اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: نخستین زائر امام حسین کیست ؟

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    January_2014
    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    میانگین پست در روز
    0.70
    محل سکونت
    بوشهر
    نوشته ها
    1,970
    صلوات
    36
    دلنوشته
    8
    یا حسین
    صلوات و تشکر
    1,063
    مورد صلوات
    1,605 در 1,096 پست
    نوشته های وبلاگ
    11
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    3

    quran نخستین زائر امام حسین کیست ؟




    نخستین زائر امام حسین کیست ؟
    ابن نما حلی ، از ابنعایشه روایت میکند که سلیمان بن قتهي عدوي ، سه روز پس از شهادت امام حسین علیهالسلام از کربلا عبور
    کرد و چون نگاهش بر جاي قتلگاه ایشان افتاد ، تکیه بر اسب عربی خود نمود واین ابیات را سرود :
    مررت علی أبیات آل محمد
    فلم أرها أمثالها یوم حلت
    ألم تر أن الشمس أضحت مریضۀ
    لفقد الحسین و البلاد اقشعرت
    و کانوا رجاءا ثم أضحوا رزیۀ
    لقد عظمت تلک الرزایا و جلت
    و تسألنا قیس فنعطی فقرها
    و تقتلنا قیس اذا النعل زلت
    و عند غنی قطرة من دماءنا
    صفحه 217 از 4898 www.Ghaemiyeh.com بانک جامع امام حسین (علیه السلام) مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
    سنطلبهم یوم بها حیث حلت
    فلا یبعد الله الدیار و أهلها
    و ان أصبحت منهم برغم تخلت
    فان قتیل الطف من آل هاشم
    أذل رقاب المسلمین فذلت
    و قد أعولت تبکی النساء لفقده
    . [ و أنجمنا ناحت علیه و صلت [ 1
    ممکن است کسی بگوید که بنابر این روایت ، نخستین زائر را باید سلیمان بن قتۀ دانست ؛ ولی این سخن با توجه به مطالب زیر ،
    قابل پذیرش نیست : 1 . تاکنون کسی او را به این عنوان نشناخته و نشناسانده است . 2 . نقل با این خصوصیت را تنها ابننما نقل
    کرده است ؛ در حالی که برخی تاریخ نویسان ، به ذکر مرثیه و اشعار او در کربلا بسنده نمودهاند ، بدون آنکه زمان آن را معین
    3 . این روایت ، ناظر . [ سازند [ 2] و بیشتر ایشان تنها ابیات او را نقل کردهاند ، بدون آنکه به مکان و زمان آن تصریح نمایند . [ 3
    به عبور سلیمان از کربلاست و این با عنوان زیارت فرق میکند ؛ چون عبارتی که ابننما آورده این است : مر سلیمان بن قتۀ
    العدوي مولی بنی تمیم بکربلاء بعد قتل الحسین علیهالسلام بثلاث ، فنظر الی مصارعهم ، فاتکأ علی فرس له عربیۀ ، و أنشأ . . . ؛
    سلیمان بن قتهي عدوي پس از گذشت سه روز از شهادت حسین علیهالسلام از کربلا گذشت و به جایگاه شهادتشان نگاه افکند و
    درحالی که به اسب عربی خود تکیه نموده بود ، چنین سرود . . . [ 4] . و عبور از آن مکان مقدس اعم از آن است که به قصد
    زیارت باشد یا نباشد و این غیر از عمل کسی است که به قصد زیارت قبر آن حضرت ، رنج سفر را بر خود هموار سازد و عواقب
    این کار را به جان بخرد . با توجه به این مطلب ، حال عبیدالله بن حر جعفی نیز روشن میشود ، او که دعوت شخص امام حسین
    علیهالسلام را براي یاري رسانی نپذیرفته بود و به گمان خود با زرنگی توانسته بود رعایت بیطرفی را نموده و از حضور در لشکر
    ابنزیاد نیز سرباز زند ، پس از واقعهي جانگداز کربلا ، هنگامی که از سوي ابنزیاد بازخواست شد ، بر جان خود ترسید و از کوفه
    فرار کرد و به کربلا آمد و با نهایت پشیمانی از یاري نرساندن به فرزند رسول خدا صلی الله علیه و آله اشعاري را سرود . [ 5] ولی
    قبر « زیارت » . را بر او منطبق ساخت . افزون بر آن زمان حضور او را در کربلا دقیقا نمیدانیم « زائر » باز نمیتوان عنوان شریف
    حسین علیهالسلام تنها پس از دفن جسد مطهر است ، نه پیش از آن . و با این بیان ، بنیأسد را که توفیق دفن اجساد مطهر را یافتند ،
    نمیتوان داخل در عنوان فوق دانست . با توجه به این مطالب ، باید جابر بن عبدالله انصاري را نخستین کسی دانست که شرافت
    کسب این عنوان را پیدا نموده است ؛ چون او کسی است که به قصد زیارت قبر سالار شهیدان ، أباعبدالله الحسین علیهالسلام ، با
    توجه به کهولت سنی خود و با در نظر گرفتن شرایط بسیار سخت سیاسی روز ، از مدینه به کربلا آمد ؛ چنان که بسیاري از بزرگان
    به این مطلب تصریح نمودهاند . شیخ مفید میفرماید : و فی الیوم العشرین منه - صفر - . . . هو الیوم الذي ورد فیه جابر بن عبدالله
    الأنصاري صاحب رسول الله صلی الله علیه و آله و رضی الله تعالی عنه من المدینۀ الی کربلاء ، لزیارة قبر سیدنا أبی عبدالله
    علیهالسلام ، فکان أول من زاره من الناس ؛ بیستم ماه صفر ، روزي است که جابر بن عبدالله انصاري ، یار رسول خدا صلی الله علیه و
    آله ، به قصد زیارت قبر حضرت أباعبدالله علیهالسلام ، از مدینه به کربلا رفت و او نخستین کسی است که به زیارت قبر آن حضرت
    شتافت . [ 6] . و این مطلب را بسیاري از عالمان و دانشمندان نقل کردهاند . شیخ طوسی [ 7] ، علامهي حلی [ 8] ، شیخ رضی الدین
    علی بن یوسف بن مطهر حلی [ 9] ، شیخ کفعمی [ 10 ] ، علامهي مجلسی [ 11 ] محدث نوري از جملهي این دانشمنداناند . [ 1] مثیر
    2] تذکرة الخواص ، ص 272 ؛ اللهوف ، ص 233 ؛ ینابیع المودة ، ج 3 ، ص ] . الأحزان ، ص 110 ؛ بحارالأنوار ، ج 45 ، ص 293
    3] الطبقات الکبري ، (ترجمۀ الامام الحسین علیهالسلام من القسم غیر المطبوع) ، ص 92 ؛ مقاتل الطالبیین ، ص 121 ، أنساب ] . 100
    صفحه 218 از 4898 www.Ghaemiyeh.com بانک جامع امام حسین (علیه السلام) مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
    الأشراف ، ج 3 ، ص 420 ؛ المناقب ، ج 4 ، ص 117 ؛ مروج الذهب ، ج 3 ، ص 64 ؛ تهذیب الکمال ، ج 6 ، ص 447 ؛ سیر أعلام
    ؛ النبلاء ، ج 3 ، ص 318 ؛ الاستیعاب ، ج 1 ، ص 379 ؛ تهذیب ابنعساکر ، ج 4 ، ص 345 ؛ البدایۀ و النهایۀ ، ج 8 ، ص 213
    5] سبط ابن جوزي در تذکرة الخواص ، ص 270 اشعار وي را این ] . 4] مثیر الأحزان ، ص 110 ] . جواهر العقدین ، ج 2 ، ص 33
    گونه آورده است :
    یقول أمیر غادر أي غادر *** ألا کنت قاتلت الشهید بن فاطمۀ
    ونفسی علی خذلانه و اعتزاله *** و بیعۀ هذا الناکث العهد لائمۀ
    فیاندمی ألا أکون نصرته *** ألا کل نفس لا تسدد نائمۀ
    و انی علی أن لم أکن من حماته *** لذو حسرة ما ان تفارق لازمۀ
    سقی الله أرواح الذین تآزروا *** علی نصره سقیا من الغیث دائمۀ
    وقفت علی أطلالهم و محالهم *** فکاد الحشی ینفض و العین ساجمۀ
    لعمري لقد کانوا سراعا الی الوغی *** مصالیت فی الهیجا حماة خضارمۀ
    فان یقتلوا فی کل نفس بقیۀ *** علی الأرض قد أضحت لذلک واجمۀ
    و ما أن رأي الراؤن أفضل منهم *** لدي الموت سادات و زهر قماقمۀ
    أیقتلهم ظلما و یرجوا ودادنا *** فدع خطۀ لیست لنا بملائمۀ
    لعمري لقد ارغمتمونا بقتلهم *** فکم ناقم منا علیکم و ناقمۀ
    أهم مرارا أن أسیر بجحفل *** الی فئۀ زاعت عن الحق ظالمۀ
    فکفوا و الا زرتکم فی کتایب *** أشد علیکم من زحوف الدیالمۀ .
    9] العدد القویۀ ] . 8] منهاج الصلاح ، بنابر نقل لؤلؤ و مرجان ، ص 147 ] . 7] مصباح المتهجد ، ص 730 ] . 6] مسار الشیعۀ ، ص 46 ]
    . 11 ] بحارالأنوار ، ج 101 ، ص 334 ] . 10 ] مصباح کفعمی ، ص 489 ] . ، ص 219 ، ص 11 ؛ بحارالأنوار ، ج 98 ، ص 195

    اخلاص و توکل-الله اکبر

    اللهم عجل لولیک الفرج

    دعای فرج :http://www.shahrequran.ir/thread2278.html#post15280
    و متن دعای سلامتی امام زمان عجل الله فرجه


  2. کاربر زیر برای پست " یا علی ابن الحسین " عزیز صلوات فرستاده:

    ملکوت (2014_10_05)

  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    January_2014
    عنوان کاربر
    مدیر انجمن
    میانگین پست در روز
    0.70
    محل سکونت
    بوشهر
    نوشته ها
    1,970
    صلوات
    36
    دلنوشته
    8
    یا حسین
    صلوات و تشکر
    1,063
    مورد صلوات
    1,605 در 1,096 پست
    نوشته های وبلاگ
    11
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    3

    پیش فرض




    بررسی شخصیت جابر بن عبدالله الانصاري
    جابر بن عبدالله ، از شخصیتهاي بسیار برجسته و محترم دنیاي اسلام است که از موضع گیریهاي بسیار خوب فکري و سیاسی
    برخوردار بوده است . کشی ، چنین روایت کرده است : او از پیشتازان گرد آمده اطراف وجود امیرمؤمنان علیهالسلام [ 1] و جزء
    گروه هفتاد نفر [ 2] و آخرین کس باقی مانده از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و از پیروان اهلبیت علیهمالسلام بود . او
    در حالی که عمامهي سیاهی بر سر داشت ، در مسجد مینشست و صدا میزد : اي باقر العلم ! [ 3] و در حالی که تکیه بر عصایش
    زده بود ، در کوچههاي مدینه میگشت و میگفت : علی خیر البشر ؛ علی برترین بشر است . [ 4] و چون پیرمرد شده بود ، حجاج
    کاري به او نداشت . [ 5] . محدث نوري میگوید : او از پیشتازان گرد آمدهي اطراف وجود امیرمؤمنان علی علیهالسلام و حامل
    سلام پیامبر صلی الله علیه و آله براي امام باقر علیهالسلام و نخستین زائر قبر أباعبدالله الحسین علیهالسلام و روایتگر خبر لوح
    (دربردارندهي نص خداوند بر امامت امامان) بود و او تنها صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله بود که آن لوح را نزد فاطمهي زهرا
    6] . محدث قمی میگوید : او صحابی و یار جلیل القدر ] « . علیهاالسلام دیده بود . او داراي مناقبی دیگر و فضایلی بیشمار بود
    پیامبر بود و پیوستگی او به اهلبیت علیهمالسلام و جلالت او ، مشهورتر از آن است که ذکر شود . وي به سال 78 از دنیا رفت و
    روایاتی که دلالت بر فضل او نماید ، بسیار است . . . از أسدالغابۀ منقول است که او هجده جنگ را در رکاب پیامبر صلی الله علیه و
    آله ، وجنگ صفین را در رکاب امیر مؤمنان علی علیهالسلام حاضر شد و در آخر عمر کور گردید . . . . [ 7] . آیت الله خویی
    صفحه 219 از 4898 www.Ghaemiyeh.com بانک جامع امام حسین (علیه السلام) مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
    مینویسد : او جنگ بدر [ 8] و هجده غزوه را همراه پیامبر صلی الله علیه و آله حاضر شد و از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و
    آله و از بهترین یاران امیرمؤمنان و از جمله شرطۀ الخمیس بود . وي از یاران امام حسن و امام حسین و امام سجاد و امام باقر
    علیهمالسلام و جلیل القدر بود . . . کلینی با سند صحیح خود از امام باقر علیهالسلام این سخن را دربارهي وي روایت کرده است :
    هیچ گاه جابر دروغ نگفته است . [ 9] . در این جا برخی فضایل و برجستگیهاي زندگی جابر بن عبدالله انصاري را برمیشماریم
    10 ] : - او و پدرش هر دو از یاران رسول خدا بودند . [ 11 ] وي از اهلبیت رضوان ، و از شاهدان شب دوم عقبه ، و از حاضران در ]
    جنگ خندق و بیعت شجره بوده است . [ 12 ] . در جریان عقبه ، او که کودکی بیش نبود ، همراه پدر در جملهي هفتاد تنی بود که
    در آنجا با رسول خدا صلی الله علیه و آله بیعت نمودند . [ 13 ] . - او کهنسالی است که از یاران رسول خدا صلی الله علیه و آله و
    امیرمؤمنان و امام حسن و امام حسین و امام زین العابدین و امام باقر علیهمالسلام شمرده میشود [ 14 ] و به هنگام مرگ حدود 90
    سال داشت . [ 15 ] . - او از راویانی است که عدهي زیادي از وي نقل حدیث نمودهاند . برخی احادیث وي را تا 1540 روایت
    - . [ شمردهاند [ 16 ] و از این رو ، از وي به عنوان کسی یاد میکنند که از جمله مکثرین در حدیث و حافظان سنن بوده است . [ 17
    ابن عقده وي را منقطع به اهلبیت علیهمالسلام معرفی نموده [ 18 ] و برقی او را از اصفیا میداند . [ 19 ] . - برجستگی علمی وي به
    حدي است که ذهبی او را فقیه و مفتی مدینه در زمان خود معرفی نموده [ 20 ] و مرحوم سید امین ، وي را از اجلاي مفسران میداند
    . [21] .
    پی نوشتها
    . 1] اختیار معرفۀ الرجال ، ج 1 ، ص 38 ، ح 78 ]
    . 2] همان ، ج 1 ، ص 41 ، ح 87 ]
    . 3] همان ، ج 1 ، ص 41 ، ح 88 ]
    . 4] همان ، ج 1 ، ص 44 ، ح 93 ]
    . 5] همان ، ج 2 ، ص 124 ، ح 195 ]
    . 6] مستدرك الوسائل ، ج 3 ، ص 580 (الفائدة الخامسۀ من الخاتمۀ) ، ترجمهي جابر ؛ سفینۀ البحار ، ج 1 ، ص 141 ]
    . 140 - 7] سفینۀ البحار ، ج 1 ، ص 141 ]
    8] عبدالله بن عماره بن قدح روایت کرده است که جابر تمامی مشاهد را جز جنگ بدر حاضر گردیده است (ر . ك : تهذیب ]
    الکمال ، ج 4 ، ص 448 ) ، ولی این مسئله مورد اختلاف است ، ابن اثیر تصریح میکند که برخی میگویند که وي در بدر نیز
    حاضر بوده است (ر . ك : اسد الغابۀ ، ج 1 ، ص 257 ) ، و برخی روایات درکتابهاي فریقین بر این مطلب دلالت دارد ، از جمله
    ر . ك ) « او بدري ، احدي ، شجري . . . بوده است » : شیخ طوسی به نقل از حضرت امام باقر علیهالسلام درباره جابر نقل میکند که
    : سفینۀ البحار ، ج 1 ، ص 534 ) و بخاري نیز از جابر روایت کرده است که در روز بدر براي اصحاب آب میرسانده است (ر . ك
    ، : تاریخ البخاري ، ج 2 ، ص 207 ، ح 2208 ) ، و کلبی نیز تصریح به حضور وي در جنگ بدر دارد (ر . ك : اعیان الشیعۀ ، ج 4
    . ( ص 46
    . 9] معجم رجال الحدیث ، ج 4 ، ص 330 ، ش 2026 ؛ المفید من معجم رجال الحدیث ، ص 100 ]
    10 ] تفصیل آن را در کتاب ما بعد شهادة الحسین علیهالسلام اثر نگارنده مطالعه فرمایید . ]
    . 11 ] تهذیب الکمال ، ج 4 ، ص 443 ]
    . 12 ] سیر اعلام النبلاء ، ج 4 ، ص 336 ]
    . 13 ] کتاب الثقات ، ج 3 ، ص 51 ؛ المعجم الکبیر ، ج 2 ، ص 180 ، ح 1730 و 1731 ؛ مختصر تاریخ دمشق ، ج 5 ، ص 375 ]
    صفحه 220 از 4898 www.Ghaemiyeh.com بانک جامع امام حسین (علیه السلام) مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان
    . 14 ] اعیان الشیعۀ ، ج 4 ، ص 46 ]
    . 15 ] سیر اعلام النبلاء ، ج 4 ، ص 337 ]
    . 16 ] سیر اعلام النبلاء ، ج 4 ، ص 339 ]
    . 17 ] اسد الغابۀ ، ج 1 ، ص 257 ]
    . 18 ] تنقیح المقال ، ج 1 ، ص 199 ]
    . 19 ] اعیان الشیعۀ ، ج 4 ، ص 46 ]
    . 20 ] سیر اعلام النبلاء ، ج 4 ، ص 336 ]
    21 ] اعیان الشیعۀ ، ج 4 ، ص 336 ]
    اخلاص و توکل-الله اکبر

    اللهم عجل لولیک الفرج

    دعای فرج :http://www.shahrequran.ir/thread2278.html#post15280
    و متن دعای سلامتی امام زمان عجل الله فرجه


  4. کاربر زیر برای پست " یا علی ابن الحسین " عزیز صلوات فرستاده:

    ملکوت (2014_10_05)

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2014_03_19, 07:18 PM
  2. آیا ما شیعه واقعی هستیم؟
    توسط ملکوت در انجمن اسلام
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 2014_02_28, 03:16 PM
  3. مؤمن، مؤمن نیست! مگر.....
    توسط ملکوت در انجمن امام رضا علیه السلام
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: 2013_11_24, 09:10 AM
  4. نخستین سخنرانى امام حسین علیه السلام در كربلا
    توسط گل مريم در انجمن امام حسین علیه السلام
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2013_11_11, 10:40 AM
  5. مشاعره غدیر«««منتظر عطر حضورتان هستیم»»»
    توسط مشعشع در انجمن امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 2013_10_23, 10:00 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 01:11 AM