انتخاب رنگ سبز انتخاب رنگ آبی انتخاب رنگ قرمز انتخاب رنگ نارنجی
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

موضوع: چرا خطاب‌هاى قرآنى همه جا با مردان است؟

Threaded View

  1. Top | #1

    تاریخ عضویت
    May_2013
    عنوان کاربر
    همراز نور
    میانگین پست در روز
    0.47
    نوشته ها
    2,225
    صلوات و تشکر
    957
    مورد صلوات
    3,505 در 1,798 پست
    نوشته های وبلاگ
    29
    دریافت کتاب
    6
    آپلود کتاب
    0

    پیش فرض چرا خطاب‌هاى قرآنى همه جا با مردان است؟






    چرا خطاب‌هاى قرآنى همه جا با مردان است؟





    نویسنده:علامه جوادى آملى
    منبع:روزنامه رسالت




    در فرهنگ محاوره، کلمه مردم اختصاص به مردان ندارد، گاه مى‌گویند مردان، گاه ‌مى‌گویند زنان، گاه مى‌گویند مردم. مردم یعنى همه‌ ‌افراد جامعه، اعم از زن و مرد. اگر ‌گفتند مردان، این در مقابل زنان است و اگر گفتند زنان، این در مقابل مردان است‌.‌ در فرهنگ محاوره در غرب و شرق عالم مى‌گویند مردم اینچنین‌اند، مردم انقلاب ‌کردند، مبارزه کردند و وقتى مى‌گویند مردم، اختصاص به مردان ندارد. قرآن کریم هم ‌سه گونه سخن مى‌گوید، گاهى که خطاب به عموم جامعه است به مذکر اشاره دارد ‌مثل «الذین» و «المومنون» گاهى که تعبیر به «رجال» دارد وظیفه اختصاصى مردان را ‌ذکر مى‌کند، گاهى هم تعبیر به «نساء» دارد که وظیفه اختصاصى زنها را بیان مى‌کند.‌
    فرهنگ محاوره، فرهنگ مردم است نه مردان و قرآن کریم هم بر اساس همین ‌فرهنگ محاوره سخن مى‌گوید. گاهى ذات اقدس الله مى‌فرماید: مریم علیها السلام ‌نمونه مردم خوب است، یا آسیه نمونه مردم خوب است ”وضرب الله مثلا للذین آمنوا ‌امراه فرعون“(1) در مورد زن نوح و لوط هم فرمود اینها نمونه مردم بد هستند. ”ضرب الله ‌مثلا للذین کفروا امراه نوح وامراه لوط“(2) ائمه‌(علیهم السلام) نمونه مردم خوبندو همه ‌افراد جامعه، چه زن و چه مرد باید به آنها اقتدا کنند، فاطمه زهرا‌(سلام الله علیها) هم ‌این‌چنین است، نمونه مردم خوب است، نه نمونه زنان خوب. ذات اقدس الله در آیه‌اى که ‌تلاوت شد نفرمود نمونه زنان خوب زن فرعون است، نفرمود نمونه زنان خوب مریم است ‌بلکه فرمود مریم و آسیه نمونه مردم خوب هستند.‌


    دلخوش آن مستحب ام که جوابش واجب باشد.










  2. 3 کاربر برای پست " صبور " عزیز صلوات فرستاده.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. چرا شب قدر، شب قدر نامیده شده است؟
    توسط سحر در انجمن پرسش و پاسخ فقهی و احکام
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2021_05_06, 12:01 AM
  2. چرا شب قدر مخفى است؟
    توسط سحر در انجمن پرسش و پاسخ فقهی و احکام
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 2017_06_17, 11:00 PM
  3. صدیق و فاروق لقب چه کسانی هست؟
    توسط فاطمه در انجمن پرسش و پاسخ (موارد دیگر)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 2014_01_02, 07:09 PM
  4. چرا غروب جمعه دلگیر است؟
    توسط ملکوت در انجمن پرسش و پاسخ مهدوی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 2013_07_18, 02:02 PM
  5. راه های شناخت خداوند کدام است؟
    توسط تسنیم در انجمن راه های شناخت
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: 2013_04_19, 09:21 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  

کانال ترجمه ی شهر نورانی قرآن

انجمن شهر نورانی قرآن محیطی پر از آرامش و اطمینان که فعالیت خود را از فروردین سال 1392 آغاز نموده است
ایمیل پست الکترونیکی مدیریت سایت : info@shahrequran.ir

ساعت 01:01 AM