انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 19

موضوع: درس هفتم تکمیلی ترجمه زبان قرآن(سوره بقره؛ آیه 26)

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    خادم قرآنی آموزش ترجمه ی زبان قرآن
    میانگین پست در روز
    0.28
    نوشته ها
    1,079
    صلوات
    300
    دلنوشته
    3
    اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    صلوات و تشکر
    1,096
    مورد صلوات
    1,677 در 804 پست
    نوشته های وبلاگ
    6
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض درس هفتم تکمیلی ترجمه زبان قرآن(سوره بقره؛ آیه 26)




    سلام قرآن دوستان گرامی




    امیدوارم حالتون خوب باشه و عبادتهاتون قبول حق.


    خب با نام خدا شروع می کنیم به بررسی ادامه آیات سوره ی بقره :


    إِنَّ اللَّـهَ لَا یَسْتَحْیِی أَن یَضْرِ‌بَ مَثَلًا مَّا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّ‌بِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِینَ كَفَرُ‌وا فَیَقُولُونَ مَاذَا أَرَ‌ادَ اللَّـهُ بِهَـٰذَا مَثَلًا ۘ یُضِلُّ بِهِ كَثِیرً‌ا وَیَهْدِی بِهِ كَثِیرً‌ا ۚ وَمَا یُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِینَ ﴿٢٦﴾
    همانا خدا پروا ندارد این که بزند مثال چیزی را، پشه، یا آن چه بالاتر آن است ( از نظر ناتوانی).
    اما کسانی که ایمان آوردند[در هر حالی که باشند]، پس می دانند، این که آن[مثال] حقیقتی است از نزد پروردگارشان. و اما کسانی که کفر ورزیدند [در هر حالی که باشند]، پس می گویند: چه چیزی را می خواهد خدا با [زدن] این مثال؟
    که گمـراه می کند بوسیله ی این[مثال] بسیاری را و هدایت می کند بوسیله ی آن بسیاری را. و حال آن که گمراه نمی کند به وسیله ی آن مگر بدکاران را.



    «لايستحيى» از «حيا» و «استحياء» به ‏معناى «باك‏داشتن» و «شرم ‏كردن» گرفته شده است.
    «يضرب» از ريشه «ضرب» به‏ معناى «زدن» گرفته شده است؛ و در فرهنگ عرب، درمورد انجام ‏دادن هر كارى با قرائن بكار مى‏ رود؛ براى نمونه: به معامله، مسافرت و تجارت، «ضرب» گفته مى‏ شود.
    «بعوضه» به پشه ريز و ناچيز گفته مى‏ شود.


    واژه «استحياء» به‏ معناى «حيا كردن» درمورد كارهاى زشت و ناپسندى بكار مى‏ رود كه انسان خردمند از ارتكاب آنها احساس شرمسارى مى‏ كند، آنها را براى خود مايه عيب و عار مى‏ داند، و انجام‏ دهنده آنها را درخور نكوهش مى‏ بيند.
    قرآن دربرابر بهانه‏ جويانى كه مثال‏ زدن به جانداران خرد و كوچك را زشت مى‏ پنداشتند، هشدار مى‏ دهد كه اين كار براى تبيين حقايق و ترسيم روشن مفاهيم است و هيچ زشتى و ناپسندى در آن نيست.

    عدّه‏ اى نيز «لايستحيى» را به‏ معناى «لايخشى» گرفته ‏اند؛ و نمونه آورده ‏اند كه اين دو واژه در قرآن به يك معنا آمده ‏اند، نظير اين آيه شريفه: «... وَ تَخْشَى‏النّاسَ وَاللَّهُ اَحَقُّ اَنْ تَخْشاهُ...» (... از مردم حيا مى‏ كنى، درحاليكه خدا سزاوارتر است كه از او حيا كنى...).
    يادآور مى ‏شود كه «استحياء» در لغت به‏ معناى سرباززدن از كارى بخاطر ترس از آن است، مبادا كه زشت و ناپسند باشد.

    «ما بعوضةً فما فوقها»
    از پشه ‏اى و بزرگتر از آن؛ يا به اعتقاد برخى: به پشه ‏اى و بالاتر از آن ازجهت كوچكى و ناچيزى.1


    و اما شأن نزول این آیه ی شریف:


    1. دو مفسر نامدار - ابن عبّاس و ابن مسعود - درباره شأن نزول اين آيه شريفه مى‏ گويند:
    در آيات گذشته، خدا به‏ منظور ترسيم شرايط روحى و اجتماعى منافقان، دو مثال آورد: نخست فرمود: «مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ‏الَّذِى‏اسْتَوْ قَدْ نارَاً...» (وصف آنان همچون كسانى است كه آتشى افروختند...)؛ و ديگر فرمود: «اَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ...»(يا بسان كسانى است كه رگبارى از آسمان... برآنان ببارد).
    منافقان هنگامى كه اين دو مثال را شنيدند، گفتند: خدا برتر و بالاتر است از اينكه اينگونه مثالها را بزند؛ و آيات را بدينصورت دروغ انگاشتند. اينجا بود كه اين آيه شريفه فرود آمد كه: «اِنَ‏اللَّهَ لايَسْتَحيى‏...».

    2. امّا برخى ديگر ازجمله حسن بصرى مى‏ گويند: هنگامى كه خدا در آيات خويش به عنكبوت و مگس مثال زد، شرك گرايان عرب درمورد آن دو مثال، سخنان ناروا بافتند؛ از اين رو اين آيه شريفه فرود آمد كه: «اِنَ‏اللَّهَ لايَسْتَحيى‏...».
    با اين دو بيان، پيام و محتواى آيه اين مى‏ شود كه هرگاه خدا شايسته ديد مسائل پيچيده را در قالب مثال ترسيم كند، در اين روشنگرى خويش از كسى شرم نمى‏ دارد كه به پديده‏ هاى كوچك و ناتوان مثال زند، يا به موجودات و حيوانات غول‏ پيكر.2



    دوستانی که در کلاس حضور دارند آیا میتونند بگن که چه نکته هایی در این آیه وجود دارد؟


    1) مجمع البیان
    2) همان
    اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم

    لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُ‌كُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿ انبیاء/10﴾



    ثبت نام در کلاس آموزش ترجمه ی زبان قرآن




    فهرست دروس تکمیلی ترجمه قرآن کریم



    فهرست دروس مقدماتی ترجمه زبان قرآن




  2. 4 کاربر برای پست " هندیانی " عزیز صلوات فرستاده.

    لاله مرداب (2014_07_14), گل مريم (2014_07_15), زنبق بنفش (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_14)

  3. Top | #2

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همکار قبلی انجمن
    میانگین پست در روز
    0.06
    نوشته ها
    272
    صلوات و تشکر
    1,482
    مورد صلوات
    794 در 265 پست
    نوشته های وبلاگ
    5
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    در این آیه
    اَن یضربَ مثلاً ما بعوضةً :ما در اینجا زائده برای تاکید ویا نکره تامه1 وصفت مثلاً
    بعوضةً بدل از مثلاً ویا بدل از ما می باشد در ترکیب ما اختلاف وجود دارد


    وماذا اراد الله :ماذا اسم استفهام ومفعول به مقدم اراد والله فاعل اراد می باشد

    استاد میشه بگید در این آیه فامّا الذین آمنوا امّا چه نقشی دارد؟




    1-نکره‌ی محضه‌ (تامه): نکره‌ای است که معنا و مفهوم آن بین افراد جنس خود شایع و انطباق آن بر هر فردی از افراد آن جایز است؛ اسم نکره هنگامی محضه یا تامه به شمار می‌رود که صفتی برای آن ذکر نشده و به نکره‌ی دیگری نیز اضافه نشده باشد.
    ویرایش توسط زنبق بنفش : 2014_07_14 در ساعت 01:34 PM

    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

    آیت الله بهجت



  4. 2 کاربر برای پست " زنبق بنفش " عزیز صلوات فرستاده.

    هندیانی (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_28)

  5. Top | #3

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    همسوی نور
    میانگین پست در روز
    0.20
    نوشته ها
    749
    صلوات
    3700
    دلنوشته
    11
    🔶حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: اجر و پاداش معلم مانند کسی است که با زحمت به قله کوهی بالا رود و در آنجا یک گونه طلا به دست آورد. 👈مستدرک
    صلوات و تشکر
    1,382
    مورد صلوات
    1,022 در 530 پست
    دریافت کتاب
    8
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    ما+اسم باعث شدت اسم میشه
    مثلا ما یعنی مثل کوچکی ما فوقها یعنی کوچکتر از آن

  6. 2 کاربر برای پست " عزیزانی " عزیز صلوات فرستاده.

    هندیانی (2014_07_14), زنبق بنفش (2014_07_14)

  7. Top | #4

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    همپای نور
    میانگین پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    14
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    50 در 16 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    سلام استاد خسته نباشید منظورتون از نکته نکات قواعدی است؟

  8. 3 کاربر برای پست " بشری " عزیز صلوات فرستاده.

    هندیانی (2014_07_14), زنبق بنفش (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_28)

  9. Top | #5

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    خادم قرآنی آموزش ترجمه ی زبان قرآن
    میانگین پست در روز
    0.28
    نوشته ها
    1,079
    صلوات
    300
    دلنوشته
    3
    اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    صلوات و تشکر
    1,096
    مورد صلوات
    1,677 در 804 پست
    نوشته های وبلاگ
    6
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    نقل قول نوشته اصلی توسط زنبق بنفش نمایش پست ها
    در این آیه
    اَن یضربَ مثلاً ما بعوضةً :ما در اینجا زائده برای تاکید ویا نکره تامه1 وصفت مثلاً
    بعوضةً بدل از مثلاً ویا بدل از ما می باشد در ترکیب ما اختلاف وجود دارد
    ممنونم زنبق بنفش عزیز
    معنی آن چه می شود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط m.azizani نمایش پست ها
    ما+اسم باعث شدت اسم میشه
    مثلا ما یعنی مثل کوچکی ما فوقها یعنی کوچکتر از آن
    ممنونم عزیزانی عزیز ولی توضیحتون کامل نیست.

    سلام بر شما بشری عزیز بله نکات قواعدی یا هر نکته دیگری که به نظرتون میرسد
    اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم

    لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُ‌كُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿ انبیاء/10﴾



    ثبت نام در کلاس آموزش ترجمه ی زبان قرآن




    فهرست دروس تکمیلی ترجمه قرآن کریم



    فهرست دروس مقدماتی ترجمه زبان قرآن




  10. 2 کاربر برای پست " هندیانی " عزیز صلوات فرستاده.

    زنبق بنفش (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_28)

  11. Top | #6

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    همسوی نور
    میانگین پست در روز
    0.20
    نوشته ها
    749
    صلوات
    3700
    دلنوشته
    11
    🔶حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: اجر و پاداش معلم مانند کسی است که با زحمت به قله کوهی بالا رود و در آنجا یک گونه طلا به دست آورد. 👈مستدرک
    صلوات و تشکر
    1,382
    مورد صلوات
    1,022 در 530 پست
    دریافت کتاب
    8
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    بعوضضه اسمی جامد است وبه معنای حشرات ریز بالدار

  12. 2 کاربر برای پست " عزیزانی " عزیز صلوات فرستاده.

    هندیانی (2014_07_14), زنبق بنفش (2014_07_14)

  13. Top | #7

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    خادم قرآنی آموزش ترجمه ی زبان قرآن
    میانگین پست در روز
    0.28
    نوشته ها
    1,079
    صلوات
    300
    دلنوشته
    3
    اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    صلوات و تشکر
    1,096
    مورد صلوات
    1,677 در 804 پست
    نوشته های وبلاگ
    6
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    ممنون عزیزانی عزیز
    نکته اینجاست که هر گاه اسم نکره ای بعدش مای زاید بیاید. برای تأکید هست و اسم، معنای شدت و قلت پیدا میکند. مثل: مثلاً ما: مثال خیلی کوچک
    اعوذ باللّه من الشّیطان الرّجیم

    لَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُ‌كُمْ ۖ أَفَلَا تَعْقِلُونَ ﴿ انبیاء/10﴾



    ثبت نام در کلاس آموزش ترجمه ی زبان قرآن




    فهرست دروس تکمیلی ترجمه قرآن کریم



    فهرست دروس مقدماتی ترجمه زبان قرآن




  14. 2 کاربر برای پست " هندیانی " عزیز صلوات فرستاده.

    زنبق بنفش (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_28)

  15. Top | #8

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    همسوی نور
    میانگین پست در روز
    0.20
    نوشته ها
    749
    صلوات
    3700
    دلنوشته
    11
    🔶حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: اجر و پاداش معلم مانند کسی است که با زحمت به قله کوهی بالا رود و در آنجا یک گونه طلا به دست آورد. 👈مستدرک
    صلوات و تشکر
    1,382
    مورد صلوات
    1,022 در 530 پست
    دریافت کتاب
    8
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    ان یضرب ان حرف مصدری ناصب یضرب فعل منصوب به ان
    ان یضرب یا منصوب به نزع خافض یا مجرور به تقدبر من جاره
    دراصل بوده من ان یضرب
    ما هم حرفی موکد برای مثلا

  16. کاربر زیر برای پست " عزیزانی " عزیز صلوات فرستاده:

    زنبق بنفش (2014_07_14)

  17. Top | #9

    تاریخ عضویت
    April_2013
    عنوان کاربر
    همکار قبلی انجمن
    میانگین پست در روز
    0.06
    نوشته ها
    272
    صلوات و تشکر
    1,482
    مورد صلوات
    794 در 265 پست
    نوشته های وبلاگ
    5
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    ما معنایش می شود خیلی ناچیز یا خیلی کوچک وصفت برای مثلاً است مثالی ناچیز
    درسته؟

    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

    آیت الله بهجت



  18. 2 کاربر برای پست " زنبق بنفش " عزیز صلوات فرستاده.

    هندیانی (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_28)

  19. Top | #10

    تاریخ عضویت
    July_2014
    عنوان کاربر
    همپای نور
    میانگین پست در روز
    0.00
    نوشته ها
    14
    صلوات و تشکر
    0
    مورد صلوات
    50 در 16 پست
    دریافت کتاب
    0
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض




    استاد میشه به ی نکته دیگه هم اشاره کنیم که اول جمله لا یستحی داریم و بعد نکره مثلا اومده و نکره در سیاق نفی افاده عموم میکنه

  20. 3 کاربر برای پست " بشری " عزیز صلوات فرستاده.

    هندیانی (2014_07_14), زنبق بنفش (2014_07_14), عزیزانی (2014_07_28)

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: 2014_06_11, 11:09 AM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 12:09 PM