سلام قرآن دوستان و سحر خیزان. قبول باشه إن شاءالله. امروز هشتمین روز از ماه مبارک رمضان هست و دومین درس کلاس ما.
پس درس امروز را از سوره ی مبارکه بقره شروع می کنیم.
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ ﴿١﴾(شروع می کنم) با نام خدایی که بخشنده ی مهربان است.
الم ﴿١﴾ الف لام میم، رمزی است بین خدا و پیامبر ﴿١﴾
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ ﴿٢﴾این کتاب (قرآن)، نیست هیچ شکی در آن و هدایتی است برای پرهیـزکاران. ﴿٢﴾
درکل، ذلک اسم اشاره برای دور است. ولی در این آیه چون (ال) الکتاب، عهد حضوریست. پس معنای ذلک میشود این کتاب(قرآنی که در پیش ما حضور دارد.)
چرا در اینجا هیچ آوردیم؟ بخاطر این که (لا) لای نفی جنس هست و اسم منصوب خودشو به طور مطلق انکار می کند. و بعضی ها می گویند خبر محذوف هست و عده ای هم خبر را جار و مجرور (فیه) که شبه جمله هست می گیرند.
نکته ی دیگری که در این آیه هست. ذا اسم اشاره هست و نقش مبتدا. مبتدا باید خبر داشته باشد. که در اینجا دو خبر هست یکی خبر اول: که جمله اسمیه (لاریب فیه) و دیگری (هدی). پس میتونیم بین دو خبر واو بیاوریم. یعنی این کتاب نیست هیچ شکی در آن و این کتاب هدایتی است برای پرهیزکاران.
نکته ی بعدی جارو مجرور هست که در این آیه دو نمونه داریم. جارو مجرور که خیلی خوب میشناسید. حروف جری هستند که بر سر اسم میایند و اسم را مجرور می کنند. و در جارو مجرور ابهامی وجود دارد که این ابهام با متعلَّق بر طرف می شود. یعنی فعل یا شبه فعلی قبل از جارو مجرور هست که جارو مجرور به آن تعلق پیدا می کند یعنی با آن معنای جمله کامل می شود.
مثلا در اینجا داریم (برای متقین). آیا معنایی دارد؟ برای متقین چی؟ چه اتفاقی قرار است برای متقین بیافته؟
پس خود جارو مجرور به تنهایی معنای کاملی ندارد. حالا با چی معناش کامل میشود و ابهام برطرف . با کلمه (هدی) که یک شبه فعل(مصدر) هست. یعنی برای متقین هدایت است. الان جمله کامل شده. درسته؟
جارومجرور های آیه:
یکی (فیه) که متعلِّق هست به خبر محذوف (لا)
و دیگری (للمتقین) که متعلِّق هست به (هدی)