معاد در نهج البلاغه
مولف : احمد باقريان ساروى
مرگ
هر كه را خوابگه آخر مشتى خاك است
گو چه حاجت كه به افلاك كشى ايوان را
❤ |
معاد در نهج البلاغه
مولف : احمد باقريان ساروى
مرگ
هر كه را خوابگه آخر مشتى خاك است
گو چه حاجت كه به افلاك كشى ايوان را
اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و تنها دل من
یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی
با ما همراه باشید در
کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
https://دtelegram.me/shahrenuraniquran
کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
https://telegram.me/mokalemeharabik
مدير سايت (2013_07_07), مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_05), صبور (2013_07_05), عزیزانی (2014_08_22)
❤ |
حافظ
درباره مرگ انسان ها دو انديشه وجود دارد:
آنان كه زنده شدن مردگان و فرا رسيدن روز قيامت را باور ندارند بر اين پندار هستند كه مرگ پايان زندگى بوده و با فرا رسيدن آن ، جان و روح انسان نيز مى ميرد و اثرى از حقيقت او باقى نمى ماند، و آنچه باقى مى ماند جسم بى جان خواهد بود كه با گذشت زمان به مشتى خاك تبديل مى گردد، چنانكه خيام نيشابورى سروده است :
مرغى ديدم نشسته بر باره طوس
در پيش نهاده كله كيكاووس
با كله همى گفت كه افسوس افسوس
كو بانگ جرس ها و كجا ناله كوس
در كارگه كوزه گرى رفتم دوش
ديدم دو هزار كوزه گويا و خموش
ناگاه يكى كوزه بر آورد خروش
كو كوزه گر و كوزه خر و كوزه فروش
در برابر، انديشه اى ديگر از گذشته اى بسيار دور وجود داشته است كه مرگ را تبديل به زندگى و كوچيدن انسان از زندگى تنگ و محدود و موقت به زندگى جاويد پر از نعمت اخروى مى داند.
اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و تنها دل من
یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی
با ما همراه باشید در
کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
https://دtelegram.me/shahrenuraniquran
کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
https://telegram.me/mokalemeharabik
مدير سايت (2013_07_07), مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_05), صبور (2013_07_05)
❤ |
اديان توحيدى به ويژه آيين اسلام و منابع اصيل اسلامى همانند قرآن و نهج البلاغه ، مرگ را نوعى دگرگونى و تكامل زندگى دانسته ، و آن را برزخ و واسطه اى ميان زندگى دنيا و زندگى آخرت به شمار آورده اند، و تلاش فراوان دارند كه انسان ها را به مساءله مرگ توجه بيشترى داده ، و حالت غفلت از آن را از درون آنان بزدايند. و در اين راستا هدف مهم تربيتى و اخلاقى را نيز دنبال نموده و به تزكيه انسان ها مى پردازند.
حضرت على عليه السلام در اين باره فرمود:
1 ) و اءوصيكم بذكر الموت و اقلال الغفلة عنه ، و كيف غفلتكم عما ليس يغفلكم ، و طمعكم فيمن ليس يمهلكم ! فكفى واعظا بموتى عاينتموهم ، حملوا الى قبور هم غير راكبين ، واءنزلوا فيها غير نازلين ، و كانهم لم يكونوا للدنيا عمارا، و كان الاخرة لم تزل لهم دارا، اءو حشوا ما كانوا يوطنون ، و اءطنوا ما كانوا يوحشون ، و اشتغلوا بما فارقوا، و اءضاعوا ما اليه انتقلوا، لا عن قبيح يستطيعون انتقالا و لا فى حسن يستطيعون ازديادا، اءنشوا بالدنيا فغرتهم ، و وثقوا بها فصرعتهم . (نهج ، فيض ، خ 230، صبحى ، خ 188.)
شما را به يادآورى مرگ و كاهش دادن غفلت و بى خبرى از آن سفارش مى كنم و چگونه غافل مى گرديد از چيزى كه غفلت نمی ورزد شما را؟ ، و چگونه آز مى ورزيد در كسى( مرگ) كه شما را مهلت نمى دهد؟!
براى پند گرفتن شما، ديدن مرگ كسانى كه آنان را ديده ايد بس است ، آنان بدون اينكه خود بخواهند بر آن گورها فرود آمدند، به گونه اى كه گويا آنان از آباد كنندگان دنيا نبوده اند و گويا كه آخرت از ازل سراى آنان بوده است ،
از دنيايى كه آن را براى خود وطن گرفته بودند با وحشت بيرون رفتند، و در آخرتى كه از آن گريزان بودند وطن گرفتند و به دنيايى كه از آن جدا شدند دل بسته بودند و جايگاهى را كه به آن منتقل گرديده اند تباه ساخته اند،
و اكنون نه توانايى انتقال از عمل زشت و ناپسندى را دارند، و نه توانايى افزودن كار نيكى را دارا هستند، به دنيا دل بسته بودند، دنيا نيز آنان را فريب داد، و به آن اعتماد نموده بودند، و آنان را بر زمين افكند.
اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و تنها دل من
یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی
با ما همراه باشید در
کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
https://دtelegram.me/shahrenuraniquran
کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
https://telegram.me/mokalemeharabik
مدير سايت (2013_07_07), مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_05), تسلیمی (2013_07_06), صبور (2013_07_06), عزیزانی (2014_08_22)
❤ |
سروده سعدى شيرازى در اين باره بى مناسبت نيست :
هر كه آمد عمارتى نو ساخت
رفت و منزل به ديگرى پرداخت
و آن اگر پخت همچنان هوسى
وين عمارت به سر نبرد كسى
يار ناپايدار دوست مدار
دوستى را نشايد اين غدار
نيك و بد چون همى ببايد مرد
خنك آن كس كه گوى نيكى برد
برگ عيشى به گور خود فرست
كس نيارد ز پس ز پيش فرست
اشتیاقی که به دیدار تو دارد دل من
دل من داند و من دانم و تنها دل من
یا ابا صالح علیه السلام ادرکنی
با ما همراه باشید در
کانال ترجمه ی قرآن شهر نورانی قرآن
https://دtelegram.me/shahrenuraniquran
کانال مکالمه ی عربی شهر نورانی قرآن(آموزش دروس صدی الحیاة و لهجه ی عراقی)
https://telegram.me/mokalemeharabik
مدير سايت (2013_07_07), مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_05), تسلیمی (2013_07_06), صبور (2013_07_06), عزیزانی (2014_08_22)
«در اندیشة مولانا (604- 672ق) راز مرگ جز با «موت اختیاری» آشکار نمیشود، راه مرگ راهی ناپیداست، زمان و مکان ندارد و محسوس نیست.» اما وی در همة ابعاد،
مرگ را ستایش میکند و آن را یک واقعة خوب در زندگی و آخرین مرحلة عاشقی و عروسی ابدی میداند:
مرگ ما هست عروسی ابد
سرّ آن چیست؟ هو الله احد
مدير سايت (2013_07_07), مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_08), گل مريم (2013_07_06), عزیزانی (2014_08_22)
مرگ در اندیشه خیام
مرگ اندیشی، از یک طرف مانع عمده شناخت اندیشه خیام به شمار می رود و از طرف دیگر، اساس جهان بینی او محسوب می شود.
این بحر وجود آمده بیرون ز نهفت
کس نیست که این گوهر تحقیق بسفت
هر کس سخنی از سر سودا گفتند
زان روی که هست کس نمی داند گفت
و گاهی اوقات مرگ را نه مانع معرفت بلکه شرط و طریق رسیدن به آن می داند.
از جمله رفتگان این راه دراز
بازآمده ای کو که به ما گوید راز؟
مدیریت محتوایی انجمن (2013_07_08), گل مريم (2013_07_07)
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)