انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: اسماء افعال(درس بیست و سوم نحو روان)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    2.23
    نوشته ها
    6,958
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,190
    مورد صلوات
    10,559 در 4,686 پست
    نوشته های وبلاگ
    174
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض اسماء افعال(درس بیست و سوم نحو روان)




    (درس بیست و سوم نحو روان)

    اسماء افعال


    و آن‏ها اگر چه اسم هستند از جهت معنا، زمان و عمل بر فعل معيّن (ماضى يا مضارع يا امر) دلالت مى‏ كنند و علامتِ آن فعل را نمى‏ پذيرند، مثل «هَيْهاتَ» كه اسم است براى فعل ماضى (بَعُدَ) و «آهْ» كه اسم است براى فعل مضارع (اَتَوَجَّعُ) و «حَذارِ» كه اسم است براى فعل امر (اِحْذَرْ)، به اين كلمات، اسمِ فعل گفته شده بدان جهت كه:

    اوّلاً اسمند
    و ثانياً اسمند براى معناى فعل (حدث و زمان)
    و ثالثاً از فعل نيابتِ استعمالى دارند به اين معنا كه مثل فعل، فاعل و مفعول مى ‏گيرند و هم چون فعل عمل مى‏ كنند.

    يعنى اگر اسم براى فعلِ لازم باشند عملِ فعلِ لازم و اگر اسم براى فعلِ متعدّى باشند عملِ فعلِ متعدّى مى ‏نمايند.(3)

    ولى براى عاملى كه فاعل يا مفعول لازم دارد، معمول نمى ‏شوند.


    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    اللهم عجل لولیک الفرج
    میانگین پست در روز
    2.23
    نوشته ها
    6,958
    صلوات
    24510
    دلنوشته
    18
    ممنون از دعای زیبا و حاجتهاتون إن شاءالله خوشبخت و سلامت و عاقبت بخیر باشید
    صلوات و تشکر
    10,190
    مورد صلوات
    10,559 در 4,686 پست
    نوشته های وبلاگ
    174
    دریافت کتاب
    81
    آپلود کتاب
    135

    پیش فرض




    اسماء افعال، بر فعلِ مخصوصِ خودشان دو مزيّت دارند:

    الف: معنا را با تأكيد و مبالغه بيش‏تر مى ‏رسانند، مثلاً فعلِ «بَعُدَ» دلالت بر بُعد و دورى مى ‏كند ولى «هَيْهاتَ» كه اسمِ آن است بر بُعد بيش‏تر (كميّت) و بُعدِ شديدتر و رنج ‏آورتر (كيفيّت) دلالت مى‏ نمايد، مثل «هَيْهاتَ هَيْهاتَ لِما تُوعَدُونَ»(مؤمنون (23) آيه 36: دور است دور آن چه كه (از بعث و نشور) وعده داده مى‏ شويد.)
    و نيز فعلِ «اِفْتَرَقَ» دلالت بر جدا شدنِ دو شى‏ء دارد ولى «شَتّانَ» كه اسمِ آن است بر افتراق شديد دلالت مى ‏كند، مثل «شَتّانَ ما بَيْنَ عَمَلَيْنِ: عَمَلٌ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقى‏ تَبِعَتُهُ؛ وَعَمَلٌ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَيَبْقى‏ اَجْرُهُ»
    (
    نهج ‏البلاغه، حكمت 117، ص 1133: بين دو عمل تفاوتِ بسيار است: عملى كه لذّتش مى‏ رود ولى رسوايى و زشتيش مى‏ ماند و عملى كه زحمتش مى‏ رود ولى پاداش و ثوابش باقى مى ‏ماند.).


    ب: اغلبِ اسماء افعال براى مفرد، تثنيه و جمع يك‏سانند(بعضى از اسماء افعال براى مفرد و جمع يك سان نيستند، مثل «عَلَيْكَ» به معناى «اَلْزِمْ» كه در جمع «عَلَيْكُمْ» گفته مى‏ شود، مثل «عَلَيْكُمْ اَنْفُسَكُمْ» مائده (5) آيه 105.)؛

    يعنى كلمه آن‏ها تغيير نمى ‏كند، مثل «صَهْ» كه اسمِ «اُسْكُتْ»
    (خاموش و ساكت باش.) است و گفته مى ‏شود «صَهْ يا غُلامُ، صَهْ يا غُلامانِ، صَهْ يا غِلْمانُ»، «صَهْ يا فَتاةُ، صَهْ يافَتاتانِ، صَهْ يا فَتَياتُ» با آن كه فعلش «اُسْكُتْ» براى مفرد،تثنيه و جمع، تغيير مى‏ كند، مثل «اُسْكُتْ يا غُلامُ، اُسْكُتا يا غُلامانِ، اُسْكُتُوا يا غِلْمانُ»، «اُسْكُتى‏ يا فَتاةُ، اُسْكُتا يا فَتاتانِ، اُسْكُتْنَ يا فَتَياتُ».

    پس در مقامِ ايجاز، استعمال اسمِ فعل بهتر از فعل است.



    اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من

    دل من داند و من دانم و تنها دل من

    یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی



    با ما همراه باشید در

    کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
    https://دtelegram.me/shahrenuraniquran

    کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
    https://telegram.me/mokalemeharabik


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
    توسط شهاب ثاقب در انجمن ادعیه و زیارت
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2016_06_29, 04:05 AM
  2. آنچه مخصوص شب بیست و سوم هست
    توسط سحر در انجمن مذهبی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2014_07_20, 08:36 PM
  3. حقیقت وحدت این نیست که...
    توسط مهدی در انجمن اسلام
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2014_01_21, 08:17 PM
  4. شکایت خاندان مطهر رسول الله علیهم صلوات الله (سه شاکی در قیامت – بخش سوم)
    توسط صبور در انجمن رسول اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: 2013_08_16, 12:00 PM
  5. دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان
    توسط شهاب ثاقب در انجمن ادعیه و زیارت
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_08_01, 04:20 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 10:26 AM