انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی

اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآء وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاَْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ وَ اَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِى الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِىُّ یا عَلِىُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانى فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانى فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِب الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى اَدْرِکْنى السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرینَ

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5

موضوع: ایا خداوند جسم دارد که بر تخت بنشیند؟

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.13
    نوشته ها
    209
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    189 در 140 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض ایا خداوند جسم دارد که بر تخت بنشیند؟





    لرَّحْمَـٰنُ عَلَي‌ الْعَرْشِ اسْتَوَي‌'.
    «خداوند بر روي‌ اريكه‌ و تخت‌ قرار گرفت‌.»
    وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَـٰوَ'تِ وَ الارْضَ.
    «كرسي‌ و تخت‌ خدا تمام‌ آسمانها و زمين‌ را فرا گرفته‌ است‌.»
    آيا خداوند جسم‌ است‌ و بدني‌ محسوس‌ دارد كه‌ محتاج‌ است‌ بر روي‌ كرسي‌ و تخت‌ بنشيند؟ تخت‌ سلطنت‌ دارد كه‌ بر فراز آن‌ رود و امر و نهي‌ كند؟
    خداوند جسم‌ نيست‌، و حدّ ندارد. ابتداء و انتهاء ندارد. مكانيّ و زمانيّ نيست‌. بسيط‌ و مجرّد و محض‌ الوجود و وجود محض‌ بدون‌ كمّيّت‌ و كيفيّت‌ به‌ هر عنوان‌ است‌. تمام‌ آسمانها و زمين‌ در حضور اوست‌، و در مُشت‌ او و در تحت‌ قدرت‌ او؛ وَ السَّمَـاوَات مَطْوِيَّـٰتُ بِيَمِينِهِ.
    «آسمانها پيچيده‌ در دست‌ جلال‌ و عظمت‌ او هستند.»



  2. Top | #2

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.13
    نوشته ها
    209
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    189 در 140 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    امّا در اين‌ عالم‌ طبع‌ و سراي‌ اعتباريّات‌، چون‌ پادشاهي‌ بخواهد امر و نهي‌ كند، حكم‌ دهد و فرمان‌ دهد، در جائي‌ ميرود كه‌ مظهر قدرت‌ اوست‌، بر تخت‌ مي‌نشيند، بر تختي‌ كه‌ با جواهرات‌ ـ كه‌ نمايشگر تعيّن‌ و اعتبار اوست‌ ـ زينت‌ شده‌ مي‌نشيند و از فراز اين‌ تخت‌ فرمان‌ ميدهد و حكم‌ صادر ميكند، در حاليكه‌ تمام‌ اجزاء دولت‌ و افسران‌ در دو طرف‌، صفّ كشيده‌ و آمادۀ انجام‌ فرمان‌ او هستند؛ از باب‌ تشبيه‌ معقول‌ به‌ محسوس‌، فرمان‌ و امر و نهي‌ و احكام‌ صادره‌ از حضرت‌ ذوالجلال‌ نيز به‌ همين‌ مضامين‌ و با همين‌ الفاظي‌ كه‌ نمايندۀ اين‌ معاني‌ هستند براي‌ ما بيان‌ شده‌ است‌.

  3. Top | #3

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.13
    نوشته ها
    209
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    189 در 140 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    امّا تخت‌ و كرسي‌ خدا جسم‌ نيست‌، و جهت‌ ندارد؛ و خداوند جسم‌ نيست‌ كه‌ بر آن‌ محلّ قرار گيرد. كرسي‌ خداوند محيط‌ بر تمام‌ آسمان‌ و زمين‌ است‌، و عرش‌ خداوند محيط‌ بر كاخ‌ وجود و تمام‌ عالم‌ امكان‌ و همگيِ مخلوقات‌ و بلكه‌ اسماء و صفات‌ اوست‌؛ يعني‌ با اراده‌ و اختيار و مشيّت‌ مطلقۀ خود، بر تمامي‌ آنها مسيطر و مهيمن‌ و مسلّط‌ گشته‌ و بر تمام‌ كاخ‌ آفرينش‌ سيطره‌ دارد و حكم‌ ميكند، و يگانه‌ حاكم‌ و پادشاه‌ عالم‌ وجود است‌.
    تمام‌ موجودات‌ عالم‌ طبع‌ زير كرسي‌ خداست‌ كه‌ ملكوت‌ أسفل‌ است‌، و همه‌ در تحت‌ عرش‌ خداست‌ كه‌ ملكوت‌ أعلي‌ است‌.
    پس‌ عرش‌ خدا يعني‌ مشيّت‌ و قدرت‌ خدا، و كرسي‌ خدا يعني‌ تمام‌ موجوداتي‌ كه‌ در تحت‌ آن‌ قدرت‌ و مشيّت‌ قاهره‌ ظهور پيدا كرده‌ و به‌ لباس‌ وجود ملبّس‌ شده‌اند.

  4. Top | #4

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.13
    نوشته ها
    209
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    189 در 140 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    وَ جَآءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا.
    «در روز بازپسين‌ پروردگار تو مي‌آيد، و فرشتگان‌ نيز صفّ در صفّ با صفوف‌ مرتّب‌ و منظّم‌ مي‌آيند.»
    اگر كسي‌ از اين‌ آيۀ مباركه‌ چنين‌ بپندارد كه‌ آمدن‌ پروردگار مانند آمدن‌ حُكّام‌ و سلاطين‌ است‌ كه‌ در روز بُروز قدرت‌، با طنطنه‌ و طمطراق‌ مي‌آيند، و افسران‌ و سربازان‌ نيز با هيئتي‌ مخصوص‌ در دو طرف‌ صفّ مي‌كشند؛ اين‌ مسلّماً پنداري‌ غلط‌ و دور از حقيقت‌ است‌.
    بلكه‌ چون‌ عظمت‌ و جلال‌ شاهان‌ در عالم‌ اعتبار بدين‌ كيفيّت‌ آمدن‌ و اظهار جلال‌ و قدرت‌ نمودن‌ است‌، قدرت‌ و عظمت‌ پروردگار جلّ شأنُه‌ و علا قدرُه‌ در روز قيامت‌ بدين‌ صورت‌ براي‌ ما تشبيه‌ شده‌ است‌، از باب‌ تشبيه‌ معقول‌ به‌ محسوس‌؛ و الاّ ورود ملائكه‌ ورود مادّي‌ نيست‌، و آنان‌ در جهت‌ مادّي‌ و مكان‌ مادّي‌ نيستند؛ فرشتگان‌ موجودات‌ مقرّبي‌ هستند كه‌ تمام‌ عوالم‌ را فرا گرفته‌اند.

  5. Top | #5

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همگام نور
    میانگین پست در روز
    0.13
    نوشته ها
    209
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    189 در 140 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    صفّ در صفّ بودن‌ آنها قدرت‌ در پشت‌ قدرت‌، و علم‌ در پشت‌ علم‌، و حيات‌ در پشت‌ حيات‌ است‌. و آمدن‌ فرشتگان‌ با پاي‌ مادّي‌ نيست‌، بلكه‌ نزديك‌ شدن‌ تدريجي‌ و ظهور نمودن‌ است‌. آمدن‌ پروردگار با جسم‌ و هيكل‌ نيست‌، و خدا پا ندارد؛ آمدن‌ خداوند ظهور تجلّيات‌ جمال‌ و جلال‌ اوست‌ كه‌ در قيامت‌ چون‌ به‌ تدريج‌ صورت‌ ميگيرد و لقاي‌ حضرت‌ احديّتش‌ به‌ وقوع‌ مي‌پيوندد، از آن‌ به‌ «آمدن‌» كه‌ در لغت‌ عرب‌ «مَجي‌ء» است‌ تعبير شده‌ است‌.
    منبع : معاد شناسی ج 4 ص 131


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 03:54 PM