مـــعــارف قــــرآن
جــلــد 4
نــویـــسـنــده: جــمــعــے از نــویــســنــدگـان
فــــصــــل پنجم
مــعــارفــے از ســــوره نور
❤ |
مـــعــارف قــــرآن
جــلــد 4
نــویـــسـنــده: جــمــعــے از نــویــســنــدگـان
فــــصــــل پنجم
مــعــارفــے از ســــوره نور
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
معارفی از سوره نور
سوره نور، بيست و چهارمين سوره قرآن كريم، در مدينه نازل شده و 64 آيه دارد.
و به خاطر وجود آيه «نور» به اين نام، خوانده شده است.
اين سوره را در حقيقت مىتوان سوره #عفت،
#پاكدامنى و
#مبارزه با آلودگيهاى اجتماعى دانست، چون اغلب دستوراتش بر محور پاكسازى اجتماع از آلودگي هاى جنسى دور مىزند.
بنا به نقلى امام صادق (علیه السلام) فرمود:
اموال و ناموس خود را به وسيله تلاوت سوره نور حفظ كنيد و بدان وسيله زنانتان را از انحراف مصون داريد كه هر كس اين سوره را در هر شب يا هر روز قرائت كند، احدى از خانواده او تا پايان عمر مرتكب زنا نخواهد شد.
#در_ادامه: فشرده مطالب1397/12/12
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
فشرده مطالب سوره
مطالب اين سوره بيشتر مربوط به احكام مىباشد، ولى در ضمن آن از معارف اسلام نيز سخن به ميان آمده است. مطالب اين سوره را مىتوان در پنج بخش خلاصه كرد:
1_ابتدا، مجازات شديد زناكاران را بيان كرده و ازدواج با چنين افرادى را بر مؤمنان حرام مىشمارد.
2_اتهام زدن به زنان مؤمن را مطرح كرده و مجازات آنان را در صورتى كه نتوانند شاهد بياورند يا با قسم ادعايشان را ثابت كنند، بيان كرده است و به همين مناسبت داستان معروف افك (تهمت زدن به يكى از زنان پيامبر (ص)) را مطرح نموده و
شايعهسازى مخالفان پيامبر (ص) در اين زمينه را نكوهش كرده است.
3_در اين بخش چند حكم فرعى مانند چگونگى ورود به منزل ديگران، خوددارى از چشم چرانى و آلودگى جنسى، رعايت حجاب و بيان موارد استثناى آن و امر به ازدواج را بيان كرده است.
4_در فرازى از سوره به معارف بلند دين اسلام (همانند توحيد) اشاره نموده و خداوند را نور آسمانها و زمين معرفى كرده و سپس نور هدايت الهى و صفات دارندگان آن را يادآور شده و كفار را سرزنش كرده است. در ادامه، برخى آيات الهى را متذكر گرديده و از مؤمنان خواسته كه به حكم خدا و رسول او راضى باشند و راه اطاعت كامل را در پيش گيرند و آنان را به وراثت زمين نويد داده است.
5_در بخش آخر، دوباره به احكام مربوط به زندگى خانوادگى و اجتماعى برگشته و مسأله اجازه ورود به خلوتگاه پدر و مادر و چند حكم ديگر را مورد بحث قرار داده است.
#در_ادامه: كيفر ناپاكان1397/12/13
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
كيفر ناپاكان
«الزَّانِيَةُ وَ الزَّانى فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فى دينِ اللَّهِ انْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْاخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنينَ الزَّانى لا يَنْكِحُ الَّا زانِيَةً اوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لا يَنْكِحُها الَّا زانٍ اوْ مُشْرِكٌ وَ حُرِّمَ ذلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ» (نور، آيات 2- 3)
هر يك از زن و مرد زناكار را، صد تازيانه بزنيد و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، مبادا كه در حكم خدا نسبت به آن دو دستخوش ترحّم گرديد و مجازات آنان را گروهى از مؤمنان بايد شاهد باشند. مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نكند و زن زناكار را نيز جز مرد زناكار يا مشرك به ازدواج خويش در نياورد و چنين كارى بر مؤمنان حرام شده است.
زنا يكى از گناهان كبيره است كه در اسلام بشدّت مورد سرزنش قرار گرفته است. در روايتى از پيامبر اسلام (ص)، زنا در رديف قتل پيامبر و امام و ويران كردن خانه كعبه قرار داده شده كه بخوبى نشان دهنده درجه زشتى اين عمل ناپسند است.
از آنجا كه زنا باعث
#فساد نسل،
#فروپاشى كانون خانواده،
#شيوع امراض گوناگون تناسلى،
#منشأ بسيارى از مفاسد اجتماعى و
#نابودى اخلاق عالى و كرامت انسانى مىباشد،
در طول تاريخ بشر مورد نكوهش بوده است و حتى مرتكبان اين عمل زشت در خفا و پنهانى بدان مبادرت ورزيدهاند.
از بين بردن ميل و رغبت به ازدواج و تأمين نياز جنسى از طريق نامشروع، بدون تحمل رنج و مشقت و هزينه ازدواج و عدم توجه به فرزندان (چون نامشروعند) و تربيت آنان از ديگر نتايج زيانبار زنا است.
امام رضا (ع) در مورد فلسفه حرمت زنا فرمود:
زنا به خاطر مفاسدى كه دارد، حرام شده است و آن مفاسد عبارتند از: قتل، از بين رفتن نسبها، ترك تربيت اطفال، فاسد شدن ميراثها و مانند آن.
#در_ادامه: حدّ زنا1397/12/14
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
حدّ زنا
اسلام براى پيشگيرى از مفاسد و پيامدهاى زيانبار اين عمل زشت، با آن سخت به مبارزه برخاسته و كمترين مجازات آن را صد تازيانه تعيين كرده است.
بدون شك، جزاى زنا در چند مورد شديدتر است.
به عنوان مثال اگر كسى با محارم خود زنا كند يا زناكار «محصن» يا «محصنه» باشد يا مرد به زور به زنى تجاوز كند، حكم او اعدام و سنگسار است و در بعضى موارد ديگر علاوه بر تازيانه، تبعيد و مجازاتهاى ديگرى نيز هست كه شرح آنها در كتب فقهى آمده است.
فوايد اجراى حدود تنبيه و اجراى حدود، سبب مىشود كه گناهكار كيفر ببيند، و توبه كند و دست از گناه بردارد؛ هم او اصلاح شود و هم ديگران عبرت بگيرند.
با توجه به اين مطلب اجراى حدود هم به مصلحت گناهكار است و هم به مصلحت اجتماع.
#در_ادامه: ترحّم بی مورد
1397/12/15
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
ترحّم بىمورد
از آنجا كه اجراى حدّ به مصلحت «فرد و اجتماع» است، بايد در اجراى صحيح آن دقت كرده وقتى گناهكار به حكم اسلام محكوم به چند ضربه شلاق مىشود، هدف اين است كه با چشاندن درد تازيانه به او، شيرينى گناه را از كامش بزداييم تا ديگر هوس گناه نكند و مايه عبرت ديگران نيز باشد. حال اگر مجرى يا قاضى به هنگام اجراى حد، تحت تأثير عواطف و احساسات بىمورد قرار گيرد و تلخى مجازات را به مجرم نچشانده، شيرينى گناه همچنان در كام او باقى مىماند و او را به ارتكاب دوباره فرا مىخواند. بدين جهت، آيه شريفه مجريان حدود الهى را از اينكه به هنگام اجراى حد تحت تأثير عاطفه و احساس بىمورد قرار گيرند، نهى مىكند.
#در_ادامه: اجراى حدّ در حضور جمع
1397/12/16
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
اجراى حدّ در حضور جمع
بعضى از گناهكاران هستند كه ترس از تنبيه، آنها را از انجام گناه باز نمىدارد؛ ولى آبروى خود را بااهميت مىشمارند.
اگر احتمال دهند كه در صورت انجام گناه در حضور جمع مجازات مىشوند، هرگز مرتكب آن گناه نمىشوند.
از طرف ديگر، جزاى گناهكار در حضور جمع سبب عبرت ديگران نيز مىشود. بدين جهت و بنا به مصالح ديگرى آيه مزبور دستور مىدهد كه بايد تنبيه گناهكار در حضور جمعى از مردم باشد.
گفتنى است كه تعيين تعداد افراد يا مكان بستگى به نظر قاضى دارد.
عدم ازدواج با مؤمنان يكى ديگر از مجازاتهاى زناكاران اين است كه مردان زناكار از ازدواج با زنان مؤمن محروم شدهاند، همچنان كه مردان مؤمن نيز حق ندارند با زنان زناكار ازدواج كنند.
علامه طباطبايى (ره) در اين باره مىنويسد:
آنچه كه از سنت در تفسير اين آيه به دست مىآيد، اين است كه اين آيه شامل زناكارانى مىشود كه مشهور به اين عمل شده و حدّ بر آنان جارى گشته و توبه آنان هنوز ثابت نشده باشد.
#در_ادامه: حجاب
1397/12/18
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
حجاب
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ ابْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ الَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ الَّا لِبُعُولَتِهِنَّ اوْ ابائِهِنَّ اوْ اباءِ بُعُولَتِهِنَّ اوْ ابْنائِهِنَّ اوْ ابْناءِ بُعُولَتِهِنَّ اوْ اخْوانِهِنَّ اوْ بَنى اخْوانِهِنَّ اوْ بَنى اخَواتِهِنَّ اوْ نِسائِهِنَّ اوْ ما مَلَكَتْ ايْمانُهُنَّ اوِ التَّابِعينَ غَيْرِ اولِى الْارْبَةِ مِنَ الرِّجالِ اوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِارْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا الىَ اللَّهِ جَميعاً ايُّهَا الْمُؤْمِنوُنَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (نور، آيه 31)
و به زنان مؤمن بگو: ديدگان خويش را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زيور خويش را آشكار نكنند، مگر آنچه پيداست و مقنعههاى خويش بر گريبانها بيندازند و زيور خويش را آشكار نكنند مگر براى شوهرانشان، پدران، پدران شوهران، پسران، پسران شوهران، برادران، پسران برادران، پسران خواهران، زنان (همكيش)، بردگان، افراد سفيه و غير خردمند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند (به حد تميز نرسيدهاند) و پاى به زمين نكوبند كه زيورهاى مخفىشان دانسته شود. اى گروه مؤمنان! همگى به سوى خداوند توبه كنيد، باشد كه رستگار شويد.
ادامه دارد...
1397/12/19
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
حجاب
كلمه حجاب هم به معنى پوشيدن و هم به معنى پرده و مانع آمده است. به كار بردن كلمه حجاب در مورد پوشش زن تا حدى جديد است.
در قديم بخصوص در اصطلاح فقها، كلمه «ستر» كه به معنى «پوشش» است به كار مىرفت.
منظور از حجاب همان پوشش است يعنى زن در برخورد با مردان، بدن خود را بپوشاند و جلوهگرى و خودنمايى نكند.
چرا حجاب مخصوص زنان است؟
علت اينكه در اسلام دستور پوشش به زنان اختصاص يافته از اين جهت است كه ميل به خودنمايى و خودآرايى مخصوص زنان است.
از نظر تصاحب قلبها و دلها، مرد شكار است و زن شكارچى، همچنان كه از نظر تصرف جسم و تن، زن شكار است و مرد شكارچى. ميل زن به خودآرايى از حس شكارچيگرى او ناشى مىشود. زن به حكم طبيعت خاص خود، مىخواهد دلبرى كند و مرد را دلباخته و در دام علاقه خود گرفتار كند، از اين رو، انحراف برهنگى از انحرافهاى مخصوص زنان است و دستور پوشش نيز براى آنان مقرر شده است.
#در_ادامه: سيماى حقيقى حجاب1397/12/20
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
❤ |
سيماى حقيقى حجاب
حقيقت اين است كه در مورد مسأله حجاب، سخن در اين نيست كه آيا زن خوب است پوشيده در اجتماع ظاهر شود يا عريان؟
بلكه روح سخن اين است كه آيا بهرهگيرى از زن بايد آزاد باشد يا خير؟
آيا مرد بايد حق داشته باشد كه از هر زنى و در هر محفلى بيشترين بهره- جز زنا- را ببرد يا نه؟
اين مسأله كه توسط مخالفان با لحن دلسوزانهاى مطرح مىشود كه «آيا زن، بهتر است آزاد باشد يا محكوم و اسير و در حجاب؟» يك «مغالطه و فريب» است.
روح مسأله چيز ديگرى است و آن اينكه آيا مرد بايد در بهرهكشى جنسى از زن، جز از جهت زنا، آزادى مطلق داشته باشد؟ يعنى در اين مسأله، ذى نفع مرد است نه زن يا دست كم نفع مرد بيشتر است. اسلام طرفدار آزادى بهرهبردارى جنسى نيست و آن را فقط در محيط خانه و مختص زن و شوهر مىداند و حجاب براى جلوگيرى از اين بهرهبردارى نامشروع و غير صحيح است.
#در_ادامه: فلسفه حجاب
1397/12/21
https://t.me/shahrenuraniquran
رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا...
با ما همراه باشید در
کانال شهر نورانی قرآن
گروه شهر نورانی قرآن
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)