PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تفسير واژه «سفيه» و پاداش خانم های با ایمان(از تفسیر مجمع البیان)



هندیانی
2015_12_14, 04:14 PM
besmellah4

@shahrenuraniquran
در تفسير واژه «سفيه»، ديدگاه ها متفاوت است:👇🏽👇🏽

1. گروهى برآنند كه مقصود، زنان وكودكان مى ‏باشند. اين ديدگاه از ششمين امام نور علیه السلام نيز روايت شده است.
«ابن‏ عبّاس» گفته است: هر گاه كسى بداند كه همسر و فرزندش از فكر اقتصادى بى‏ بهره ‏اند و دارايى خود را تباه مى‏ كنند، نبايد مال آنان را در اختيارشان نهد تا نابود كنند.

2. جمعى بر اين اعتقادند كه منظور از اين واژه، تنها زنان مى‏ باشند.
از «انس‏ بن مالك» نقل كرده ‏اند كه: بانويى سياه‏پوست و خوش ‏سخن به حضور پيامبر شرفياب شد و گفت: «بايى انت و امّى يا رسول الله! قل فينا خيراً...»
(پدر و مادرم به فدايت باد اى رسول خدا! در سخنان خود با مردم، از خوبى زنان و در جهت حقوق و منافع آنان بيشتر سخن بگو!).

پيامبر گرامى ضمن سخنانى، فرمود: «أما يكفى احدا كن انّها اذا حملت كان لها كاجرالمرابط فى سبيل اللّه...؟»
آيا اين افتخار براى شما بس نيست كه هرگاه يكى از شما باردار مى‏ شود، پاداشش بسان پاداش مرزبانى است كه درراهِ خدا پيكار مى‏ كند و مرزها را پاس مى‏ دارد؟
و هنگامى كه كودكش را بدنيا مى ‏آورد، پاداشش بسان پاداش كسى است كه درراه حقّ و عدالت به خون خويش غلطيده است؟ و زمانى كه كودك خود را شير مى‏ دهد، دربرابر هر جرعه از شيرش، پاداشى بسان پاداش آزادساختن برده ‏اى از فرزندان اسماعيل دارد؟
و هنگامى كه براى پرستارى كودكش از خواب برمى‏ خيزد، پاداش بسيارى دارد...؟

آرى؛ اين است پاداش بانوان باايمان، خداترس و شكيبايى كه با درايت و درستكارى عمل مى‏ كنند و پاداش خويش را تباه نمى ‏سازند.

آن زن پس از شنيدن سخنان پيامبر گفت: آرى؛ اگر اين شرايط را بدنبال نداشت، چه مقام والايى بود!

3. و پاره‏ اى گفته‏ اند: واژه «سفيه» در آيه شريفه، كودك، ديوانه، بيخرد، و نيز هر كه را كه به‏ سبب افراط و تفريط در مصرف مال و ندانم كاريهاى زيانبار، از تصرّف در مالش ممنوع مى‏ شود، دربر مى‏ گيرد.

روايت كرده‏ اند كه حضرت صادق مشروبخوار و كسانى را كه در مصرف مال خويش افراط و تفريط مى‏ كنند، سفيه خواند؛ و فرمود: «انّ‏السّفيه شارب‏ الخمر و من جرى مجراه»

👈و اين ديدگاه كه هر سبك مغز و ندانم كار و بيخرد اقتصادى را «سفيه» بنگريم، بهتر و با مفهوم آيه شريفه سازگارتر است.
@shahrenuraniquran