انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: جلسه اول:صرف(تعریف علم صرف،فعل مضارع ،فعل امر)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    July_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.08
    نوشته ها
    250
    صلوات و تشکر
    537
    مورد صلوات
    953 در 254 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض جلسه اول:صرف(تعریف علم صرف،فعل مضارع ،فعل امر)




    به نام خدا


    برای شروع لازمه بدونیم که صرف در عربی به چه معناست و چه کاربردی داره؟


    هدف از علم صرف : علمی است که از تغییر کلمه به صورت های مختلف برحسب معنی مورد نظر،گفتگو می کند.


    کلمه بر سه نوع است :


    1- اسم مانند : رجُل(مرد)

    2- فعل مانند : شَرِبَ(نوشید)
    3- حرف مانند : علی (بر)



    نکته 1: صرف کلمات بر اسم و فعل جاری و قابل اجراست.و حرف به واسطه ی آن که همیشه به صورت واحدی است،نمی توان صرف کرد.

    نکته 2: از اسم ها فقط اسامی معرب صرف می شوند.


    تصریف(صرف) افعال عبارتست از نقل آنها از ماضی به مضارع و امر


    وتصریف در اسم ها عبارتست از نقل آنها از مفرد به مثنی و جمع و مصغّر کردن و منسوب نمودن آنها



    که ان شاالله تمامی این موارد رو مورد بررسی قرار میدهیم.




    فعل مضارع : فعلی است که مخصوص زمان حال و آینده است.



    در سه مکان فعل مضارع فقط مختص حال می شود :



    1-
    فعل مضارع + ل ابتدا (لامی که در ابتدای جمله می آید) "إنّ الاستاذ لیشرحُ الدرسَ"(استاد درس را شرح می دهد.)

    2- لیسَ + فعل مضارع " لستُ أرضی عنک"(از توو راضی نیستم)
    3- ماءنافیة + فعل مضارع "ما أعطیک ما طلبتَ"(آنچه می خواهی به تو نمی دهم)



    در چهار مکان فعل مضارع معنای آینده را می دهد:



    1-
    فعل مضارع معنی طلب بدهد "یرحمک الله "(خداوند تو را خواهد آمرزید)

    2- سین و سوف + فعل مضارع "سأکتبُ ، سوف أکتبُ "(خواهم نوشت )
    3- قد + فعل مضارع " قد یبرأ المریض" (بیمار شفا خواهد یافت)
    4- ادوات نصب و جزم(به جز لم و لمّا) + فعل مضارع "أرید أن أکتبَ(می خواهم بنویسم)




    در سه مکان فعل مضارع معنی ماضی می دهد :



    1- لم + فعل مضارع "زرتُک و لم تکن فی البیت"(به دیدنت آمدم اما نبودی)

    2- لمّا + فعل مضارع "قطفتُ الثمرة و لمّا تنضج"(میوه را چیدم ولی نرسیده بود)
    3- لو شرطیة + فعل مضارع "لو ینتبهون الی الشرح لاستفادوا"(اگر به شرح توجه کرده بودید استفاده می کردید)


    خوب دانشجویان محترم خسته نباشید .تا اینجا اگر سؤالی دارید یادداشت کنید و در آخر جلسه سؤالات خودتون رو بنویسید تا اونها رو بررسی کنیم.




    طریقه ی ساختن فعل امر :



    1- صیغه امر
    "أکتب"(بنویس)


    2- لام امر+ فعل مضارع "لیکتب "(بنویس)



    نکته 1: امربه صیغه مخصوص مخاطب است و فقط از فعل معلوم ساخته می شود.


    نکته 2: از امر غایب معلوم ،غایب مجهول ،امر متکلم ،امر مخاطب مجهول ساخته می شود که معنی فعل مضارع را به آینده تبدیل می کند.


    نکته 3: فعل امر به وسیله حذف حرف مضارعه از اول مضارع معلوم ساخته می شود؛که در این حالت باید آنچه باقی می ماند اولش متحرک باشد. " کرّم " و " تعلّم "


    _اگر اولش ساکن باشد یک همزه به اول آن اضافه می کنیم " أنصر" و " إحفظ "


    نکته 4: همزه ای که در آغاز فعل امر زیاد می شود :



    1- سه حرفی و عین الفعلش مضموم باشد ،همزه مضموم می شود.
    " اُنظر"

    2- چهار حرفی باشد،همزه مفتوح می شود." أکرِم"
    3- در غیر این حالت ،همزه مکسور می شود." اِعلم،اِضرب،اِستعلم".




    خوب دانشجویان محترم این جلسه هم خدارو شکر به خوبی و خوشی تمام شد.اگر سوالی باشه من در خدمت شما هستم.




    سؤال : معین کنید که افعال جمله های زیر کدامیک بر ماضی و کدامیک بر حال و آینده دلالت دارد؟

    _ لا أخون صدیقی و لو تجرأتُ کأس المنون.
    _ لم أقبل علی العلم الاطمعاً فی فراید الیتیمة.
    _ إنّ کلمةً فی صدرک لَتربوَ علی الفٍ فی کتابک.
    ویرایش توسط تسلیمی : 2013_07_16 در ساعت 03:16 PM

  2. 8 کاربر برای پست " تسلیمی " عزیز صلوات فرستاده.

    مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_17), هندیانی (2014_12_23), گل مريم (2013_07_16), پرویزیان (2013_07_16), از خاک تا افلاک (2013_07_16), زنبق بنفش (2013_07_17), شهاب ثاقب (2013_07_16), صبور (2013_07_16)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_08_30, 08:53 PM
  2. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_08_22, 08:59 AM
  3. مسجد سهله؛ به نام امام زمان(عج الله تعالی و فرجه الشریف)
    توسط صبور در انجمن حکومت امام مهدی علیه السلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_06_22, 12:31 AM
  4. نیایش حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
    توسط گل مريم در انجمن یادگارهای موعود
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2013_06_20, 11:43 AM
  5. تعریف صفات خداوند
    توسط تسنیم در انجمن اسماء و صفات الهی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2013_04_19, 09:27 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 01:31 PM