ال جنس دارد و منظور

    تمامی تصویرهاست و به همین دلیل در معنای یک حرفه به حساب می آید)
    ویرایش توسط تسلیمی : 2013_07_27 در ساعت 05:27 PM

  6. 4 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_27), گل مريم (2013_07_28), از خاک تا افلاک (2013_07_27), عزیزانی (2014_10_09)

  7. Top | #4

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    خوب دانشجویان عزیز خسته نباشید. اگر سؤالی در این درس داشته باشید من در خدمت شما هستم.

  8. 3 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.


  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.04
    نوشته ها
    125
    صلوات و تشکر
    1,106
    مورد صلوات
    616 در 124 پست
    دریافت کتاب
    11
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط تسلیمی نمایش پست ها


    _ یا این که ضمیر مستتر است.
    {"العلمُ یرّقی الاُمم" ، که در این جا هو مستتر در یرقّی به العلم بر می گردد.}


    _ یا این ضمیر
    محذوف است.
    {"الؤلؤ المثقالُ بدینار" }
    با سلام و تشکر از تدریس خوبتون

    ما چطوری میتونیم تفاوت این دو مورد رو متوجه بشیم
    منظورم این هست که چطور بفهمیم که ضمیر در این جمله ، مستتر هست یا محذوف؟
    از طریق معنی ؟ یا راه راحتتری هم هست؟

  10. 3 کاربر برای پست " از خاک تا افلاک " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_28), گل مريم (2013_07_28), عزیزانی (2014_10_09)

  11. Top | #6

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    سلام طاعات و عباداتتون قبول.
    وقتی خبر در جمله اسمیه از نوع فعل باشد،مسلما ضمیر مستتر است یعنی ضمیری که در فعل وجود دارد و به مبتدا بر می گردد.
    اما اگر خبر ما جمله اسمیه بود در این حالت ضمیری که در آن جمله وجود دارد و به مبتدا بر می گردد حتما محذوف است.

  12. 2 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. سوگنامه كربلا (مقتل لهوف)
    توسط گل مريم در انجمن امام حسین علیه السلام
    پاسخ: 80
    آخرين نوشته: 2018_09_10, 12:18 AM
  2. کلام رسول خدا (ص)
    توسط مهاجر در انجمن رسول اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 2013_12_30, 07:28 PM
  3. ارتحال رسول خدا صلى الله عليه وآله
    توسط گل مريم در انجمن رسول اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: 2013_12_30, 06:39 PM
  4. ماجرای ضریح حضرت رقیه(س)و رسول ترک
    توسط مهدی در انجمن اهل بیت علیه السلام
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2013_12_16, 12:43 AM
  5. شکایت خاندان مطهر رسول الله علیهم صلوات الله (سه شاکی در قیامت – بخش سوم)
    توسط صبور در انجمن رسول اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2013_08_16, 12:00 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 11:08 PM