پس اين مجموعه آموزنده دين و اخلاق است در پوشش دعا يا بگوييم كه دعا است در پوشش تعليم دين و اخلاق و اين در حقيقت بعد از قرآن كريم كه كلام ذوالجلال است و بعد از كلمات و خطب اميرالمؤمنين عليهالسلام در نهج البلاغه از بهترين روشهاى بيان عرب و از عالىترين مشربهاى فلسفى در الهيات، و اخلاقيات است.
پس قسمتى از آن مى آموزد كه چگونه خداوند را تمجيد و تقديس و سپاس و ستايش كرده و به سوى او توبه كنى،
و قسمتى از آن ياد مىدهد كه چگونه با خدا خلوت كرده و راز و نياز نموده و به سوى او برگشته و از مردم قطع اميد كنى،
و قسمتى از آن معنى درود بر پيغمبران و فرستادگان و برگزيدگان از مردم و كيفيت درود فرستادن را به تو شرح مىدهد،
و قسمتى از آن آگاه مىسازد كه چگونه سزاوار است با پدر و مادر برخورد داشته و به آنها نيكى كنى،
و قسمتى از آن توضيح مىدهد حقوق پدر و مادر را نسبت به فرزند يا حقوق فرزند نسبت به پدر و مادر يا حقوق فرزند نسبت به پدر و مادر يا حقوق همسايگان يا حقوق خويشاوندان يا حقوق عامه مسلمانها يا حقوق ثروتمندان به فقرا يا حقوق فقرا بر ثروتمندان و هكذا،
و قسمتى از آن خاطرنشان مىسازد كه چه چيزهايى در برابر دين مردم بر تو واجب بوده و چگونه بايد در مراحل اقتصادى و مالى با آنها رفتار نمود و چه چيزهايى شايسته است كه با دوستان و همسالان و عموم مردم معامله و برخورد نمايى و چه اشخاصى را در كارها بگمارى،
و قسمتى از آن گردآورى مىنمايد تمامى اخلاق نيكو و پسنديده و چيزهايى را كه صلاحيت دارد بر علم اخلاق، روش كامل باشد.
و قسمتى از آن مىآموزد كه چگونه در مقابل ناملايمات و سختىها و پيشآمدها شكيبايى كرده و با بيمارى و صحت چگونه برخورد داشته باشى.
و قسمتى از آن چيزهايى كه بر ارتش اسلامى واجب است وظائف مردم با آنها را شرح مىدهد و امثال اينها از مواردى كه اخلاق انسانى و آئين اسلامى و شريعت الهى تقاضا مىكند و همه اينها تنها با روش همين دعاها است.